[scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Hallo, ik heb een vraagje.

Ik heb namelijk een ontkalkings middel (ik zal de naam niet noemen, voor de reclame ;-) (tenzij het nodig is)) en ik zou graag willen weten:

Welk van de volgende stoffen is een zuur en wat is de molecuulformule van dat zuur? Dit zijn de ingredienten:

· Minder dan 5% amfotere oppervlakte-actieve stoffen.

Parfum

· Sodium Benzoate (NaC6H5CO2)

Butylphenyl Methylpropional

Citronellol.

Alvast bedankt!!!

groet!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

tik de namen in op google en je krijgt alle info die je wilt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Geen enkele van die stoffen is een zuur.

Als je de namen van elke stof intypt met wiki erachter in google, krijg je van de meeste wel informatie. Ongeveer alle stoffen die je nu vermeldt zijn eerder voor houdbaarheid en een lekkere geur dan echte activiteit. Ik kan je wel verklappen dat amfoteer betekent dat iets zowel zuur als base kan zijn. Nemen we het milieu in beschouwing, dan zou ik aannemen dat met die stof fosforzuur wordt bedoeld.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Ok, bedankt.

Ik had dus al alles op google ingetypt, en daar stond dat natriumbenzoaat een zuur was, maar dat is fout gerekend.

Dus de amfotere stoffen zijn de zuren? Er zit dan dus minder dan 5% zuur in, en hoe kan ik de molecuulformule daar ooit van weten?

groet!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Natriumbenzoaat is geen zuur.

Het is namelijk het natrium zout van benzoëzuur. Net als keukenzout het natriumzout van waterstofchloride (zoutzuur)

Kijk goed naar wat FsWd zegt. Hij geeft daar zijn vermoeden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Natriumbenzoaat is een zwak basisch zout dus geen zuur. Maar op wikipedia lees ik dat het pas werkzaam is bij een pH lager dan 4,5 dus het moet wel zuur zijn en daar geeft fswd het antwoord op.

Archer barry een zout kan toch ook zuur zijn? (idd wel geen natriumzouten)

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Natriumbenzoaat is niet zuur, maar basisch. Waar wil dat proton vandaan halen? Natriumbenzoaat kan echter wel een proton opnemen.

Chemaniac, met die pH 4,5 wordt de pH genoemd, waarbij de conservatieve werking van de stof optimaal is. Benzoezuur is de stof met de conservatieve werking, dit dringt de cel namelijk binnen, en niet het natrium-zout. Je wilt dus dat een deel van het natriumzout geprotoneerd wordt, dit is het geval bij pH 4,5. Je wilt ook weer niet dat de pH te laag wordt.

Natriumzouten van een zuur zijn niet altijd basisch trouwens, neem nou NaHSO4 en NaH2PO4.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Bij de 2e zal ik je helaas teleur moeten stellen, die is amfoteer, niet volledig zuur. Dat wil dus zeggen dat deze stof zowel kan protoneren als deprotoneren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

ik zal je nog wat sterkers vertellen over natriumbenzoäat. Als je hem wilt oplossen bij een pH van 5 of lager vlokt het uit en kan je er niks meer mee. De bedoeling is dus eerst in oplossing brengen in een oplossing van pH 6 of hoger (veiligheids marge) en dan de pH omlaag brengen met zuur. meestal met citroenzuur, fosforzuur of geconcentreerde vruchtensappen van zure vruchten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Bij de 2e zal ik je helaas teleur moeten stellen, die is amfoteer, niet volledig zuur. Dat wil dus zeggen dat deze stof zowel kan protoneren als deprotoneren.
Wat zeg je nou? Ik ga uit van een neutrale pH, en dan het zout oplossen. NaH2PO4 geeft een pH lager dan 7.

Als jij meent wat je zegt, dan is NaHSO4 ook amfoteer, als je dat toevoegd aan perchloorzuur krijg je H2SO4...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Als het perchloorzuur sterker is dan het zwavelzuur wel ja. Er zal een evenwicht optreden, de pKa van HSO4 (en ja die bestaat) is 1,98. Dit is een zeer extreem voorbeeld van een stof in zijn zuur drukken. Zo kun je met zwavelzuur NaCl in zijn zuur drukken, dat dus HCl is.

En los maar eens een beetje mononatriumfosfaat op in water met een lakmoespapiertje, het water zal basisch zijn omdat mononatriumfosfaat een pKa heeft van 7,21 :) . Stond ik zelf ook van te kijken hoor, toen ik dat eens deed voor een schoolproefje.

Jammer eigenlijk dat je dat niet in bezit hebt, al is het uiteraard makkelijk te maken met 1:1 loog en fosforzuur.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Zo bezien is zelfs salpeterzuur amfoteer. In oleum wordt het geprotoneerd tot H2NO3+. Ja, zelfs zwavelzuur kan worden geprotoneerd tot H3SO4+.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Inderdaad. Zwavelzuur ioniseert zichzelf net als water. In geconcentreerd zwavelzuur geldt:

2 H2SO4 <<-->> H3SO4+ + HSO4-

Ik heb geen fosfaten, anders dat fosforzuur. Die waterstoffosfaten gebruik je eigenlijk alleen voor buffers, niet mijn interresse. Als ik een fosfaat heb, dan neem ik wat fosforzuur.

Mijn punt was, dat diwaterstoffosfaat zuur is, als je het in neutraal millieu oplost. Natuurlijk kan het ook basisch reageren in zuur millieu. bisulfaat ook, dat is geen sterk zuur, wel in de buurt trouwens.

H2NO3+ ? :P :P

Kun je daar geen zout van proberen te maken :D

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Dus alle niet amfotere natriumzouten zijn zwak basisch zoals ik eerder zei?. (?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Welk van deze stoffen is een zuur?

Jor schreef: Inderdaad. Zwavelzuur ioniseert zichzelf net als water. In geconcentreerd zwavelzuur geldt:

2 H2SO4 <<-->> H3SO4+ + HSO4-

Ik heb geen fosfaten, anders dat fosforzuur. Die waterstoffosfaten gebruik je eigenlijk alleen voor buffers, niet mijn interresse. Als ik een fosfaat heb, dan neem ik wat fosforzuur.

Mijn punt was, dat diwaterstoffosfaat zuur is, als je het in neutraal millieu oplost. Natuurlijk kan het ook basisch reageren in zuur millieu. bisulfaat ook, dat is geen sterk zuur, wel in de buurt trouwens.

H2NO3+ ? :P :P

Kun je daar geen zout van proberen te maken :D
Met wat zou je dan een neerslag willen vormen? Dat zal je met geen enkel normaal zout lukken omdat daar meteen het zuur van wordt gemaakt :P . Cool eigenlijk, op deze manier redeneren.

Reageer