[scheikunde] Coulometrische titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[scheikunde] Coulometrische titratie

Hallo

Ik heb vraagje over de coulometrische titratie. Ik heb volgende week een examen van analytische chemie en dit is daar een onderdeeltje van.

Bij de coulometrische titratie wordt een hulpreagens toegevoegd om polarisatie effect van de dalende concentratie tegen te gaan.

Het wordt in mijn boek wat uitgelegd aan de hand van een voorbeeld en ik heb notities ervan van in de les maar het is niet echt duidelijk.

Als voorbeeld wordt de bepaling van Fe2+ gegeven. Dit reageert tot Fe3+.

Er wordt Ce3+ toegevoegd omdat dit oxideert bij een lagere potentiaal dan water.

Zullen er dan 2 oxidaties plaatsvinden?

Zal dan ook de gevormde Ce4+ er voor zorgen dat het ijzer verder geoxideerd wordt?

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Coulometrische titratie

Het hulpreagens, Ce3+ hier, wordt aan de anode geoxideerd tot Ce4+.

Ce3+ --> Ce4+ + e-

Dit Ce4+ reageert zeer snel met Fe2+ volgens:

Ce4+ + Fe2+ <=> Ce3+ + Fe3+

Het resultaat is dat per mol verbruikte elektronen, er één mol Fe2+ wordt geoxideerd.

De reden waarom men met dit hulpreagens werkt, is dat de concentratie ervan voldoende groot is, en het bovendien wordt gereycleerd, zoals je aan de bovenstaande reacties kan zien. hierdoor worden er geen elektroden gepolariseerd, en blijft het elektronisch rendement 100%.

De eindpuntsdetectie gebeurt door het vaststellen van een kleine concentratie van Ce4+, bijvoorbeeld met biampèrometrie.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Coulometrische titratie

Bedankt!

Ik begrijp het volledig nu.

Reageer