[scheikunde] ph titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] ph titraties

Hoi!

Ik had een vraagje

Ik heb fosforzuur met natronloog getitreerd met een titrator

Hier hebben wij dan een grafiek uit gekregen

(ik zou deze heel graag bij dit berichtje hebben willen plakken, maar

ik wist niet hoe ik dat moest doen)

Ik zie een lijn met 4 bochten als het ware (ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is)

Ik moet hier 3 equivalentiepunten bij vinden,

Ik heb dit geprbeert te doen door op IP Coach een afgeleide te maken en

zo op de hoogste punten het equivalentiepunt te vinden

Maar ik kan er maar 2 vinden één hele duidelijke en één wat minder duidelijke

Ik moet er drie vinden dus wat moet ik nu doen?

Doe ik iets fout of ligt de derde gewoon op pH 7?

Ik heb er namelijk één gevonden met een pH 4,7 met een verbruik van 5,48 ml

en eentje met een pH van 9,3 en een verbruik van 11,04 ml

Kunnen jullie mij helpen?

Of misschien vertellen hoe ik een bijlage kan uploaden zodat het misschien allemaal wat duidelijker is

groetjes Charlotte

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ph titraties

Die kunnen wel, maar de laatste heeft een heel hoge pKa (12,3), de omslagpunten die jij hebben gevonden hebben pKa's van respectievelijk 2,16 en 7,21. Het komt erop neer dat je nog echt een pokke end had moeten doortitreren om de laatste te kunnen vinden. Daarbij zie je al dat het 2e omslagpunt al onduidelijk werd. Dat komt door het bufferende effect. Bij het laatste omslagpunt zal dat effect nog sterker aanwezig zijn.

Als een omslagpuntop pH 7 had gelegen, had je ook een knik in de lijn gehad.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] ph titraties

Hoi!

Ooh zo

Ik vond het al een beetje raar dat inderdaad het equivalentiepunt bij

7 dan helemaal niet te zien was :oops:

Hartstikke bedankt

ik zal dan wel aan mijn leraar vragen of hij het niet erg vind dat ik

maar met 2 equivalentiepunten aan de slag ga

groetjes Charlotte

Berichten: 10

Re: [scheikunde] ph titraties

Hoi!

Ik heb toch nog steeds een vraagje dan over die twee equivalentiepunten

die ik dan wel gevonden heb

(het derde punt heb ik nu overigens maar gewoon gegokt waar hij ongeveer zou kunnen liggen)

Maar ik wil nu dus de molariteit gaan berekenen maar met welk punt moet ik dat dan doen?

Of maakt dat niet uit?

Ik kan toch namelijk eerst uit het verbruik van het natronloog en de molariteit daarvan het aantal mol berekenen en dan uit de verhouding tussen fosforzuur en natronloog het aantal mol fosforzuur en dan zo (omdat ik weet in hoeveel ml dit zat) de molariteit berekenen he?

dus daarom zou ik graag willen weten of het uitmaakt of ik het eerste punt pak dat ik heb gevonden of het tweede punt ( of het derde punt maar aangezien ik die gegokt heb lijkt die me niet heel verstandig)

groetjes Charlotte

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] ph titraties

delete post please
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ph titraties

Je kunt de molariteit zelfs uit beide punten berekenen. Let er wel op dat voor punt 1 een mol loog per mol fosforzuur geldt, voor punt 2 2 mol loog. Kijken of je 2 keer op dezelfde concentratie uitkomt :P

Berichten: 10

Re: [scheikunde] ph titraties

Hoi!

Ik heb de berekening uitgevoerd en hij klopt!

Ik dacht eerst heel even dat hij niet uitkwam,

maar toen kwam ik erachter dat bij het tweede equivalentiepunt er natuurlijk een andere verhouding tussen natronloog en fosforzuur was :oops:

Dit is mijn berekening bij het eerste equivalentiepunt en volgens mij klopt hij wel Afbeelding

Verbruik natronloog: 5,29 ml

Molariteit natronloog: 0,1007

Dit is dus:

5,29 ∙ 10-3 x 0,1007 = 5,32703∙ 10-3 mol NaOH verbruikt

Verhouding fosforzuur:natronloog is 1:1

Er is dus ook 5,32703∙ 10-3 mol fosforzuur verbruikt

Dit zat in 15 ml

5,32703∙ 10-3 mol = 0,0355135333 mol fosforzuur per liter

15 ∙ 10-3 ml

De molariteit van fosforzuur is dus 0,04 mol per liter

Nogmaals hartstikke bedankt!

groetjes charlotte

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ph titraties

Geen dank en veel succes verder Afbeelding. Al zou ik je willen aanraden in de berekeningen zelf ook eenheden te gebruiken, en goed te letten op significante cijfers. En altijd en overal zeggen waar je het over hebt:

5,29 ml NaOH-opl * 0,1007 mol/l = 5,33 mmol NaOH verbruikt <== een der getallen heeft maar 3 significante cijfers (5,29) en zoveel cijfers dient ook het antwoord te hebben. Je uiteindelijke antwoord hoort dan ook 0,036 mol/l te zijn aangezien die 15 ml je beperkende factor is, of je moet met een volpipet gewerkt hebben. Dat is een pipet met in het midden een soort cylinder en die is geijkt op precies 15,00 ml in en je moet die ook als 4 significante cijfers meetellen in een berekening. In dat geval moet je antwoord in 3 sig. cijfers, aangezien het buretvolume dan je beperkende factor is.

Reageer