[scheikunde] Concentraties enzo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Concentraties enzo

Ik heb binnenkort examen en ik krijg die stoichiometrische zaken van concentraties maar niet gesnapt...

Een voorbeeld:

Welk volume 0,120 mol/l zwavelzuur moet aan 500 ml 0,09mol/l zwavelzuur toegevoegd worden om een oplossing van 0,100 mol/l zwavelzuur te krijgen?

Hoe begin je hieraan?

Alvast bedankt!

M.vl.

Re: [scheikunde] Concentraties enzo

hoeveel mol zwavelzuur zit er in je begin oplossing?

Je moet x ml zwavelzuur 0,120 mol/l toevoegen

Hoeveel wordt je eind volume?

Hoeveel mol zwavelzuur zit er in je eindvolume?

V1xT1=v2xT2

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Concentraties enzo

aaah, zo, wacht hoor...

In het begin is er 0,5 l x 0,09 mol / l = 0,045 mol oplossing.

en dat dan maal 0,120

gedeeld door 0,100

= 0,054 mol moet worden toegevoegd... :D

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Concentraties enzo

Oei, hier, nog zoiets... :s

Hoeveel kg NaCl is er aanwezig in 2,50 kg van een mengsel NaCl-KCl met 16,2 m% NaCl...

Ik dacht aan het volgende :

die 16,2 m% = 16,2 g / 100 ml

en 2,5 kg = 2500 g

en dan kijken wat er van 16,2 naar 2500 gebeurt, en dat getal dan vermenigvuldigen met die 100 ml, da's dan een nieuwe verhouding: 2500 g / 15432 ml, maar dat lijkt me helemaal een ramp om dat zo te doen... laat staan dat ik weet naar waar ik op zoek ga...

Achja, help maar weer zeker??

Grtjs!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concentraties enzo

M.vl. schreef: aaah, zo, wacht hoor...

In het begin is er 0,5 l x 0,09 mol / l = 0,045 mol oplossing.

en dat dan maal 0,120

gedeeld door 0,100

= 0,054 mol moet worden toegevoegd... :D
Dat is niet het antwoord, de vraag is: Welk volume 0,120 mol/l zwavelzuur moet aan 500 ml 0,09mol/l zwavelzuur toegevoegd worden? Daarbij hou je geen rekening met de volumetoename. De formule die Gerard je gaf, moet je eigenlijk zo lezen: V1*C1+V2*C2+Vn*Cn=Vn+1*Cn+1. Wat dit wil zeggen is dat elk potje een apart volume en concentratie heeft, onafhankelijk van elkaar. Gieten we jouw labtafel met 2 potjes nu even in een formule, dan krijgen we dit: het eerste potje bevat een oneindig volume zwavelzuuroplossing met concentratie 0,120 mol/l. Het tweede potje is het potje waarvan je de concentratie al weet en is hetzelfde potje waarbij je oplossing uit potje 1 gaat toevoegen. Ik weet dat het volume in dat potje met hetzelfde aantal liters gaat toenemen als dat ik uit het eerste potje moet halen, vandaar dat ik het volume van het potje beschrijf als x + 0,5 (de 0,5 komt van het oorspronkelijk volume) en dat ik het volume wat ik uit het eerste potje giet OOK mag noteren met dezelfde x.

(x l * 0,120 mol/l + 0,500 l * 0,09 mol/l) = 0,100 mol/l * (x + 0,5) l

Ga ik die uitwerken, dan krijgen we:

0,120x + 0,045 = 0,100x + 0,05

0,120x - 0,100x = 0,0500 - 0,045

0,020x = 0,005

x = 0,005/0,020 = 0,25 l

Er moet dus 250 ml uit het eerste potje in het 2e potje gegoten worden om een zwavelzuur oplossing van 0,100 mol/l te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concentraties enzo

Nu je tweede som. Er is helemaal geen water aanwezig, alleen een berg NaCl-KCl mengsel. Die berg bevat 16,2% (m/m) NaCl en weegt 2,50 kg. Zo moet je je dat echt voor je zien :D . Hoeveel kg NaCl bevat die berg dus? Met die info laat ik eerst jezelf aan de slag gaan en zeg maar als je vragen hebt over de eerste som.

Waar jij dus een beetje mee worstelt is om de vraag in jezelf voor te stellen en wat eigenlijk wel een goed idee is om te oefenen is om het zaakje gewoon te tekenen. Teken die potjes en teken die berg en zet er zoveel mogelijk informatie in die je al kent. Probeer dan in zo weinig mogelijk stappen, en met eenheden erbij zodat je niet steeds moet terugzoeken wat het ook alweer was, bij het antwoord te komen.

Reageer