[scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Ik ben op zoek naar een oplossing op het volgende:

Waarom ' voelt' een ballon die na een paar dagen is leeggelopen zwaarder dan een zelfde ballon die nog volledig is opgeblazen?

Hij is natuurlijk even zwaar, maar ik weet niet hoe ik dit aan mijn kinderen kan uitleggen.

Groet, Febe

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Denk dat dit het verkeerde forum is voor dit soort vragen. ;)

Ik zou denken dat het te maken heeft met dat een volle ballon associaties oproept van het archtype van een ballon die zweeft in de lucht en daardoor gewichtloos is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Misschien omdat de oppervlakte anders is? Omdat een lege ballon een kleinere oppervlakte inneemt als hij op je hand ligt, en daarom zwaarder lijkt?

[Mierenneukmode aan] Een volle ballon weegt meer dan een lege ballon (indien gevuld met lucht. Indien gevuld met He uiteraard niet).

[/Mierenneukmode]
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Of het gaat 'm om de dichtheid.

Gevoelsmatig weegt een kilo ijzer ook meer dan een kilo veertjes omdat het een grotere dichtheid heeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Ik denk dat het komt omdat een volle ballon 'stuitert', dat elastische effect suggereert iets 'lichtvoetigs'

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Een volle ballon gaat sneller dalen als dat je uitgangspunt is dan moet je volgens mij ook inde richting van de dichtheid zoeken. Weet je eigenlijk hoe dat volume kan verminderen? :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

het gaat om contactoppervlak.

bij een lege balon ligt het hele balonnetje op je hand en concentreert het gewicht zich daar op. Bij een volle balon wordt het gewicht versprijd over je hele hand oppervlak. het gewicht wordt ook meer versprijd en je heb het gevoel dat het ligter is.

Net wat Beryllium zei, 1 kg ijzer is een klomp en een kg veren is een grote zak, de drukverdeling is anders.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

Waarschijnlijkdoor de (mindere) opwaartse kracht, gecombineerd met de druk(= gewicht / cm2).

PS een opgeblazen ballon is zwaarder dan een half lege ballon!! ( t.o.v. vacuum gemeten)

Het scheelt ca 3 gram t.ov. een standaard ballon van 2-3 liter tegen een lege van 0,5 liter.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Subjectief gewicht ballon

ohja dat was ik nog vergeten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer