Herbruikbaarheid ether

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

Herbruikbaarheid ether

Hoi,

Bij ons op het hoger onderwijs gebruiken we bij bijna elke proef ether (uit het metalen vat), om bepaalde componenten te extraheren. Nu vroeg ik mij toch wel eens af tot hoever het gebruikte ether, na afdampen met de rotavap, nog herbruikbaar is als extractiemiddel, als we hierbij in acht nemen de gerotavapte ether voor iedere proef apart wordt bijgehouden om eventuele verontreinigingen te vermijden.

Kan iemand mij misschien ook een lijst van oplosbaarheden, van allerlei stoffen, in ether bezorgen?

mvg, Nernst

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Herbruikbaarheid ether

Het gevaar zit hem erin dat afgedampte ether geen stabilisator meer bevat zodat er peroxiden gevormd kunnen worden, die nogal graag boem zeggen: http://en.wikipedia.org/wiki/Diethyl_ether_peroxide

Berichten: 1.816

Re: Herbruikbaarheid ether

Een lijst van stoffen is niet zinvol, veel te veel, zie handbook.

Maar maak er eens een UV of IR van.

En doe er een anti-oxidant in (zie vorige melding).
LiA

Berichten: 2.399

Re: Herbruikbaarheid ether

Niet het antwoord op je vraag, maar ether (diethyleter) is gewoon een klotestofje om mee te werken, ik zelf neem voor die toepassing altijd methyl-tertbutyl ether, iets minder vluchtig en heeft alle negatieve eigenschappen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Herbruikbaarheid ether

ik zelf neem voor die toepassing altijd methyl-tertbutyl ether, iets minder vluchtig en heeft alle negatieve eigenschappen niet.
MTBE is een potentieel carcinogeen.

Berichten: 840

Re: Herbruikbaarheid ether

Tja, maar moet je het daarom niet gebruiken? Het is tenslotte een 'possible carcinogen'. Hier zijn er oneindig veel van. Het wordt echter al erger als het een 'probable carcinogen' of een 'proven carcinogen' is.

Reageer