MS, alleen gasvormig monster?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

MS, alleen gasvormig monster?

Voor een MS-analyse is daar alleen een gasvormig mengsel voor nodig, of kan vloeistof ook?

Berichten: 873

Re: MS, alleen gasvormig monster?

Dat ligt er een beetje aan wat voor een apparaat je er eventueel voor hebt staan, GC of LC?

Bij GC heb je gas, bij LC heb je vloeistof. In je bron heb je zoveel mogelijk alleen deeltjes, geen druppels vloeistof. Zelfs geen druppeltjes. Je zou dan kunnen spreken van een gas.

Berichten: 38

Re: MS, alleen gasvormig monster?

Dus qua monster maakt het niet uit, maar vlak voordat het monster de MS in gaat moet het in gasvorm zijn?

Begrijp ik het dan goed?

Berichten: 873

Re: MS, alleen gasvormig monster?

Ik ben meer thuis in GC-MS, minder in LC-MS. maar m.i. kun je geen vloeistof in je MS hebben.

Je kunt niet teveel deeltjes in je bron, analysator, hebben. Je krijgt dan een chemische ionisatie ipv elektronen ionisatie. Althans , ik ga er vanuit dat je dat laatste wil.

In feite wil je zo weinig mogelijk deeltjes in je bron waardoor je een "zuiver" massaspectrum krijgt van je component. Echter wil je wel iets meten dus moet je weer zoveel deeltjes hebben zodat je signaal krijgt. Dus moet je boven je detectiegrens zitten, dus is er een ondergrens aan het aantal deeltjes wat er in je bron moet zitten/komen.

Wanneer je teveel deeltjes in je bron hebt krijg je chemische ionisatie. Hierdoor gaan geïoniseerde deeltjes botsen met andere deeltjes in je bron waardoor je andere brokstukken krijgt die je dan weer een verkeerde info geven over de identiteit van je component.

Claire, met wat voor een systeem werk je? Of is dit een zuiver theoretische vraag.

Berichten: 38

Re: MS, alleen gasvormig monster?

Het is meer een theorie vraag.

Ik werk nu met GC-MS en weet dat hierbij het monster in gasfase moet zijn, maar vroeg me af of dat bij andere MS combinaties ook zo was..

Berichten: 873

Re: MS, alleen gasvormig monster?

OK.

Bij LC-MS wordt van je eluens zoveel weggevangen waardoor er een heel klein deel maar in je bron komt. Deze is heet zodat je eluens overgaat in de gas-fase.

Maar zoals ik al eerder aangaf moet je ervoor zorgen, of wordt ervoor gezorgd, dat je niet teveel deeltjes in je bron krijgt.

Je hebt ook MS-en waarbij je een component in een vaste fase inbrengt. Hoe dat verder in zijn werk gaat weet ik niet zeker maar in feite moet je er dan ook voor zorgen dat je niet te veel deeltjes in je bron krijgt waardoor je massaspectrum onzuiver wordt.

Berichten: 266

Re: MS, alleen gasvormig monster?

in vaste fase bv. met DART (hele fijne techniek)

bij lc-ms is het niet alleen warmte die zorgt voor de gas-fase. Onder andere heb je verneveling met electrospray. En ook nog coloumb-explosie door de concentratie van de positieve lading

Reageer