Cider

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Cider

Weet iemand hoe lang wijngist moet werken.

Ik heb 18 liter cider gemaakt en heb er 2 zakjes wijngist bij gedaan.

Het is nu een goeie 4 dagen aan het gisten.

Berichten: 17

Re: Cider

Niemand die zelf thuis brouwt of heeft gebrouwen?

Berichten: 17

Re: Cider

Mijn cider zit in een bidon van 20l. Af en toe spruttelt het waterslotje van onstnappend gas. Moet ik wachten tot dat over is?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Cider

Als er ergens veel info van op internet is, is dat wel wijnbereiding, ben je gewoon lui?

Als er nog enkele bellen per uur komen is de gisting ten einde.

Voor de goede orde, dit kan weken tot maanden duren.

Berichten: 17

Re: Cider

over wijnbereiding is er idd wel vrij veel te vinde. Nee ik ben niet lui.

Maar is wijn en cider maken hetzelfde? want cider is toch een heel andere drank als wijn. In cider zitten al belletjes.

Ik dacht gewoon om hier eens te horen omdat ik wel denk dat er meer mensen zijn die met deze dingen experimenteren en die cider, wijn en bier zelf maken.

Alvast bedankt om te antwoorden. Dan weet ik dat ik toch nog langer moet wachten dan 1 week.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cider

heb nu geen tijd om een lang verhaal te posten.

kort door de bocht, meet je alcohol, zit je op 9 a 10% dan afvullen met een scheppie suiker er bij.

je gist gaat door tot een 12% (tenzij er iets anders op de verpakking staat, HOU DAAR DAN REKENING MEE) en geniet.

het gisten zal waarscheinlijk een week of 4 a 5 duren maar pin me er niet op vast.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Cider

Je hebt gist bij cider gegooid????

Cider maak je zoals wijn, maar je laat doorgisten IN de fles zodat er bubbles ontstaan. Eventueel door er wat suiker in te doen voordat je gaat bottelen.

Berichten: 17

Re: Cider

Ah ok dus ik heb het nu van zaterdag voormiddag in de bidon zitten.

Waterslotje pruttelt elke minuut.

Dus best op de fles doen met een beetje extra suiker?

En kun jij dan een idee geven van de hoeveelheid suiker labstuff?. Ik heb flessen van 0.75l

Berichten: 17

Re: Cider

Weet iemand anders de hoeveelheid suiker je best toevoegd aan een 0.75l cider om na te gisten op de fles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cider

man bottel pas wanneer je 1 bubbel de uur heb op zijn VROEGST.

anders ontploffen je flessen.

dan kan je een theelepeltje suiker per fles er bij doen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 17

Re: Cider

Ok bedankt ArcherBarry

Berichten: 17

Re: Cider

Wat gebeurt er eigenlijk als je cider in plastiek flessen stopt. Bruiswater zit toch ook in plastief flessen en daar kan toch ook wat druk op komen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cider

op bierflesjes zit ook druk

Echter wanneer de druk te hoog wordt klapt het zwakste deel uit elkaar. Bij de Beugelflessen van Grolsch is het de bodum die in de krat dan zal springen. Bij plastic flessen vliegt op een moment de dop er af. Dat kan dus ogen gaan kosten.

Het gasgehalte in bronwater wordt kunstmatig ingevoerd met een van voor af bepaalde hoeveelheid. De maximale druk op die flessen is ver onder de maximale druk die de flessen aan kunnen. Bij een gistings proces is dat enigzins te bepalen als je je alcohol en brix waardes weet. Maar ik schat in dat jij dat niet kan doen. Neem het zekere voor onzekere en vul in eerste instantie af in die beugelflessen.

Kurken bij normale wijnflessen vliegen al uit de flessen bij lagere drukken waardoor de snelheid minder hoog is en er een veel kleindere kans is op oog schade. Bij warm weer en ligt moeserend (denk aan een prik van dubbel friss) kloppen die kurken al.

Waarom denk je dat champagne kurken vast zitten met een staaldraadje en zo´n ontiegelijke uitzetting hebben?

Ik heb liever dat je broek nat wordt en het glas grotendeels in de krat blijft zitten dan dat je met grote snelheid een plastic dop in je oog krijgt en voor de rest van je leven blind bent aan 1 kant.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer