Weet iemand wat dit voor beestje is?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

Weet iemand wat dit voor beestje is?

Ik heb een raar beestje gevonden wat zich in mijn huid had vastgenesteld. Het was erg lastig om em eruit te krijgen. Het diertje heeft 8 poten en is ongeveer 1mm bij 1,5 tot 2 mm groot (klein). Weet iemand wat dit voor beestje is?

Ik heb er een plaatje van, heb em namelijk onder de microscoop bekeken. Maar ik weet niet hoe ik dit plaatje op het forum krijg. Weet iemand hoe dit moet? Of weet iemand een goede site of ander forum waar ze zouden kunnen weten wat dit voor beestje is?

Alvast bedankt!!

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Kijk eens naar een teek op wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)

Berichten: 52

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Dat is vast een zeker een teek, zoals Gerard al gezegd, heeft!

Heb er al zoveel gehad! ;) Dus als je er wat over wilt weten, vraag het me maar!

Berichten: 365

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

ga er mee naar de dokter vooral omdat je aangeeft dat ie lastig te verwijderen was. Als hij er namelijk langer dan 24 uur zit wordt de kans op besmetting namelijk 50% dat je een Borrelia infectie krijgt. Dus markeer ( foto) de plek goed als ie er korter dan 24 uur in zat en meld het bij de huisarts. ( niet iedere infectie geeft die rode ring goed zichtbaar namelijk)

mijn dochter is net klaar met een preventieve antibiotica kuur nadat ze een teek ontdekte die er zeker al 48 uur zat.

Berichten: 840

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Ik had er laatst een achter mijn oor. Ik wist dit echter niet, maar ik voelde iets vervelends. Ik maar trekken, totdat ik hem eruit had. Hij floepte eruit. Ik naar de huisarts, vertelt zij me dat hij er perfect uit was getrokken. Heeft er niet langer dan 36 uur ingezeten. Nu hopen dat ik geen lyme krijg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

een betrouwbare en juiste site met ook nog meer verwijzingen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 10

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Bedankt allemaal!

Ik dacht zelf ook aan een teek of een mijt. Omdat deze beestjes 8 poten hebben. Maar toch vind ik em niet echt op een teek lijken, vooral omdattie zo klein is (bijna 2mm). Maar dan kan het dus een jonge teek, een nimf zijn. Maar ook heefttie 2 puntige uitsteeksels op zijn kop en 2 andere ronde uitsteeksels. Ik heb er een foto van gemaakt met mn microscoop. Maar weer iemand hoe ik die erop kan zetten?

En is het echt nodig om naar de huisarts te gaan? Hij is er inmiddels al een week uit en heb nergens last van. Ook hoorde ik dat je binnen 2 weken wel merkt of je lyme hebt of niet. Dus ik dacht, eerst maar ff die 2 weken afwachten.???

Berichten: 873

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Als het een teek is kun je beter maar wel naar de huisarts gaan. Zeker als je wil voorkomen dat je de ziekte van Lyme krijgt.

Daarbij: de eerste verschijnselen van de ziekte van Lyme worden vaak niet herkend als zodanig. Deze bestaan vaak uit een licht grieperig gevoel, beetje koorts etc. Wanneer de ziekte van Lyme zich openbaart kan je al onherstelbare schade een je hersenen en/of zenuwstelsel hebben opgelopen.

In het geval ven een teken-beet kun je beter voorkomen dan genezen. het eerste is een kleine moeite, het tweede kan vaak al niet meer.

Berichten: 161

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

ik had een achtpotig beestje in mijn bed; een spinnetje. Het bleek dat ze verliefd op me was geworden vanwege mijn harige benen! We zijn heel gelukkig samen, vooral omdat ze alle muggen voor mij vangt!

Maar serieus, klinkt als een teek en laat je daarom even nakijken; die krengen verspreiden Lyme's ziekte.

Berichten: 915

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

...mijn dochter is net klaar met een preventieve antibiotica kuur...
Hoho, rustig maar. Alhoewel ik géén dokter ben, wil ik toch graag zeggen dat je niet te vroeg moet panikeren.

De ziekte van Lyme is één van de bekendere ziektes die je kan krijgen van teken. Maar weet dat de kans om onder een auto te lopen waarschijnlijk even groot is.

Een antibioticum dient meestal als laatste (!) redmiddel wanneer bijvoorbeeld isobetadine niet meer toereikend is. (Streptokokken worden bijvoorbeeld doorgaans zo behandeld).

Hou er rekening mee dat antibiotica elke keer je ze neemt afnemen in hun efficiëntie. En de mogelijkheden geraken langzaam maar zeker op. (Cfr fossiele brandstoffen?)

Een dokter geeft je ongetwijfeld meer raad, al is een beetje gezond verstand soms ook voldoende.

Berichten: 292

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Hoho, rustig maar. Alhoewel ik géén dokter ben, wil ik toch graag zeggen dat je niet te vroeg moet panikeren.
Inderdaad, zo'n vaart loopt het niet.

Indien je symptomen begint te krijgen ga je best eens naar de dokter. Het meest opvallende symptoom zijn 'rode ringen' rond de wonde. Ik zou persoonlijk ook niet voor elke tekenbeet een preventieve antibiotica kuur volgen.

Ik weet niet in welke mate zo'n antibiotica kuur effect heeft op je commensale flora maar ik kan me wel voorstellen dat nutige bacteriën door deze kuur ook gedood worden.
Als hij er namelijk langer dan 24 uur zit wordt de kans op besmetting namelijk 50% dat je een Borrelia infectie krijgt
Ik stel me ook vragen bij dit hoog percentage volgens mij is het veel lager. Onder meer ook omdat niet elke teek drager is van Borrelia Burgdorferi, dit is slechts 10% van de teken in Europa als die 50% op deze teken slaat, dan is de totale kans op een infectie slechts 5%

Op internet vond ik dit percentage Naargelang de studies treedt bij 1,1 tot 3,4% van de personen met een tekenbeet de ziekte van Lyme op.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=47

Nog een tip : ontsmet de wonde pas nadat de teek eruit is, gebruik dus geen ontsmettingsalcohol op de wonde als de teek er nog inzit, hij zou dan kunnen 'overgeven' waardoor de kans op een infectie groter wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

hoewel ik het niet zeker weet is ongeveer 40% van de teken in Nederland besmet en dan nog voornamelijk in het zuiden van het land.

In Frankrijk loopt het % besmette teken op tot een 80%.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Ik wil geen paniek zaaien maar zoals al eerder aangegeven is voorkomen beter dan genezen.

op de volgende site is veel info te vinden:

Lees dit

Uit ervaring weet ik dat een besmetting door een teek heel vervelende consequenties kan hebben wat uiteindelijk heeft geleid tot een permanente opname in een verpleeghuis. ALs je dan 41 jaar oud bent dan wordt je daar niet vrolijk van.

Mijn ervaringen zijn dus zeer slecht en ik weet dat dat wel mijn wijze van reageren beïnvloed.

Berichten: 292

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

Het Europese gemiddelde van teken die drager zijn van de ziekteverwekkende Borrelia bacterie, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken, ligt rond de 10 procent. In Nederland ligt dat percentage twee maal zo hoog, op ruim 20 procent.

Volgens deze bron dus geen 40 maar 20% in Nederland

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...en_in_Nederland

in bepaalde gebieden is het 40% maar het gemiddelde is 20

Over Frankrijk vind ik momenteel geen percentages maar die 80% procent waarover jij het hebt lijkt mij toch wel zeer hoog. Dit zal misschien in een bepaald gebied zo zijn maar zeker niet over heel Frankrijk.

Bovendien even ter informatie : mij hond heeft ook regelmatig een teek en de dierenarts zegt zelf dat het niet nodig is om steeds een antibiotica kuur te doorlopen als er geen symptomen zijn. Bovendien is het gebruik van antibiotica na een tekenbeet volgens de officiële richtlijnen in Nederland niet standaard aanbevolen als er geen symptomen zijn.

Het is onder meer door overvloedig antibioticagebruik (in Nederland is dit beter als in België) dat bacteriën en andere micro-organismen resistent worden zoals epiphonix reeds aanhaalde. Dan krijg je problemen zoals MRSA en ESBL

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Weet iemand wat dit voor beestje is?

die 80% is mij ook maar verteld toen ik naar de Vogezen ging

die resistenties komen meer van veel niet goed afgemaakte kuren dan veel voorschrijven. hoewel veel voorschrijven zeker mee werkt.

en uit eigen ervaring weet ik dat er bij mensen strengere regels gelden dan bij dieren. bij mensen wordt er ook eerder een kuur gegeven dan bij honden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer