[scheikunde] Azijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Azijn

Hallo, ik weet dat hier inmiddels al 3 topics over zijn geweest, maar toch kom ik er niet uit. (sorry voor als het erg lang is, maar je leest er makkelijk doorheen)

Ik moet namelijk te weten komen wat de

Reactievergelijking

Molecuulformule

Structuurformule

Reactieomstandigheden

en Processen zijn van natuurazijn en synthetische azijn. Met processen bedoel ik hoe het word gemaakt. Het volgende weet ik al over

synthetische azijn:

Reactievergelijking:

koolstofmonoxide + methaanzuur --> azijnzuur

CH3OH + CO

Molecuulformule: CH3COOH

Structuurformule: (heb ik een plaatje van)

Reactieomstandigheden:

Temperatuur: circa 180°C

Druk: 30 tot 40 atmosfeer (1 atmosfeer = 1013,25 hPa)

Processen: voor het produceren van synthetische azijn, gebruikt met het Monsato proces:

Het Monsato proces houdt in, dat bij circa 180°C en onder hoge druk (30 tot 40 atmosfeer), uit methanol en koolstofmonoxide azijnzuur wordt gemaakt met behulp van een katalysator. Een katalysator is een stof die de snelheid van een bepaalde reactie beïnvloedt zonder zelf verbruikt te worden.

Maar over natuurazijn kan ik moeilijker wat vinden. Ik weet wel dat molecuulformule gelijk is (want azijn is azijn zegmaar), maar ik weet niet de reactievergelijking. Zou die gelijk zijn? Ook weet ik, na lang zoeken, nog steeds niet structuurformule, reactieomstandigheden en de processen om natuurazijn te maken. Zou iemand mij kunnen helpen? Ik vind dat ik zelf al een heel eind ben, maar zou graag de rest ook willen weten:D

alvast bedankt;-)

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Azijn

Methaanzuur en CH3OH zijn niet gelijk.

Voor natuurlijkazijn kan je misschien beter op wijnazijn of een ander soort zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Azijn

Hier staat wel iets over het maken van natuurazijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Azijn

ik weet niet hoe je natuurlijk definieer. maar als volgd een paar mogelijkheden.

Men neemt een hoeveelheid wijn. een paar houtsnippers er in, zuurstof er door pompen en klaar. je hebt echte wijnazijn.

Ook kan je dat proces doen met een industrieel gemaakte alcoholoplossing van max een 12%vol. ook met houtsnippers en fermenteren.

Een 3e mogelijkheid (en marjanne vind die niet leuk) is tijdens het gisten van de most naar wijn de vaten niet af te dichten (ook geen waterslot er op) en wachten tot er een paar fruitvliegjes in de jonge wijn komen. Een weekje ofzo wachten en je hebt weer azijn.

dus hoe wil je natturlijk defineren?

je kan ook altijd mailen met Burg azijn en olie in Heerhugowaard.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Azijn

Mmm..., ik vind dit altijd zonde van de wijn... :x

Maar een detail: gebruikelijker is om de suiker in de most eerst compleet tot ethanol te vergisten en de most dan aan de lucht open te zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Azijn

dat is eigenlijk inefficient.

Eerst aan zuurstof blood stellen, verhoogde aanmaak van gistcellen en dan afsluiten met een waterstop. eventueel kleine schimmel puntjes weg halen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Azijn

Je zult geen structuur formules vinden voor het maken van azijn op de natuurlijke manier (wat jij natuur azijn noemt). Natuurlijk geproduceerd azijnzuur en synthetisch azijn zuur zijn natuurlijk precies het zelfde alleen is de route er naar toe anders.

Ik denk dat je geen structuurformules etc zult vinden over deze route omdat er allerlei enzymatische gekatalyseerde stappen aan te pas zullen komen. Dit is namelijk de enige manier waarop iets als dit op kamer of lichaamstemperatuur kan verlopen. Kijk maar eens naar de hoeveelheid energie die je er in moet pompen op de synthetische manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [scheikunde] Azijn

Methaanzuur = azijnzuur?

Ik weet het niet, ik zit in het 4de jaar ASO

en we zijn net aan het stuk toe 'Carbonzuren' (organische chemie)

Maar volgens mij (ik had die ook nodig, en heb hem zelf uitgevist maar weet

niet of ie juist is)

Reactievergelijking:

Methanol + Monoxide -> Azijnzuur.

CH3OH + CO -> CH3COOH

Structuurformules:

CH3-OH C-O CH3-COOH

(kan hen niet in een echte structuurformule maken :S)

Dit is wat ik zou doen, maar ben redelijk nieuw bij de organische chemie.

We zijn net klaar met de alkanen en alcoholen (Alkynen, alkenen, etc doen we nog niet) en zijn net begonnen met Carbonzuren.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Azijn

Dit topic is al van 2008 dus de vraagsteller zal ondertussen wel weten wat azijnzuur is.

Methaanzuur is trouwens mierenzuur en ethaanzuur is azijnzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: [scheikunde] Azijn

jhullaert schreef: Dit topic is al van 2008 dus de vraagsteller zal ondertussen wel weten wat azijnzuur is.

Methaanzuur is trouwens mierenzuur en ethaanzuur is azijnzuur.
Ik moet echt die triviale namen gaan leren :(

Re: [scheikunde] Azijn

Ok en soms kom je nog iets tegen als methaancarbonzuur en ethaancarbonzuur.

Anglicismen die je ook soms ziet. :P

Reageer