Infrarood

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 63

Infrarood

Aangezien we een infrarood in gebruik gaan nemen heb ik er een vraag over.

Wat is het watergehalte (geen 100% dat snap ik ook wel :P ) binnen in een infrarood?

aangezien de diagnostische tools van de infrarood geeft dat er circa 30% procent water in zit.

Ik heb geen ervaring met infrarood dus vandaar deze vraag.

Berichten: 1.379

Re: Infrarood

Dit is voor mij onbegrijpelijke taal. Waar gaat het over? Een apparaat ? Een stof?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 63

Re: Infrarood

Sorry ik had een beetje haast, zit op mijn werk.

Ik zal vanavond wel even duidelijker een verhaaltje op papier zetten en morgenavond posten.

groetjes

Berichten: 243

Re: Infrarood

Ik denk dat een FTIR bedoelt wordt. Is het niet zo dat de te onderzoeke stof ABSOLUUT geen water mag bevatten omdat anders een grote vlek door je diagram komt te lopen?

Berichten: 63

Re: Infrarood

Ter verduidelijking.

Het gaat om een FTIR-apparaat, wat een aantal jaren heeft stil gestaan. Dit apparaat bevat waterdamp (circa 30%) volgens de autocalibratie die het apparaat elke dag doet.

Nu is mijn vraag weet iemand wat het percentage waterdamp normaal gesproken binnen een FTIR is?

Ik hoop dat het een stuk duidelijker is wat mijn vraag is.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Infrarood

Als het een systeem is dat niet luchtdicht is (weet ik niet) dan is 30% heel redelijk.

Als het wel luchtdicht is lijkt het me erg veel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: Infrarood

Als ik het goed heb begrepen, gaat het om de hoeveelheid waterdamp in het instrument. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de omgeving waar het instrument is geplaatst. Lucht bevat circa 1% waterdamp, dus dit zal ook binnen in het instrument zo zijn. Normaal gesproken staat een FTIR altijd aan en blijft het lekker warm waardoor de spiegels en beamsplitter niet beschadigd raken. Na opnieuw opstarten van een FTIR is het dus van belang om deze een tijdje goed te laten conditioneren. Eventueel kan ook "gepurgeerd" worden met N2.

Berichten: 1.816

Re: Infrarood

Oef, ik ben er al een tijdje uit, Maar wordt er nog steeds gewerkt met NaCl "glaasjes" en KBr pillen??
LiA

Berichten: 63

Re: Infrarood

Ja, die worden nog steeds gebruikt. Of beter ik heb niet iets anders hier voor handen. Laatst wel bij een instituut geweest waar ze een diamant kristal gebruiken voor de metingen.

Maar ik kan niet purgen met stikstof, want dat is niet aanwezig op het lab. Wat ik wel kan proberen is purgen met watervrije perslucht.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Infrarood

Perslucht kun je beter niet doen tenzij je echt geen andere optie hebt. Perslucht bevat nl. nogal eens minuscule sporen van oliën en dat kun je beter niet in je IR hebben.

Als je geen stikstof hebt kun je ook argon gebruiken, of is misschien een schaaltje droogmiddel (P2O5) een betere optie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 63

Re: Infrarood

Laat ik het zo zeggen we hebben hier helemaal geen drogen gassen, wel sillicagel en die staat er al in.

Dus verder heb ik eigenlijk weinig opties.

In ieder geval bedankt voor de suggesties.

Berichten: 1.816

Re: Infrarood

Misschien vacuum? Je hebt van die grote zakken voor kleren, je IR zou daar in kunnen passen. Droogmiddel erbij en een paar dagen laten staan.

Maar dat is maar een idee dat zo in me op kwam.
LiA

Berichten: 63

Re: Infrarood

Ik zal eens kijken of dat een oplossing biedt.

Sorry voor het late reageren ben een weekend druk geweest met de babykamer in orde brengen :D

is heel erg leuk om te doen

groetjes

Berichten: 63

Re: Infrarood

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties.

Het watergehalte is nu ca 15%, en dit is laag genoeg voor mijn metingen. Dus ik ga de komende weken bezig met Infrarood metingen.

Misschien komen er nog wel meer vragen.

Groetjes

Reageer