kobaltchloridehexahydraat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

kobaltchloridehexahydraat

Bedankt :D

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Verwijder je berichten niet nadat je antwoord hebt gekregen. Hierdoor hebben anderen er niets meer aan.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 243

Re: kobaltchloridehexahydraat

Wat ik kan vinden is dat een verbinding waar kobalt in voorkomt, kobaltoxide met aluminiumoxide, een intens blauwe kleur veroorzaakt (wordt kobaltblauw genoemd). Echter weet ik niet waar in dit geval de aluminiumoxide vandaan komt. Misschien dat alleen kobaltoxide ook al een blauwe kleur geeft, de vergelijking zou dan zijn; 2 Co + O2 -> 2 CoO :P

Berichten: 840

Re: kobaltchloridehexahydraat

Een kobaltchloride oplossing kan vormt bij lage temperaturen vooral het hexaaqua-gecoordineerde ion: Co(H2O)62+.

MAAR, en is het volgende evenwicht van toepassing:

Co(H2O)62+ + 4 Cl- <<-->> CoCl42- + 6 H2O

Het tetrachlorocobaltaat(II)-ion is intens blauw. Het genoemde evenwicht licht bij hoge temperaturen naar rechts, dat verklaart dus de blauwe kleur bij verwarmen.

Ik denk dat de reactievergelijking echter wel wat vereenvoudigd is opgeschreven. Ik weet namelijk niet zeker of er zowel water als chloride samen tegelijk als ligand kunnen spelen. Dit weet ik echter niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kobaltchloridehexahydraat

Je moet nooit je startpost veranderen. Als er ooit nog eens dezelfde vraag langskomt kan je niks meer terugzoeken.

Reageer