[scheikunde] Fosfor verbranding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 35

[scheikunde] Fosfor verbranding

hoe komt het dat als je Fosfor verbrandt, je deze vergelijking krijgt:

P + O2 --> P2O5

En dat je dan bij zwavel

S + O2 --> SO2 Krijgt ?

Waar komen dan bij fosfor die 5 ootjes vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

simpel, de reactie moet zijn

4P + 5O2 --> 2P2O5
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

ArcherBarry schreef: simpel, de reactie moet zijn

4P + 5O2 --> 2P2O5
Ohja , maar dit is inde openlucht , die van jouw , maar die van mij is in een fosforklok.!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Waar die 5 O-tjes vandaan komen? Wel, gewoon uit de O2 :P .

Ik denk dat je bedoelt met je vraag, waarom er in fosfor 5 O-tjes t.o.v. twee P-tjes zijn, terwijl dat met zwavel 2 : 1 is. Dit laatste heeft allemaal te maken met de oxidatie toestand van fosfor. Meest stabiel is fosfor in de +5 oxidatie toestand en zuurstof in de -2 oxidatie toestand. Hier komt die 5 : 2 verhouding vandaan.

In de praktijk ligt het allemaal wel een stuk ingewikkelder. Allereerst bestaat er geen stof P2O5. Helaas zie je deze formule vaak, zelfs chemicalien-leveranciers bezondigen zich hieraan, maar de werkelijke stof is P4O10. We schijven ook geen HO voor waterstofperoxide, daarvoor schrijven we H2O2.

Tevens is het zo dat er ook lagere oxiden van fosfor ontstaan, behalve wanneer er echt een volledige vrije zuurstofstroom is en er overmaat zuurstof is bij voldoende hoge concentratie. Er ontstaan normaliter oxiden van de vorm P4Ox, met alle mogelijke waarden 6, 7, 8, 9 en 10 voor x.

Met zwavel krijg je trouwens ook niet alleen SO2. Voor de oplettende observator, verbrand maar eens een beetje zwavel op een verbrandingslepeltje. Je zult zien dat het toch een heel klein beetje rookt en dat zou niet het geval zijn als er alleen SO2 zou ontstaan, dat is een kleurloos gas. Die rook is SO3.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Zo leer je elke dag wat bij. De stof P (fosfor) bestaat ook niet, maar we gebruiken het wel in de formules, ongeacht (bijna) of het rood of wit is.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

idd, heb ik ook wat geleerd.

Woelen, ik meen dat sommige stoffen als bijvoorbeeld chloor niet alleen -1 kunnen zijn maar ook andere waardes hebben als -7 ofzo. Klopt dat of is me ooit eens een broodje aap verteld?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Reken zelf maar de lading uit van Cl in KClO4 . Kom je uit op 7+ (geen -), dus simpel de Ne - configuratie.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

nog meer mogelijkheden (ik meende iets van 4 of 5 mogelijkheden van chloor gezien te hebben een 8 jaar geleden)?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Al mag je in het perchloraat (zo heet dat ClO4- beest) niet echt van een oxidatietoestand spreken omdat het meer covalente bindingen zijn.

Zover ik weet kan het zijn:

Cl-

ClO-

ClO2-

ClO3-

ClO4-

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

OK, het voetbal is voorbij en zeer goed verlopen en nu is er nog even tijd voor chemieforum :P

Aan bovenstaande kan ik nog toevoegen:

ClO2

Cl2O6

Dus, alle oxidatie toestanden zijn: -1, 0, +1, +3, +4, +5, +6, +7

+1 kan ook nog in de vorm van Cl2O.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

woelen schreef: Allereerst bestaat er geen stof P2O5.
Tegenwoordig is fosfor vooral van belang in de landbouw voor de productie van kunstmest. Hiervoor worden geconcentreerde P2O5 oplossingen als basis gebruikt.

Bron: Wikipedia

Ps: Kan iemand me vertellen of het verschil maakt of de verbranding in de openlucht is, dus met O2 Of in de fosforklok, zonder zuurstof?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Jammer van die wiki-pagina waar jij naar verwijst. Die is dus fout ;) .

Ik denk dat deze pagina zelfs fout is op meerdere punten, want ik geloof ook absoluut niet dat ze P4O10 gebruiken voor het maken van kunstmest. Het enige wat ze vaak doen is aangeven hoeveel fosfor er in zit, uitgedrukt in equivalenten P2O5. Voor sulfaat-meststoffen wordt vaak met equivalenten SO3 gewerkt, maar er zit echt geen SO3 in hoor :P .

Verbranding in een fosforklok zonder zuurstof? Als er geen zuurstof is, dan verbrandt de fosfor ook niet. Vertel eerst iets meer over de precieze opstelling, het begrip 'fosforklok' is mij niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Zo leer je elke dag wat bij. De stof P (fosfor) bestaat ook niet, maar we gebruiken het wel in de formules, ongeacht (bijna) of het rood of wit is.
Hoe bedoel je dit?

Witte fosfor is goed gedefiniëerd als P4, maar rode fosfor is een mengsel van verschillende polymere strukturen en ook van zwarte fosfor zijn verschillende allotropen bekend. In die laatste gevallen is het gebruik van P in reactievergelijkingen zeer goed verdedigbaar.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

Hoe ik dat bedoel, simpel. Als je een reactievergelijking maakt met fosfor doe je dat vrijwel altijd met het symbool P en zelden of nooit met de juiste formule P4. Er zijn wel meer van dat soort voorbeelden.

Heb daar totaal geen moeite mee, maar neemt niet weg dat P feitelijk een verkeerde notatie is.
LiA

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Fosfor verbranding

In geval van witte fosfor zou ik toch wel echt uitgaan van de formule P4. Alleen als je in het midden wilt laten welke vorm van fosfor je gebruikt zou ik gewoon P gebruiken, anders toch wel de correcte formule. Sommige reacties zijn specifiek voor witte fosfor (zoals disproportionering in oplossing van NaOH of KOH), andere reacties gaan voor alle fosfor allotropen. In het laatste geval gebruik je P. Als er rode fosfor gebruikt wordt, dan kun je eigenlijk weinig anders dan P gebruiken. Het zelfde doe je met koolstof, daar heb je ook zeer grote 'moleculen' en dan gebruik je ook simpelweg C.

Zwavel is een grensgeval. Veelal zie je eenvoudig gebruik van S, maar beter zou zijn om S8 te schrijven. Alle gangbare vormen van zwavel die wij kennen en die commercieel te krijgen zijn hebben formule S8.

Reageer