magnesium verbranden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

magnesium verbranden

Ik wil wel eens een kleine hoeveelheid magnesium verbranden, aangezien dit erg mooi schijnt te zijn. Uiteraard zal dit in een porcelijnen kroesje, in een keramische pot worden gedaan.

Ik maak mij een beetje zorgen om de UV-straling. is het echt zo schadelijk om in de vlam te kijken? Ook van 1 meter afstand? Of moet je zeg maar een beetje van de vlam af kijken dat je hem zeg maar in je ooghoek ziet? Zijn er nog voorwerpen die helpen als je er door heen kijkt? (zoals glas?). UV-filters zijn niet echt een optie, die zijn volgens mij duur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: magnesium verbranden

het is niet zozeer de UV straling van een enkel malig korte kijk die het hem zal doen. Ik denk dat het meer de felheid is.

Ik heb wel een aantal keer een magnesiumvlam gezien en het is niet meer dan een felle witte vlam.

je kan er met een uv protector polaroid bril naar kijken maar dan zie je net niets van de specifiekheid.

een enkele keer kan niet veel kwaat, maar hou het bij een enkele keer.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: magnesium verbranden

Bij een donkere hoek doen met een plank voor de kroes. De plotselinge oplichting van de ruimte zal best mooi zijn. Dan kijk je dus niet meer naar het reactant, maar naar het effect. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: magnesium verbranden

ook een slime optie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: magnesium verbranden

En wat is hier het meest geschikt voor? Magnesium poeder of vijlsel (Wat voor Grignard gebruikt wordt). Magnesium band is te duur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: magnesium verbranden

simpel stukje magnesium lint van een 3 cm.

is niet zo erg duur. boeder gaat te snel, dat is weg met een flits
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: magnesium verbranden

ArcherBarry schreef: simpel stukje magnesium lint van een 3 cm.

is niet zo erg duur. boeder gaat te snel, dat is weg met een flits
Een stuk lint van 25 gram (standaard) kost minstens 8 euro per rol.

Poeder kost me 8 euro voor 100 gram.

Magnesium 'turnings' gaat me 19 euro voor 500 gram kosten.

Zijn die 'turnings' (Grignard) goed aan te steken of zijn dat van die grote stukjes. Ik heb GEEN gasbrander, slechts een alcoholbrander. Dus lukt dat om het aan te krijgen of niet?

Dus poeder gaat te snel. Hmm, dan doe ik dat maar niet.

En ja het is laat, maar ik was nogal wakker na een feestje bij voetbalkijken, kan nu niet slapen :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: magnesium verbranden

Poeder gaat idd snel, het zit hem in het contactoppervlak met de lucht, daar vindt namelijk de verbranding plaats. Ik denk dat je met de magnesiumkrullen tussen de snelheid van het poeder en lint inzit. Het ontbrandt bij 510 graden. Adibatische vlamtemperatuur van ethanol = rond de 2500 K, dus ik denk dat dat wel snor zit :) .

Je zou het zelfs kunnen ontsteken (en dat lijkt me wel zo veilig) door een glazen staafje goed te verhitten en dat in de krullen te stoppen.

Afbeelding

Zo zullen de krullen er trouwens uitzien. Het zit daar onder een laagje broombenzeen in ether; ik heb dit plaatje vanuit een gringard beschrijving (is ook een leuke reactie btw :) ). Het spul is trouwens best knipbaar, mocht je de stukken te groot vinden, maar ik denk toch dat die grootte wel wil branden.

Berichten: 3.145

Re: magnesium verbranden

Magnesiumkrullen zijn nog niet zo eenvoudig aan te steken vind ik. Die krullen die ik heb zijn tamelijk grof en dik, misschien dat het daar aan ligt.

Magnesiumvuur kun je best veilig bekijken, maar dat moet je dan overdag, buiten doen, als het goed licht is (zonneschijn). Je pupillen zijn dan veel kleiner dan 's avonds bij kunstlicht en dan is het risico op overbelasting van de ogen een stuk minder.

Poeder brandt snel, maar een nog mooier effect is om poeder in een vlam van een brander te gooien. Dat levert een heleboel felle glitters. Dat kun je trouwens wel 's avonds doen, de glitters zijn slechts klein. Ik hoop dat dit lukt met een alcohol brander. Mijn ervaring met magnesium is dat het nou ook weer niet zo eenvoudig is aan te krijgen. Je moet best wel een hete vlam hebben.

Als je echt felle flitsen wilt, neem dan een mix van Mg-poeder, KNO3 en een heel klein beetje rode P om het aansteken te vergemakkelijken. Gebruik GEEN KClO3 of KMnO4, dat is vragen om ongelukken. Met KNO3 en KClO4 kan het veilig, zonder risico op voortijdig ontbranden. De flits van dit poeder is nog feller dan die van brandend magnesium.

@Jor: Die nieuwe avatar van jou heeft wel iets, die flitst je echt tegemoet met die knal-oranje/rode kleur. Geeft je avatar een voorproefje van de experimenten die jij de komende tijd gaat doen :P ;) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: magnesium verbranden

ik heb wel magnesium lint aangestoken met een simpele aansteker.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: magnesium verbranden

Dus Wilco, wat zou jij doen?

100g magnesiumpoeder (van b1dz) of 500g magnesiumkrullen?

Als magnesium alleen interressant is voor pyro, ja dan is poeder natuurlijk het beste.

Grignard doe ik niet.

Kun je dan verder nog iets met krullen behalve snel waterstof produceren?

En wat is veiliger/interressanter, magnalium of magnesium poeder?

Nee hoor, ik ben binnenkort niks van plan met hoogst giftige stoffen :P

Ik vind het inderdaad altijd een mooi teken :D

Overigens, ik doe natuurlijk alles kleine schaal (max 1 gram pyro, maar waar chloraten en magnesium voorkomen >200mg)

Ik heb trouwens vandaag wat stoffen gekocht bij die b1dz, zoals kaliumperchloraat, natriumchloraat, kalium- en strontumnitraat en titaanpoeder. Uiteraard allemaal 100g hoeveelheden niet meer.

Berichten: 3.145

Re: magnesium verbranden

Ik zou poeder nemen. Magnesium is leuk voor het maken van veel waterstof, maar dat kan ook met aluminium in verdund zoutzuur met wat kopersulfaat toegevoegd. Voor diverse experimenten is dat poeder dan toch wel beter, vanwege de grotere reactiviteit.

Magnalium is ook wel aardig, ik heb zowel zuiver magnesium als magnalium. Voor het maken van waterstof is magnalium handiger, het reageert net iets minder heftig en exotherm dan puur magnesium.

Leuk dat je titaanpoeder hebt, daar kun je zeer interessante experimenten mee doen, door het op te lossen in zoutzuur (zeer kleurrijke coordinatie chemie). Titaan schijnt ook leuk te zijn voor glitters in vuurwerk, maar daar heb ik mijn titanium nog nooit voor gebruikt. Het werkt nl. niet op microschaal, dan zul je echt grotere hoeveelheden moeten maken, je hebt a.h.w. een kritische massa nodig (bij kleine hoeveelheden heb je relatief sterkere warmte uitstraling).

Berichten: 840

Re: magnesium verbranden

Ik heb dat titaan (50 gram, best duur), eigenlijk alleen voor waterige chemie, en neit voor pyro-achtige dingen.

Dat poeder ga ik dan even proberen nog te kopen.

Reageer