vervanging fosforzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

vervanging fosforzuur

kan iemand mij helpen met het volgende.

we zijn hier op zoek naar een vervangende fosfaatbron ipv. fosforzuur want de prijs is de laatste tijd erg gestegen.

is er een goedkoper alternatief en zo ja wat dan??

ik heb gehoord dat polyfosfaten niet werken (of misschien zelfs giftig zijn) klopt dat???

alvast bedankt

Berichten: 1.379

Re: vervanging fosforzuur

Waar gaat dit over? Over fosfaten in kunstmest? Geef eens wat bijzonderheden.

Polyfosfaten in afvalwater bevorderen de algengroei in het oppervlaktewater. Daarna kunnen algen en planten gaan rotten en zo zuurstof aan het water onttrekken. Dat is slecht voor de vissen. Maar ik betwijfel of je dat een vergiftiging moet noemen.

Ik kan mij verder niet voorstellen dat er een nog goedkopere fosforbron is dan fosfaat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 119

Re: vervanging fosforzuur

wij dumpen niet op t oppervlaktewater dus dat is geen probleem.

ik ben gewoon op zoek naar alternatieven voor extra voeding voor de MO in de waterzuivering. we hebben zelf geen fosfaatbron in de productie en moeten dus fosfaten toevoegen. nu gebruiken we fosforzuur alleen de prijs daarvan is aanzienlijk gestegen de laatste tijd (2X zo duur).

maar als je zegt dat polyfosfaten slechte invloed hebben op t oppervlaktewater moet dat voor ons geen probleem zijn.

als je nog meer info wilt laat maar weten..

thanx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vervanging fosforzuur

Hoewel fosforzuur de laatste tijd in prijs is gestegen is het (voor zover ik weet) nogsteeds een van de goedkoopste fosfor bronnen.

kijk eens op labstuff, vwr of additio. dat soort bedrijven hebben misschien mogelijkheden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: vervanging fosforzuur

Ik heb wel vragen, maar geen antwoorden. Bij de waterzuivering ben ik gewend te denken aan fosfaat- en polyfosfaat overschotten die leiden tot eutrofiering van het oppervlaktewater. Vandaar dat iedereen een fosfaatvrij wasmiddel is gaan gebruiken.

En nu lees ik dat U met het omgekeerde probleem zit: te weinig fosfaat in het afvalwater!

Ik weet echter niet wat MO betekent. Ik vermoed een oxydatief biologisch reinigingsproces waarbij een beetje fosfaat als voedingsstof nodig is. Kunt U er iets meer over vermelden?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 119

Re: vervanging fosforzuur

wij zijn een leerproducent en er zit in ons afvalwater helemaal geen fosfaat.

wij verwerken gezouten runderhuiden en daarom zit er 6000 ppm chloride in ons afvalwater (zoiezo te veel voor het oppervlaktewater).

MO= Micro Organismen (aeroob slib) en het is inderdaad een oxydatief biologisch reinigingsproces.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: vervanging fosforzuur

als er teveel chloride in het water zit waarom dan fosfaat?

kan je een beschrijving geven van de situatie. ik krijg nu meer en meer vraagtekens in me hoofd
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 119

Re: vervanging fosforzuur

als er teveel chloride in het water zit waarom dan fosfaat?

kan je een beschrijving geven van de situatie. ik krijg nu meer en meer vraagtekens in me hoofd
ik weet niet precies welke info je wilt hebben maar hier komt ie dan.

de Chloride concentratie is niet echt relevant, die zette ik er alleen bij om aan te tonen waaronm wij niet op oppervlaktewater dumpen.

aerobe zuivering, en we doseren fosfaat om de MO bij te 'voeren'.

das nu eigenlijk te duur geworden dus we willen andere fosfaatbronnen gaan zoeken. maar das vrij lastig.

Reageer