Verontreiniging aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verontreiniging aantonen

Ik heb maandag SE scheikunde en ik ben nu bezig met het H zouten. Ik moet een verontreiniging aantonen maar ik weet niet hoe. Er staat alleen maar theorie theorie en nog meer theorie, maar dat kan ik niet toepassen.

HELP 8-[

Berichten: 364

Re: Verontreiniging aantonen

je bent nogal vaag, dit is een breed onderwerp. Over wat voor soort verontreinigingen heb je het dan? hardheid? zware metalen? organische verontreinigingen? zuurresten?

Berichten: 2

Re: Verontreiniging aantonen

Even een opdracht.

Zouten kunnen soms verontreinigd zijn met onbekende andere zouten. als je wilt weten om welke verontreinigin het gaat, voeg je als eerst water toe en kijkt of het zout oplost. soms weet je dan al meteen het antwoord. als het helemaal oplost, ga je door het toevoegen van een andere oplossing na, welk ion aanwezig is.

Ga met oplosbaarheidstabel uit binas na of je de volgende verontreinigingen kunt aantonen. er is steeds in verhouding weinig van de verontreiniging aanwezig. motiveer je antwoorden, zo mogelijk met reactievergelijkingen

a. natriumsulfaat in verontreinigd natriumsulfiet

b. calciumcarbonaat in verontreinigd natriumcarbonaat

b. Hoe kun je onderzoeken of een zout natriumsulfaat of bariumsulfaat is.

Iets helderder?

Berichten: 70

Re: Verontreiniging aantonen

Je zoekt bij deze opdracht neerslaande zouten. Stel je neemt je eerste voorbeeld, en je houdt binas tabel 45 (of daar in de buurt, iig over oplosbaarheid van zouten).

sulfaat en sulfiet staan in die tabel. Volgens mij lossen die beide op in water. Zoek hier een cation bij die wél een neerslag geeft bij sulfaat, en niet bij sulfiet. Stel dat je oplossing dan een neerslag vertoond, dan zit er verontreiniging in.

Probeer daarna de anderen ook te maken (denk er hierbij aan dat je soms moet zoeken naar een bepaal anion en soms naar een cation).

Succes!

Reageer