roze verf die wit opdroogt ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

roze verf die wit opdroogt ?

Je heb tegenwoordig verf die rood is zodat je goed kan zien waar je hem aanbrengt en die als ie opdroogt wit wordt. Dit wordt gebruikt als je bijvoorbeeld een plafon opnieuw wit en je kan niet helemaal goed zijn welk stukje je al wel of niet gedaan had.

Nu vraag ik me echter af hoe doen ze dit ? Ze kunnen natuurlijk fenoltalyne (of zoiets dergelijks) als indicator gebruiken en deze samen met een zuur door de verf mengen. de kleur zal dan in het begin rood zijn en als het zuur verdampt wit. Nu is alleen mijn vraag is dit niet gevaarlijk (je krijgt waarschijnlijk zuurdampen in je huis) en zal het dan niet weer omslaan als je bijvoorbeeld azijn kookt/knoeit ?

Sugesties over andere evtueele stoffen zijn ook van harte welkom. Heb wel redlijk wat verstand van scheikunde maar heb geen hbo ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: roze verf die wit opdroogt ?

Fenolftaleïne wordt rood als je er een base bij doet. In een zuur is het juist kleurloos :wink: . Verder heb ik ook geen idee hoe ze het doen :roll:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: roze verf die wit opdroogt ?

Sommige chemische stoffen (zoals bijvoorbeeld het ion koper 2+) "reageren" zeer sterk op hun lokale omgeving. Als gevolg van die omgeving veranderd de kleur van de stof zeer sterk. Bijvoorbeeld, als je het in water oplost is het geel/groen, maar als je het in ammonia oplost is het donkerblauw. Deze verfindicator kan ook zoiets zijn: het zou bijvoorbeeld sterk kunnen reageren op de aanwezigheid van alcohol. Een tijdje na het aanbrengen van de verf is de alcohol verdampt, en veranderd de kleur dus. Zo zou je de rood -> wit transformatie kunnen doen, maar ik weet niet zeker of het ook echt zo werkt.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 26

Re: roze verf die wit opdroogt ?

weet niemand of een base in de lucht zal verdampen ?

nu ik erover na zit te denken zal het water verdampen en vervolgens van een sterke base niet meer basisch maken. ik denk dat dit het is alleen hoe giftig zullen je muren dan niet zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: roze verf die wit opdroogt ?

weet niemand of een base in de lucht zal verdampen ?
ammoniak, bijvoorbeeld...
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.379

Re: roze verf die wit opdroogt ?

Ik denk dat Wohler er dicht bij zit. Boven pH=10 wordt phenolphtaleine rood en die hoge pH is in muurverf te realiseren door het toevoegen van wat

Ca(OH)2 . Na expositie aan de lucht reageert de verf met CO2 uit de lucht, de pH daalt en de indicator slaat om van lichtrood naar kleurloos.

Het geheim lijkt mij de juiste dosering van calciumhydroxyde zodat de verf al dicht bij het omslagpunt van de indicator zit tijdens de applicatie. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer