[scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Misschien dat ik hier niet helemaal op de juiste plaats ben met mijn vraag, maar ik wil hem toch even stellen.

Ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding chemie en loop vaak tegen hetzelfde probleem aan: Elk vak wat enigszins fysisch of wiskundig is, gaat me niet zo goed af.

Ik loop vaak tegen het probleem aan dat ik bepaalde verbanden niet zie, omdat ik naar mijn idee op wiskundig en natuurkundig gebied wat basiskennis en inzicht mis -ik ben de opleiding begonnen met een havodiploma n&g, dus heb de vakken natuurkunde 1 en wiskunde b1 gehad-.

Ik ben dus heel vaak aan het rommelen met dingen welke ik naar mijn idee veel sneller zou moeten 'zien'.

Nu volg ik een programma waarbij er kon worden gekozen of ik voor de 'analytische' kant van chemie koos, of voor de 'organische'. Ik heb logischerwijs voor de laatste gekozen, omdat je daar meer te maken krijgt met reactiemechanismen en stereochemie, dan bij de 'analytische' kant.

Om thermodynamica kan ik echter niet heen. En zo zijn er nog wel wat vakken die bij de basisvorming horen én een fysisch karakter hebben, waar ik niet omheen kan.

Mijn vraag is daarom: Wat moet ik doen om dit inzicht nog te vergaren, of is het al te laat en kan ik er maar beter meteen mee kappen ?

Berichten: 541

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Ik weet niet hoe heb op jouw opleiding gegaan is maar in mijn opleiding (chemie saxion hogeschool enschede) kregen wij in het eerste jaar nog een bijspijker/herhaling wiskunde en natuurkunde. mocht dit op jouw opleiding niet het geval zijn. Kun je uiteraard contact opnemen met je studie loopbaan begeleider en hem het probleem voorleggen. Hij zal hier dan samen met jouw naar kijken en misschien is het nodig om wat bijlessen wiskunde/natuurkunde te volgen. Maar dit moet wel in de mogelijkheden liggen neem ik aan.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Inderdaad. Maar er gewoon veel met bezig zijn en je wordt er wel sneller in hoor, don't worry, gewoon echt veeeel met bezig zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Gewoon blijven proberen, klinkt makkelijk gezegd dan gedaan, maar ik heb me er op de zelfde manier moeten doorworstelen, log berekeningen, differentieren, zelfs simpele kwadratische vergelijkingen. Kwam allemaal pas op het laatste moment dat ik het ineens begreep.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Bedankt voor de reacties!

Misschien moet ik een bijspijkercursusje gaan volgen en er wat meer tijd in investeren. Hoewel ik niet had gedacht dat het laatste werkelijk een probleem was.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Lucien schreef: Bedankt voor de reacties!

Misschien moet ik een bijspijkercursusje gaan volgen en er wat meer tijd in investeren. Hoewel ik niet had gedacht dat het laatste werkelijk een probleem was.
Tja, gaandeweg leert men :)

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Ik loop vaak tegen het probleem aan dat ik bepaalde verbanden niet zie, omdat ik naar mijn idee op wiskundig en natuurkundig gebied
Hallo,

eerlijk gezegd ben ik ook alles behalve goed in wiskunde en wiskundige oefeningen zoals in de analytische chemie en fysica.

Voor deze vakken heb ik dan ook veel en heel het jaar door gestudeerd, elk weekend oefeningen gemaakt en zaken die ik niet begrijp nog eens gevraagd.

Mits de nodige inspanningen hoeft dit dus helemaal geen groot probleem te zijn.

Je zegt dat je ook niet zo goed bent op natuurkundig gebied? Ik hoop dan wel dat er vakken zijn waar je wel in goed bent zoals de biologische vakken.

Of je er mee moet stoppen daar kan ik en denk ik niemand hier een antwoord op geven omdat we jou niet persoonlijk kennen. Deze keuze ligt dus volledig bij jou. Als je echt geïnteresseerd bent in deze richting ook al ben je er niet zo goed in, zou ik nog eens proberen, geef jezelf 100% zodat je jezelf niets te verwijten hebt en lukt het dan niet probeer je misschien best iets anders. Dat zou wel jammer zijn vermist je al in het tweede jaar van (denk ik) drie zit. Misschien doe je er een jaartje langer over maar het eindresultaat (je diploma) is dat zeker waard.

MVG

Berichten: 173

Re: [scheikunde] Natuurkunde/Wiskunde-basis

Beste Mensen,

binnen enige tijd zal er op het internet een interactieve site komen waar je geweldig met wiskunde kan oefenen.

deze site is op dit moment nog in productie maar je zal er een account kunnen aanmaken en dan eerst per onderwerp les krijgen (slide show) en vervolgens oefeningen kunnen maken (met uitwerkingen en uitleg erbij) daarna kan je examens oefenen en krijg je een idee van een mogelijk punt wat je zou kunnen halen op wiskunde tentamens. je kan zelf de onderwerpen kiezen en bijhouden.

ik zal jullie p de hoogte houden van het uitkomen van deze site.

Reageer