Vonken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Vonken

Ik had dus voor mijn profielwerkstuk onderzoek gedaan naar de productie van salpeterzuur en uiteindelijk hadden ik en mijn partner deze opstelling gemaakt:

Afbeelding

De bedoeling was een alternative manier te zoeken en dus niet het Ostwald proces gebruiken. Nu hebben we hier dus een pH van ongeveer 2 mee bereikt uiteindelijk, wat nog best goed was in mijn ogen, maar ik vroeg me af of hier iemand een betere manier weet om vonken te maken. Natuurlijk wel veilig hè en niet met het stopcontact flauwekullen ;)

P.S. Mijn eerste post hier, dus hallo allemaal :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vonken

Misschien een belachelijke vraag, maar wat moet dat ding voorstellen? Een generator van het een of ander?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vonken

Dan is dit een beter forum:

CO

Zoek eens op cascade, flyback of bobine.

Edit: heb ik al voor je gedaan:

cascade+flyback+bobine+vonk

Berichten: 3

Re: Vonken

Dat is een Wimshurst machine oftewel een elektriseermachine. Normaal genereert die vonken tussen de twee elektroden, maar door de twee snoeren nu in een afgesloten ruimte waardoor N2 en O2 tot NOx'en reageren. Die worden dan via een compressor door water geleid waar dan HNO2 en HNO3 ontstaan. Aangezien HNO2 met de lucht die er boven langsgaat reageert tot HNO3, zal er uiteindelijk alleen maar HNO3 ontstaan. Op deze manier hebben ik en mijn partner dus salpeterzuur op een alternatieve wijze gemaakt.

En bedankt voor de links.

Berichten: 3.145

Re: Vonken

Een andere wat snellere en relatief veilige manier is gebruik maken van een zgn. neon transformator. Deze sluit je aan op het lichtnet en mag je kortsluiten. Normaal sluit je daar zo'n neonbuis op aan voor reclames, bedrijfslogo's e.d., maar je kunt er ook een permanente vonk mee trekken van ca. 1 mm per 1000 V. Met een 20 kV (open circuit), 30 mA (kortsluiting) transformator kun je een leuk vonkje maken en maak je NOx (en O3).

Je moet alleen wel heel goed oppassen met een in bedrijf zijnde opstelling. Nooit knutselen aan de opstelling terwijl hij aanstaat, dat is spelen met je leven!!!

Berichten: 281

Re: Vonken

Op zich is er een simpele schakeling te maken met 2x 2N3055 transistoren. De voedingsspanning is dan 12V, dus veilig, en de uitgangsspanning is veilig en ideaal voor dit soort experimenten.

Het probleem blijft altijd, hoe kom je aan de spullen? Die transistoren en weerstanden zijn wel makkelijk te verkrijgen, maar die flyback (of TV transformator) wat lastiger. Het voordeel is wel dat elk flyback transformator werkt met dit circuit.

Op de volgende pagina staat de uitleg en het schema bij "simple driver circuit"

Johen's High Voltage Page

Berichten: 3.145

Re: Vonken

FrankB, denk niet dat omdat je een 12V voeiding gebruikt, dat het dan veilig is. Ook van die schakeling met een flyback transformator kun je een flinke opdonder krijgen, zeker als er een condensator in het circuit zit. Zelf heb ik een HV-voeding, die als input een spanning verwacht van 12V tot 15V, en als output 10 .. 15 kV geeft. Wel, ik kan je vertellen, dat ding kan LEVENSGEVAARLIJK zijn bij onoordeelkundig gebruik. Dit weerhoudt mij er niet van om hier mee te experimenteren, maar ik blijf het altijd wel wat eng vinden.

HV vind ik enger dan chemie en mijn vrouw vindt het al helemaal niks :P . Een enkele verkeerde aanraking kan je je leven kosten. Dat heb je niet met chemie, zelfs niet met de meest giftige stoffen die ik in huis heb (loodzouten, kwik, azide).

Berichten: 1.816

Re: Vonken

Ik heb er hier 2, van die neon-trafo's. Van Everbrite, 30 mA ca 9 kV, maar dat is echt geen speelgoed. Zelfs de schakelaar gaat via een touwtje en het staat vol met waarschuwingen. En of je die zomaar, zonder schade, kan kortsluiten, daar heb ik nog wel wat twijfels over. Ga het ook niet uitproberen, heb ze nog nodig.

Maar de meeste scholen hebben wel een v/d Graaf-generator, daar kun je onschuldig mee spelen en werkt beter dan een Windhurst-machine.

Heb heel veel demonstraties gegeven met de v/d Graaf, .5 miljoen Volt . In het toenmalige NINT met de rijdende tentoonstelling uit Parijs.

Een tip: Bel eens wat scholen, ergens staat er wel één. (Hoewel vakantie-tijd??),

maar Cicuits on-line is misschien ook een bron, zeker voor de theorie.
LiA

Berichten: 281

Re: Vonken

FrankB, denk niet dat omdat je een 12V voeiding gebruikt, dat het dan veilig is. Ook van die schakeling met een flyback transformator kun je een flinke opdonder krijgen, zeker als er een condensator in het circuit zit.
Bij een flyback cascade zijn de condensators van zeer lage capaciteit. De uitgangsstroom bedraagt normaal gesproken niet meer dan 1~2 mA, en dat bedoelde ik eigenlijk met veilig. En ja, je kan er evengoed niet lekker door voelen van zo'n klap, maar zonder pacemaker overleef je het wel :P .

Maar zonder cascade kan de uitgangsspanning inderdaad wel gevaarlijk zijn. Veilig werken blijft dus noodzaak.

En een neon transformator lijkt me uitermate onveilig! Die dingen hebben een hoge uitgangsstroom bij hoge spanning, en zijn gewoon dodelijk. Over het algemeen wordt 30 mA als dodelijk beschouwd, maar 20 mA lijkt mij ook erg slecht voor je.

Berichten: 3.145

Re: Vonken

Met een v/d Graaf generator kun je nooit een redelijke hoeveelheid NOx maken. Hoewel de spanningen zeer hoog zijn, is de totale hoeveelheid lading echt ontzettend klein. Het is inderdaad veilig om mee te spelen, maar tegelijk is dat ook het probleem. Voor serieuze produktie is het totaal ongeschikt.

Het leuke van neontransformatoren is juist dat ze behoorlijk beschermd zijn tegen kortsluiten. In tegenstelling tot een gewone transformator zijn ze juist ontworpen om bij belasting een hoge inductieve weerstand te hebben. Hoe zwaarder belast, hoe verder de spanning inzakt en uiteindelijk wordt de stroom begrensd. Dit is in tegenstelling tot een MOT, welke ook hoge spanningen levert, maar geen beperking van stroom kent.

Het leuke van een neontransformator welke is kortgesloten is dat spanning en stroom bijna 90 graden in fase zijn gedraaid (niet helemaal, dat is alleen in een ideale wereld mogelijk :P ) en daardoor is de netto energiedissipatie in het ding vrij laag. Ik zou hem niet uren achtereen kortgesloten houden, maar 10 minuten is geen probleem (weet ik uit ervaring). Het is slechter voor zo'n transformator als hij zonder belasting wordt gebruikt, ik heb daarmee een keer zo'n ding gesmolten :lol: .

Bij gebruik als vonken-trekker is hij natuurlijk niet echt kortgesloten. Over de vonk staat nog steeds ettelijke kV.

Berichten: 1.816

Re: Vonken

Eerlijk gezegd heb ik nooit over de vonken gemeten. De mijne trekt vonkbogen van bijna 1,5 cm en 1mm dik. En heeft ook nooit veel langer dan een kwartiertje aangestaan. Als je dat bedoelt met kortsluiting, okée.

En je ruikt ook echt de ozon of stikstofoxides, dus daarmee zou het inderdaad wel lukken om een redelijke hoeveelheid te maken. En een forse koolweerstand in serie van ca 500 Ohm is misschien genoeg om het ding langer te laten werken.

Een TL heeft geloof ik zelfs een negatieve weerstand, hoe dat zit me een Neon-buis weet ik niet. Hier moet CO maar over meepraten, ze hebben een apart item hoogspanning.

Maar wel weet ik dat een v/d Graaf een hogere capaciteit ( 0,5 - 1mA) heeft dan een Windhurst, zo'n machine heb ik hier ook nog toevallig, en een v/d Graaf kan continu werken. Dus moet het mogelijk zijn na een paar uurtjes een redelijk hoeveelheid stikstofoxide te produceren, lijkt me.

In ieder geval genoeg voor een paar gram, dat is toch redelijk genoeg??



Aan de opstelling viel me op dat de gevormde NOx door de compressor gaat en de opstelling geen overdrukregelaar heeft of uitgang. Is andersom niet handiger en van boven de gassen in het water te leiden en bij de onderkant van de vlamboog toe te voegen? En met een waterlock, zodat je continu verse lucht kan toevoegen?

Beetje indicator bij opvang en lock en je zie beter wat er gaat gebeuren.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Vonken

Een gasontladingsbuis heeft niet een negatieve weerstand, maar een negatieve differentiaalweerstand. Dat is wel iets anders. De weerstand is V/I en deze is ook voor een gasontladingsbuis als een TL-balk altijd positief. De waarde dV/dI is echter negatief voor een groot deel van de karakteristiek van zo'n buis. Zolang de spanning onder een bepaalde waarde blijft is de weerstand van zo'n buis fenomenaal hoog en vanaf een bepaald punt schiet die omlaag. Dat is de reden waarom een neon-transformator zodanig geconstrueerd wordt dat hij zijn eigen stroom limiteert. Er treedt een evenwicht op, waarbij de gasontladingsbuis mooi brandt, zonder kapot te gaan. Met een MOT zal een gasontladingsbuis exploderen (of de stoppen slaan door) omdat daar geen stroombegrenzing optreedt.

Berichten: 1.816

Re: Vonken

Dan is dat ook weer duidelijk, je weet het altijd zo mooi uit te leggen.

Maar dat brengt ze, TO, niet veel verder. Hoewel extra uitleg het altijd goed doet bij een werkstuk.

Zelf bouwen v/e HV generator lijkt me ook geen optie.

En ze willen geen 230 V bron, dan blijft er m.i. weinig anders over dan het me toch het met een v/d Graaf-generator te proberen.

Op CO stond ook nog een topic over Tesla vonkmachines, maar die bouw je ook niet zo maar effe.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Vonken

Als ze geen 230 V bron willen, dan is die optie met een flyback transformator de volgende redelijke optie. Zonder echte voedingsbron zal het nooit wat worden ;)

Berichten: 1.816

Re: Vonken

Sorry, flybacktrafo? Wat is dat?

Ik ken een hoop dingen om een hoogspanning te maken, zelf via de waterkraan, maar is er ook een andere naam voor zo'n trafo en hoe werkt dat?

Eventueel wil ik de boys wel één van mijn Neon-trafo's lenen, maar dan moeten ze maar kontakt op nemen.
LiA

Reageer