MMA & EMA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

MMA & EMA

Hallo

Ik ben een nagelstyliste en kreeg net de vraag van een klant ivm de ingrediënten van mijn producten. Ze had nl op internet ergens gelezen, dat veel nagelstylistes goedkope producten gebruiken voor acrylnagels met daarin Methyl Methacrylate. Dit zou slecht zijn voor de huid en zou hevige allergische reacties kunnen veroorzaken en in sommige gevallen zelfs zenuwbeschadiging. Ethyl Methacrylate zou veiliger zijn, maar duurder.

Ik heb meteen de ingrediënten van mijn producten nagekeken. In mijn acrylpoeder zit Ethyl Methacrylate en in mijn liquid zit Poly Ethyl Methacrylate. Zijn dat nu nog 2 verschillende stoffen of is de naam gewoon iets anders?

Wat voor stoffen zijn dat nu eigenlijk? Wat zijn hun eigenschappen? En waarom is MMA zo slecht en EMA niet?

Want als ik die vraag nog eens krijg, zou ik mijn klant degelijk willen kunnen informeren.

Alvast bedankt!

Berichten: 292

Re: MMA & EMA

Op de volgende site http://www.mpausa.org/theacrylates.htm vond ik het volgende :

The Methacrylate Producers Association, Inc. (MPA) believes that methacrylic acid and its esters (including methyl methacrylate, ethyl methacrylate, n-butyl methacrylate, isobutyl methacrylate, lauryl methacrylate, and 2-ethylhexyl methacrylate) in unreacted monomeric liquid form are not appropriate for use in cosmetics. The known corrosive properties of the acid and skin sensitization properties of the esters, as underscored by recent reports of injury due to their use in some nail products, indicates their use in cosmetics should be restricted.

MPA is an association of U.S. manufacturers of methacrylic acid and methacrylates, whose members include CYRO Industries, ATOFINA Chemicals, Inc., Lucite International, and Rohm and Haas Company. MPA and its members have product stewardship programs to control appropriate use of the chemicals they market. MPA members have for many years recommended that methacrylic acid and its esters in their unreacted monomeric liquid form not be used in cosmetics.

De bron lijkt mij betrouwbaar dus het ziet er naar uit dat je klant hierover gelijk had al wordt het gebruik van etyhyl methacrylaat hier ook wel afgeraden

ethyl methacrylaat of poly ethyl methacrylaat lijkt mij hetzelfde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MMA & EMA

Nou niet helemaal, ethylmetacrylaat is het monomeer. Laat je dat via een speciale manier reageren, dan krijg je het polymeer poly ethylmetacrylaat. Het laatste is een soort plastic, dat oplosbaar is in jouw liquid. Na verdamping van het oplosmiddel heb je dus eigenlijk een laagje plastic op je nagel.

Het stukje zegt ook nog eens dat het spul wat jij als poeder hebt op zichzelf opgelost in jouw liquid niet als cosmetica moet worden aangeboden, maar eerst tot het polymeer gereageerd moet zijn.

Dat zegt dit stukje dus: MPA members have for many years recommended that methacrylic acid and its esters in their unreacted monomeric liquid form not be used in cosmetics.

Berichten: 12

Re: MMA & EMA

Amai, dat is hier ni simpel voor een leek ze! :D

Dus, ik sop mijn penseel in de liquid en daarna in de poeder, en zo krijg ik een bolleke dat ik op de nagel leg, in die fase is het dus schadelijk? En vanaf dat het uitgehard is niet meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MMA & EMA

Waarvoor is het poeder eigenlijk bedoeld? Om dat bolletje dus te krijgen? Het is dus niet als chemische vraag bedoeld, maar waarom werkt u zoals u werkt? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het poeder niet gebruikt wordt?

Berichten: 12

Re: MMA & EMA

Omdat je met een vloeistof niet kan "bouwen". Wij bouwen als het ware een kunstnagel bovenop de natuurlijke nagel. Als de liquid in aanraking komt met het poeder, krijgen we dus een bolletje dat we op de nagel leggen en dat bolletje kunnen we dan modelleren en zo bouwen we een laag op de nagel zodat de natuurlijke nagel beschermd wordt en niet meer kan afbreken of inscheuren. Dit moet snel gebeuren omdat dat bolletje snel uithard en dan kan je er uiteraard niets meer mee aavangen.

Net omdat dat uitharden zo snel gebeurd, vraag ik me af of het dan wel zo slecht kan zijn? Want het krijgt de kans niet om in de nagel te dringen. Of bekijk ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MMA & EMA

Ik denk inderdaad dat het dan heel weinig kwaad kan. Zodra het eenmaal is opgedroogd, kan EMA nergens meer heen denk ik. Ik vermoed zelfs dat uw liquid stoffen bevat om het poeder-EMA nog in te bouwen in het reeds bestaande polymeer waar ik het al over had. Kunt U nagaan waaruit die liquid eigenlijk bestaat?

Google overigens maar eens op kunstnagel. De aangeboden links zijn best verfrissend over de voor en nadelen moet ik zeggen.

Berichten: 12

Re: MMA & EMA

Ingrediënten liquid: Ethyl Methacrylate, PEG-4 Dimethacrylate, Glycol HEMA-methacrylate HEMA, Dimethyltolylamine, CI 60725

Ingrediënten poeder: Poly Ethyl Methacrylate, Acrylates Copolymer, Hexamethyldisilizane, Benzoyl Peroxide, Silica, +/-: CI 77891, CI 15850

Berichten: 365

Re: MMA & EMA

even off topic want dit is niet mijn vakgebied wil ik je complimenteren met de bereidheid uit te zoeken of je werk geen schade kan opleveren voor je klanten. En dit forum is voor jouw vraag idd een goede plek.

Berichten: 2.337

Re: MMA & EMA

Net omdat dat uitharden zo snel gebeurd, vraag ik me af of het dan wel zo slecht kan zijn? Want het krijgt de kans niet om in de nagel te dringen. Of bekijk ik het verkeerd?
Ik denk niet dat die stoffen in de nagel kunnen dringen dus het zou via de huid errond moeten opgenomen worden denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MMA & EMA

Doenja schreef: Ingrediënten liquid: Ethyl Methacrylate, PEG-4 Dimethacrylate, Glycol HEMA-methacrylate HEMA, Dimethyltolylamine, CI 60725

Ingrediënten poeder: Poly Ethyl Methacrylate, Acrylates Copolymer, Hexamethyldisilizane, Benzoyl Peroxide, Silica, +/-: CI 77891, CI 15850
Yay, ik had gelijk! Benzoyl peroxide zorgt er idd voor dat van het EMA het polymeer wordt gemaakt :D . Zodra dat gebeurd is (tijdens het zeer snelle uitharden) kan het EMA niets meer.

Berichten: 12

Re: MMA & EMA

Dit is het artikel dat mijn klant ongerust gemaakt had:
"Het was mijn trots, ik bedoel ik hield van mijn nagels" zei ze.

Maar dan, zoals miljoenen andere vrouwen, besloot ze kunstnagels te nemen. Een product dat beloofde langer, sterker en duurzamer te zijn dan haar natuurlijke nagels, nl.: acryl nagels.

Carol Webb bezocht een salon die een volledige set acrylnagels aanbood tegen een kortingsprijs.

Binnen twee dagen, zei ze, begon ze pijn te voelen, druk onder haar nagels en gevoelloosheid. Ze liet haar kunstnagels verwijderen, maar toen, tot haar schrik, werden haar nagels zwart en kwamen los van het nagelbed.

Webb was een van de vele vrouwen die een allergische reactie had gekregen op een lijm die door veel nagelstudio's wordt gebruikt als goedkoop alternatief voor een veiliger middel. Dit ondanks de officiële instanties, die al tientallen jaren waarschuwen voor het gebruik van dit goedkope acryl dat "een schadelijke en giftige substantie is, die nooit op een natuurlijke nagel gebruikt zou mogen worden."

Deze substantie, methyl methacrylate, ook bekend als MMA, is een goedkoop lijmmiddel die zorgt voor een sterke bevestiging en een snelle droging. Echter bij sommige vrouwen kan dit middel een allergische huidreacties veroorzaken op de plaats waar de kunstnagels de huid raakt. Bovendien kan het nagelbed onherstelbaar worden beschadigd. Volgens Dr. Shelley Sekula Rodriques een dermatoloog uit Texas, kan het middel in sommige gevallen zelfs een zenuwbeschadiging veroorzaken of een verergerde allergie.

Het Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration), waarschuwde reeds in 1974 voor de gevolgen van het gebruik van MMA, waarna veel nagelstudio's en fabrikanten overgingen op EMA (ethyl methacrylate), een veiliger maar veel duurder middel.

Nu, 6 jaar later, zijn Webb's nagels nog steeds korte stompjes die, volgens de arts, nooit meer zullen aangroeien. Webb schaamt zich voor haar nagels en durft ze aan niemand te tonen. Ze betreurt de dag dat zij besloot van de goedkope aanbieding van die nagelstudio gebruik te maken. "Als je goedkoop wilt, is dit het gevolg", zei ze "en ik had het nooit moeten laten doen."

Webb heeft de studio aangeklaagd, maar deze neemt geen enkele verantwoordelijkheid.

Onderzoek onder Amerikaanse nagelstudio's heeft aangetoond dat het middel MMA nog in veel gevallen gebruikt wordt. Op de vraag aan de nagelstudio eigenaars waarom men het middel nog gebruikt, gaf men in de meeste gevallen aan niets te weten van het gevaar van MMA m.b.t. acrylnagels. Vaak gaf men de schuld aan de leverancier. Maar bij controle van de leveranciers bleek in de flessen het middel MMA niet aanwezig. Het ligt dan ook voor de hand dat de nagelstudio's het middel op de zwarte markt hadden gekocht om zodoende kosten te besparen.

Keuringsinstanties adviseren nagelstudio's om alleen op EMA gebaseerde acryls te gebruiken.

(Bron ABCNews, 12 april 2002)
Maar ik vraag mij hierbij af, hoe weten ze dat de reactie door de acryl was? Er zijn nl nagelstylistes die een primer gebruiken, die primer is een zuur dat gaatjes maakt in de natuurlijke nagel om zo een betere hechting te krijgen met de acryl. Hiervan is bekend dat dit slecht is en dit wordt dan ook door heel weinig nagelstylistes gebruikt. Ik denk dus eerder dat die vrouw zoiets op haar nagels gekregen heeft, en misschien zelfs een te dikke laag van die primer zodat het zuur van die primer misschien door de nagels is gedrongen. Zet daar dan nog eens de acryl op... Dan zou ik mij kunnen voorstellen dat er zoiets gebeurt.

Er zijn jammer genoeg veel ongediplomeerde nagelstylistes op de markt. Ik heb hiervoor een jaar avondschool gedaan, anderen leren het via zelfstudie met een dvd'tje zonder examens te moeten afleggen...

Wij starten een nagelbehandeling door ZACHTJES te vijlen op de nagel, om op te ruwen. Vijl je te hard en met een te groffe vijl, tja, dan wordt de nagel heel dun en dan dringen de stoffen van de acryl ook makkelijker door de nagel.

Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, en ik vrees dat die vrouw gewoon het slachtoffer is geworden van een ongeschoolde nagelstyliste.

Het is trouwens het enige verhaal dat ik hierover terugvind, komt op verschillende sites terug, maar het gaat altijd over dezelfde vrouw. Waardoor ik dan ook weer denk dat er weinig of geen andere gevallen zijn. Het is misschien gewoon een uitzonderlijk geval. Er zijn ook mensen die sterven van een nootje te eten, zijn daarom alle nootjes slecht?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: MMA & EMA

Je hebt schijnbaar meer verstand van fysische chemie dan ik dacht :P . Inderdaad, als je niet weet waarmee je bezig bent en wat je stoffen kunnen aanrichten, dan loop je een veel grotere kans dat er ooit iets misgaat. Als de echte nagels dik genoeg blijven, zie ik niet in hoe daar iets door kan dringen; anders dan mensen die zoveel primer gaan gebruiken bijvoorbeeld dat van de echte nagel niets overblijft, en dat dan ook nog eens het nagelbed zelf gaat aantasten.

Berichten: 12

Re: MMA & EMA

:D Neenee, ik denk het toch niet, ik weet enkel wat ik ooit geleerd heb.

Enfin, ik mag dus concluderen dat mijn producten geen kwaad kunnen?

En adhv jullie antwoorden kan ik mijn klant nu ook een professioneel antwoord geven. Ik was wel blij dat ze me die vraag via mail stelde, zodat ik het eerst allemaal kon uitzoeken.

Re: MMA & EMA

Even nog een opmerking over die allergie.

Ik heb de medische litteratuur nagezocht en dit specifieke geval niet kunnen vinden terwijl je zou verwachten dat bij deze extreme vorm van dermatitus op zijn minst een letter zou zijn verschenen.

Er worden wel gevallen beschreven van kontaktallergie voor allerlei vormen van acrylaten, vooral in de tandartsenwereld waar ze er regelmatig mee in kontakt komen maar nergens iets zo dramatisch.

Gevallen van mensen die incidenteel in kontakt komen met acrylaat zijn zover ik kan nagaan niet beschreven dus ze zullen zeldzaam zijn als ze er al zijn.

Voorzichtig werken met acrylaten en zo min mogelijk in kontakt laten komen met je huid om te voorkomen dat je mogelijk op termijn zelf overgevoelig wordt voor acrylaat.

Reageer