Polariteit vluchtige aromaten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Polariteit vluchtige aromaten

Hallo allemaal :),

Op school ben ik bezig met een bepaling van vluchtige aromaten op de hplc. We hebben een monster met benzeen tolueen en ethylbenzeen. De mobiele fase is methanol water (80:20), en we maken gebruik van een C-18 kolom.

Nu weet ik dat benzeen het eerst uit de kolom komt omdat deze stof net als de mobiele fase het meest polair is, tolueen als 2de en ethylbenzeen als 3de. Het verschil in polariteit komt omdat de tolueen een CH3 groep heeft.

Nu is mijn vraag wat gebeurdt er dan precies dat de polariteit lager is?

Dikke knuffel voor degene die me helpt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polariteit vluchtige aromaten

Het enige verschil zit hem in de alkylstaart, die is 0 bij benzeen, 1 bij tolueen en 2 bij ethylbenzeen. Hoe langer deze apolaire alkylstaart, hoe apolairder het molecuul is. Zelfde als bij vetzuren en alcoholen, allebei hebben ze een polaire kop, maar de lengte van de alkylstaart zal ook hier apolairiteit bevorderen.

Berichten: 8

Re: Polariteit vluchtige aromaten

Hoe langer het de alkylstaart is hoe apolairder de stof. Dit was bij mij bekend. Maar wat gebeurd er precies met de elektronen als een stof polairder is of apolairder?

Waarom lost een polaire stof beter op in een polaire mobiele fase?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Polariteit vluchtige aromaten

voor emulgatoren op basis van vetten kan je kijken naar de HLB (Hydrophillic, Lipophillic Ballance) de theorie er achter geld ook voor je aromaten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polariteit vluchtige aromaten

Frenckle schreef: Hoe langer het de alkylstaart is hoe apolairder de stof. Dit was bij mij bekend. Maar wat gebeurd er precies met de elektronen als een stof polairder is of apolairder?

Waarom lost een polaire stof beter op in een polaire mobiele fase?
Komt een beetje door soort zoekt soort. Vrije elektronenparen, dubbele bindingen, dipolen, enz hebben allemaal een lading. Die lading zit het liefst bij elkaar, ongeladen spul komt daar gewoon niet zo tussen.

Berichten: 8

Re: Polariteit vluchtige aromaten

Dankjewel voor je antwoord:) hier moet ik wel verder mee komen.

mvg, Vincent

Reageer