Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Beste chemicussen,

Ik ben momenteel bezig met een amfibieenonderzoek bij een aantal poelen. Daarvoor heb ik de een aantal metingen gedaan met waarschijnlijk bekende veldsets om te kijken wat de waterkwaliteit is van de betreffende poelen.

Ik heb de volgende zaken bepaald:

Ca 2+

Cl-

P

NH4+ - N

NO3- - N

Alkaliteit

Van deze parameters heb ik nu van elke poel het gehalte (mg/liter), maar wat kan ik precies afleiden van elke parameter? Aantal meststoffen, zout/brak/zoetheid enz? Zouden jullie me misschien kunnen vertellen wat ik kan afleiden van elke parameter?

Uiteraard heb ik ook de EGV en pH bepaald, maar wat ik hiermee kan weet ik wel ongeveer.

Alvast bedankt, en nog een prettige (onweersachtige) middag!!

Ries

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Wat is precies het doel van je onderzoek. Bijv. het aantal amfibieën per m2 poel in afhankelijkheid van de gevonden gehalten?

Inderdaad zeggen je resultaten iets over de hardheid van het water, de bemestingswaarde, het zoutgehalte. Je kunt de waarden per poel met die van andere poelen vergelijken. Je kunt ook het Waterschap of Hoogheemraadschap van de regio, waar die poelen zich bevinden, bellen met de vraag wat in die regio voor oppervlaktewater normale waarden zijn.

Berichten: 6

Re: Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Hallo Marjanne,

Bedankt voor je antwoord!

Het doel is om te kijken of er verschillen zijn tussen de waterkwaliteit en de voorkomende soorten amfibieen.

Zou je me misschien kunnen vertellen wat ik kan afleiden van welke parameter? En bestaat er ergens een makkelijk overzicht hiervan?

Bijvoorbeeld:

0 mg/liter Cl: Zoet water

1000 mg/liter Cl: Brak water

2000 mg/liter Cl: Zout water

Ries

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Misschien de hoeveelheid calcium om aan te geven of het gaat om zacht of hard water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Ik kan je maar beperkt helpen. Ik denk dat het echt zinvol is om een Waterschap in de regio te bellen. Zij kunnen je helpen aan referentiewaarden voor het oppervlaktewater in de regio.

De gehalten aan P, en N (NH4+ en NO3-) zeggen iets over de bemestingsgraad.

Zoals FsWd zegt: met het calciumgehalte en de alkaliteit kun je iets over de hardheid zeggen.

M.b.t. het zout:

Echte definities voor zoet en zout water zijn er niet. Ieder hanteert definities die passen in het eigen werk. Ik hanteer meestal het volgende: water met een zoutgehalte < 2 g/l is zoet, zoutgehalte > 10 g/l is zout. Daartussen is het brak.

Maar ik kan me voorstellen dat jouw poelwater ver onder die 2 g/l zit en dat je er niets aan hebt om al je poelwaters als zoet te bestempelen. Je kunt de zoutgehalten eigenlijk alleen onderling vergelijken. Maar je kunt wel zelf een schaalindeling maken (bijv. zeer zoet, zoet, matig zoet, weinig zoet, e.d.). Maar ook hier kan zo 'n Waterschap je van info voorzien.

Berichten: 252

Re: Wat kan ik bepalen aan de hand van deze parameters

Als het gaat om waterkwaliteit (of vervuilingsgraad) en dit in verband wil brengen met het aantal en de soorten amfibieën denk ik dat je best ook COD (Chemical Oxygen Demand, Nederlandstalige afkorting CZV)) of TOC (Total Organic Carbon) bepaald. Nu heb je enkel parameters die iets zeggen over anorganische kwaliteit. Het kan best zijn dat die heel goed is maar dat het water biologisch 'dood' is tgv sterke organische vervuiling. Het omgekeerde kan ook.

Deze waarden, vooral dan de COD, geven een inzicht van de organische vervuiling van de poel. Ik weet niet hoe je de analyses doet maar als je eerst een monster neemt en dat pas later in het laboratorium analyseert moet je heel hard opletten met organische parameters. Eigenlijk moet je je monster bewaren en transporteren bij een temperatuur van 4°C en zo snel mogelijk analyseren.

Ik mis ook bvb opgeloste zuurstof, DO. Dit is van groot belang voor de leefbaarheid van organismen die hun zuurstof uit water halen (volgens mij doen bvb kikkers dat via de huid, maar ik ben geen kikkerdeskundige :P ). Ook parameters als troebelheid en chlorophyl gehalte zijn interessant.

Reageer