[scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

Op het examen van fysicochemie vorig jaar, werden de studenten deze vraag voorgeschoteld.

2 cuvetjes , 1 doorzichtig met nanodispersie van een polymeer en het andere troebel met dezelfde polymeer gecoat met een lipidelaag. Verklaar het verschil in uitzicht?

Ik zie echter geen verklaring. Het gaat in beide gevallen over dispersies (suspensie van vaste deeltjes in vloeistof) en ik dacht dat een dispersie van polymeren er ook al troebel uitzag. Dus ik kan niet verklaren waarom deze er wel doorzichtig uitziet.

Kan iemand me helpen?

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

Het troebel uitzicht is volgens mij te wijten aan de coating met lipiden.

Waarom de oplossing met enkel polymeer helder is weet ik niet, misschien is het gewoon zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

Heeft een lipoïd membraan dan een andere invloed op lichtbreking dan die polymeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Dispersie - Troebel/Transparant

Wat is de brekingsindex van alle componenten? Een oplossing is troebel als er veel veranderingen van brekingsindex inzitten, op een voldoende grote afstandsschaal. Heel kleine deeltjes verstrooien licht nauwelijks (kleiner dan de golflengte), maar zelfs grote deeltjes verstrooien licht niet als de brekingsindex van de deeltjes gelijk is aan die van het oplosmiddel.

Reageer