Fe3+ --> Fe2+

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Fe3+ --> Fe2+

voor mijn aquariumplanten heb ik ijzer(II) nodig, maar ik heb op het moment alleen een ijzer(III) zout.

Hoe kan ik dmv een redox er een ijzer(II) zout van maken zodat ik hem kan gebruiken voor mijn aquarium-planten?

Fe2+ zal snel terugvallen naar fe3+ als ik me niet vergis, dus als het me lukt om er fe2+ van te maken kan ik deze dan binden met edta om het zo te kunnen behouden of kan dat ook weer terug vallen naar fe3+

Berichten: 173

Re: Fe3+ --> Fe2+

ik denk dat het het makkelijkste is om een zout te maken (wel een zout dat niet schadelijk is voor je planten) je kan wel gebruik maken van een oplosbaarheids tabel om te kijken welk zout je kan maken.

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Ok, maar hoe krijg ik dan eerst die fe3+ naar fe2+ ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fe3+ --> Fe2+

Dat is niet makkelijk, ben ik bang.

Je moet natuurlijk liefst iets gebruiken dat na de oxidatie geen ongewenste resten achterlaat. Zo zou je kopermetaal kunnen nemen, maar ja, dan zit je na de reductie van het ijzer met Cu2+ in je mestvloeistof.

Misschien is sulfiet een mogelijkheid? Als je uitgaat van natriumsulfiet, dan houd je na de reactie natriumsulfaat in je mestvloeistof. In de hoeveelheden waarin je ijzer toevoegt, kan dat natriumsulfaat geen kwaad. Verder is natriumsulfiet makkelijk te verkrijgen.

Het enige nadeeltje is dat je mestvloeistof zuurder wordt. Naast sulfaat komen er ook H+-ionen vrij. Maar ook daarvan denk ik dat het geen kwaad kan in die concentraties (ik weet van mijn aquarium dat het heel veel moeite kost om het water op een goede manier iets zuurder te krijgen).

Een andere mogelijkheid is wellicht oxaalzuur. Hieruit ontstaat koolzuurgas en ook H+-ionen. Ik weet alleen niet of dit gaat. In mijn herinnering is ijzeroxalaat slecht oplosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fe3+ --> Fe2+

De volgende oplossing is wellicht nog de beste:

Los je ijzer(III)zout op in water en leg er een ijzeren spijker in.

De restanten van die spijker vis je er naderhand natuurlijk uit. Als het goed is heb je alleen Fe2+ en het anion van je ijzer(III)zout in de vloeistof.

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Marjanne schreef: De volgende oplossing is wellicht nog de beste:

Los je ijzer(III)zout op in water en leg er een ijzeren spijker in.

De restanten van die spijker vis je er naderhand natuurlijk uit. Als het goed is heb je alleen Fe2+ en het anion van je ijzer(III)zout in de vloeistof.
Hmm dat klinkt simpel, maar hoe zou dit moeten werken (in reactie vergelijkingen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fe3+ --> Fe2+

Fe + Fe3+ --> 2Fe2+

Wat is het anion van je ijzer(III)zout?

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Marjanne schreef: Fe + Fe3+ --> 2Fe2+

Wat is het anion van je ijzer(III)zout?
Chloride ( FeCl3 )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fe3+ --> Fe2+

Probeer het eens, zou ik zeggen. ;)

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Dat ga ik zeker proberen.

Bedankt voor de eenvoudige en hopelijk goedwerkende oplossing.

Maar dan nog dit:

Fe2+ zal snel terugvallen naar fe3+ als ik me niet vergis, dus als het me lukt om er fe2+ van te maken kan ik deze dan binden met edta om het zo te kunnen behouden of kan dat ook weer terug vallen naar fe3+

Groeten Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fe3+ --> Fe2+

Ik denk niet dat EDTA het ijzer van oxidatie weerhoudt.

Maaer zo snel is het nou ook niet weg hoor. Ik verwacht dat het in je aquarium sneller is geoxideerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Fe3+ --> Fe2+

Man, man, man koop toch gewoon IJzer 2-zout.

:cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fe3+ --> Fe2+

Laat die gast toch lekker spelen, is leuk hoor, op die manier experimenteren :D . Zolang je maar weet wat je ongeveer aan het doen bent [!]

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Echtepino schreef: Man, man, man koop toch gewoon IJzer 2-zout.

:cry:
Ik heb geen ijzer(III)zout, mischien dat jij me dan kan vertellen waar ik het kopen kan.

Berichten: 18

Re: Fe3+ --> Fe2+

Laat die gast toch lekker spelen, is leuk hoor, op die manier experimenteren :D . Zolang je maar weet wat je ongeveer aan het doen bent [!]
Inderdaad, het is ook gewoon leuk om zo een beetje aan te klooien.

:P

Reageer