Vaccin Dengue

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Vaccin Dengue

Hallo,

Ik ben met een groepje studenten aan het kijken of er mogelijkheden zijn voor een vaccin voor het dengue virus.

Volgens een universitair moeten we een stukje van de buitenkant van het virus nemen om een geheugen B-cel respons te krijgen én een stukje van de binnekant van het virus, om een t-ce respons te krijgen.

Volgens mij is het echter al voldoende om alleen een t-cel epitoop te selecteren. Het virus wordt toch wel al vreemd herkent toch en dus afgebroken en gepresenteerd op het MHC.

Daarom denk ik dat een vaccin met alleen een stukje epitoop van het binnekant van het virus genoeg moet zijn.

Hoe denken jullie daarover? Zie ik grote dingen over het hoofd? En waar kan ik een geschikte T-cel epitoop vinden?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

liefs

Berichten: 740

Re: Vaccin Dengue

Als de cellen/antistoffen een epitoop herkennen aan de binnenkant van het virus, dan zal er weinig gebeuren, aangezien deze epitoop niet wordt blootgesteld aan de cellen van het immuunsysteem.

Vooral daarom zijn de glycoproteinen, die het kapsel vormen aan de buitenkant erg geschikt om een vaccin te maken, omdat deze meestal ook een sterke immuunrespons opwekken.

Bijvoorbeeld voor het hepatitis B virus, hier wordt er via een recombinant DNA techniek de buitenkant van het virus geproduceerd in een celkweek.

Dit zijn dus als het ware 'lege' virus particles zonder DNA erin, en dus niet-infectieus. Deze particles worden vervolgens ingespoten in mensen, waardoor mensen een immuunresponse maken tegen deze particles.

Komt dit persoon vervolgens in aanraking met infectieus particle (met DNA erin), dan kan het immuunsysteem deze virussen snel en effectief opruimen.

Berichten: 45

Re: Vaccin Dengue

Dus volgens jou ik het alleen van belang om en vaccin tegen de buitenkant te maken?

Maar hoe krijg je dan een T-cel geheugen?