conditioneren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

conditioneren

Voor je een soldi phase extraction doet, moet je SPE-kolom eerst geconditioneerd worden : je kolom voorbereiden voor je je staal erop brengt. Waar komt dat eigenlijk precies op neer? Wat voor effect zou het hebben als ik niet zou conditioneren? Bovendien mag mijn kolom tijdens het conditioneren niet droog komen te staan: er mag geen lucht in het pakking materiaal komen.

Merci!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: conditioneren

SPE materiaal is een beetje een basis waaraan je stoffen kunt laten adsorberen waarvan je weet dat die de resolutie van jouw specifiek monster zullen beïnvloeden. Dat is tenminste wat ik hieruit begrijp: http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_Phase_Extraction

Berichten: 2.399

Re: conditioneren

Je moet conditioneren om je retentie mechanisme robuust te maken.

In het geval van een C18 kolom wil je geen puur methanol over hebben van het activeren, je sample ondervindt dan geen retentie. Dus conditioneer je met een bepaalde buffer (ook om de pH optimaal te krijgen)

Berichten: 19

Re: conditioneren

' hoe robuuster een methode, hoe minder deze beïnvloed wordt door kleine afwijkingen van de optimalen condities'?

We proberen echter deze optimale condities na te streven vb. bij SPE door te conditioneren?

Deze zin snap ik niet echt :

In het geval van een C18 kolom wil je geen puur methanol over hebben van het activeren, je sample ondervindt dan geen retentie.

C18 wordt vnl gebruikt voor het ontvetten en wordt geconditioneerd met wat?

Verder ik heb gewerkt met ' Oasis HLB kolom 6 mL, Waters(Milford, USA)'. Het conditioneren van mijn kolom was:

1)10 ml CH2CL2:MeOH containing 1% mierenzuur

2)5 mL MeOH

3)20mL aangezuurd water(10 mmol/L HCl)

4)10 mL water

Daarna heb ik er een staal opgebracht die verschillende mycotoxines bevatte.

Ik heb mn pH optimaal gemaakt mbv van aangezuurd water, waardoor interacties ontstonden die er anders niet gingen zijn?

Welke interacties? En voor wat dienen die andere componenten dan zoals CH2CL2:MeOH en MeOH?

Heeft conditioneren nog een ander nut dan enkel de Ph optimaliseren?

Ik raak er niet zo goed aan uit...

Berichten: 1.122

Re: conditioneren

Een belangrijke reden om je SPE kolom te conditioneren of eigenlijk activeren is om, in het geval van bijvoorbeeld koolstofketens, deze ketens ' rechtop' te zetten. In droge toestand liggen deze ketens plat en zijn dan niet actief. Na het activeren van deze ketens kun je de kolom wel gebruiken. Je kan hierna de kolom dus ook niet droog laten lopen omdat de ketens anders weer 'dicht' klappen en daar door niet meer actief zijn.

Berichten: 2.399

Re: conditioneren

Conditioneren is in mijn ogen het toevoegen van een buffer, zodat je analiet retentie kan ondervinden. Dus juiste pH, juiste sterkte, ionsterkte dat soort dingen. Activeren is het toevoegen van methanol om de ketens overeind te krijgen en lucht te verwijderen.

Berichten: 1.122

Re: conditioneren

Conditioneren is in mijn ogen het toevoegen van een buffer, zodat je analiet retentie kan ondervinden. Dus juiste pH, juiste sterkte, ionsterkte dat soort dingen. Activeren is het toevoegen van methanol om de ketens overeind te krijgen en lucht te verwijderen.
met andere woorden gezegd; maar dat bedoel ik idd :)

Reageer