Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Moderator: Astro

Berichten: 3.145

Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Geplant sind über die geforderten Inverkehrbringensverbote für Oxidationsmittel an Privat

sogar Abgabeverbote für alle wichtigen Säuren (Salzsäure, Schwefelsäure,

Salpetersäure) an Privat, Abgabeverbote von Stoffen wie (Aceton, Citronensäure

etc.) an Minderjährige sowie eine Art Erlaubnis für Erwerb von diversen

Chemikalien in der Industrie. Die Lagerung der Chemikalien soll ebenfalls verschärft

geregelt werden, um Diebstähle zu verhindern (zu erwarten ist Lagerung hinter dicken

Tresortüren).

Auf die Aufzeichnungsdaten von Verkaufsvorgängen soll die Polizei Zugriff bekommen.

Alle Informationen über die Herstellung explosiver Stoffe sollen verbannt werden,

deren Verbreitung soll als Straftat geahndet werden.

Der Handel mit Dünger soll neu überwacht werden und der Verkauf von Dünger

an Privat z.T. verboten werden.

Handel mit Klasse I/II Feuerwerkskörpern soll erlaubnispflichtig werden und eine

Fülle weiterer Verschärfungen u.a. im Sprengstoffrecht usw. sind zu erwarten...
Blijkbaar is er op de EU-top en de G8-top iets besproken om de verspreiding van chemikalien buiten de grote industriele en universitaire laboratoria een absolute halt toe te roepen. Als wat hierboven staat inderdaad doorgevoerd wordt, dan staat de hobbychemicus (maar ook vele andere hobbyisten als kunstenaars, sommige klussers, hobbytuiniers) nog heel wat te wachten. Het is slechts besproken en nog geen besluit (aangezwengeld door de Duitse regering, die bovenstaand graag binnen de hele EU zien doorgevoerd), maar het is toch wel heel bedenkelijk :cry: .


Voor wie meer over deze zaken wil doorlezen, zie


http://www.versuchschemie.de/ltopic,11415,0,asc,0.html


Ik denk dat dit nogal wat consequenties kan hebben. Zelfs een flesje zoutzuur bij de bouwmarkt halen of een fles waterstofperoxide kopen is er dan niet meer bij. Wat mij betreft waanzin ten top.

Berichten: 840

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

********!!!! (sorry)


Ik denk dat ie er niet doorheen komt, er zullen teveel beperkingen zijn.

Maar als het gebeurt, dan wordt het een brief schrijven denk ik, met alle Nederlandse hobbychemisten, en vragen voor vrijstelling (we hebben dan toch niks meer te verliezen). Ik betwijfel of dit lukt. Bovendien, waar gaan we dan voortaan chems kopen?? :cry:

Als ik de overheid was zou ik ipv deze wet die gasten oprollen van pyroforum (tenminste de k3wls daar, zitten ook wat serieuze mensen), en de wet laten lopen.... Zij zijn degenen die rotzooi veroorzaken, explosieven afsteken in een dichtbevolkt land als Nederland kan gewoon niet, bovendien is het niet echt wetenschappelijk, waarmee de kennis echt omhoog wordt gekrikt. Tenminste niet met een KAS/suiker bom. Misschien wel met microschaal pyro, maar dat is het dan ook. Het blijft mooi vuurwerk, maar ik vind dat je niet te grote hoeveelheden mag maken. Ik doe zelf helemaal bijna geen pyro, behalve wat dingen op 100mg schaal.

Berichten: 774

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Supergoed voorstel, maar praktisch niet snel haalbaar denk ik.

Berichten: 840

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Wacht eens, wordt er voorgesteld de slechts de verkoop een halt toe te roepen of het bezit?

In het geval van alleen de verkoop zou ik denken: laten we maar flink gaan inkopen voordat het zover is...

Berichten: 2.337

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Supergoed voorstel, maar praktisch niet snel haalbaar denk ik.
Meen je dat nu of was dat ironie?


In plaats van de mensen midner bang te maken van chemie gaan ze het nog wat erger maken. :x

Berichten: 3.145

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Jor schreef: Wacht eens, wordt er voorgesteld de slechts de verkoop een halt toe te roepen of het bezit?

In het geval van alleen de verkoop zou ik denken: laten we maar flink gaan inkopen voordat het zover is...
Voor zover ik begrepen heb gaat het vooral om de verkoop en de levering van chemicalien. Dus je zou nu kunnen inslaan, maar is er dan nog wel enige lol aan te beleven? Je kunt je resultaten met niemand meer delen, want niemand van de nieuwkomers kan nog aan stoffen komen. Bovendien loop je dan op eieren, want informatie verspreiden over energetische stoffen wordt dan een misdrijf (en dat is wel wat anders dan een overtreding!!!). Dan zou ik niet meer durven schrijven over stoffen als K3CrO8 of Ag2C2. Als dergelijke wetgeving inderdaad doorgevoerd wordt, dan gaat mijn website op zwart en gaat het labje van woelen sluiten. Ik heb ook nog een gezin en ik wil absoluut niet in het (semi)-illegale circuit werken. Het is niet anders... maar ik maak me wel steeds meer zorgen om de vrijheid van de westerse maatschappij.


1984 is dichterbij dan menigeen denkt Afbeelding

Als ik de overheid was zou ik ipv deze wet die gasten oprollen van pyroforum (tenminste de k3wls daar, zitten ook wat serieuze mensen), en de wet laten lopen....
Hier zit iets anders achter. Het gaat echt niet om een paar kewls. Kewls zijn er altijd al geweest, ook 50 jaar geleden al en toen was dit soort waanzin nog ver achter de horizon. Hier speelt naar mijn idee iets veel ergers. De westerse overheden zijn doodsbenauwd voor hun eigen burgers. Er is veel onrust, angst en onzekerheid. Met dit soort regelgeving geef je 95% van de burgers een (vals) gevoel van veiligheid en de overige 5% moppert wel, maar zal het uiteindelijk toch wel slikken, omdat je niet anders kunt.

Berichten: 3.145

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Ik heb trouwens de officiele tekst gevonden van de EU. Er is een taskforce bezig met onderzoek en implementatie van (delen van) bovenstaand verhaal:


http://register.consilium.europa.eu/pdf/en...t08109.en08.pdf


Het gaat echt ongelooflijk ver, dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Niet alleen particulieren, maar ook de industrie zullen hier last van gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Niet zo benauwd, er blijven nog ontzettend veel chemicalien over die wel door de beugel kunnen als deze wet erdoor komt.


Chemie bestaat uit meer dan oxidatoren en zuren, dus je hobby opgeven is niet aan de orde. Bovendien.. het zal Duitsland niet lukken om voor de 3e maal Europa hun wil op te leggen... Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Geen zuren meer? Nou, dan kan ik wel inpakken hoor. Zonder oxidatoren gaat er nog een hele boel, maar zonder zuren wordt het wel heel erg beperkt.


Ik denk dat het Duitsland deze keer wel zal lukken. De vorige twee keer ging het met geweld, maar nu denken de andere lidstaten er toch wel ongeveer net zo over. Er zal vast wel iets afgeslapt worden, maar in essentie zal het er wel van komen. Hier in Groningen heb ik al wel gemerkt dat in de Hornbach de geconcentreerde zoutzuur niet meer te koop is. In plaats daarvan is er nu een beton-reiniger met lekker luchtje:


http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...ZOUTZUUR&page=1


De ontstopper 97% zwavelzuur is ook verdwenen. De aceton is er nog wel. Misschien ben ik nu wat pessimistisch, maar wel toevallig dat deze twee zaken nu sinds een maand of twee verdwenen zijn uit het assortiment.

Berichten: 840

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Het valt mij nog enigzins mee.

Oxidatoren als chloraten, perchloraten en nitraatzouten zijn afgelopen dan. Voor mij niet zo'n groot probleem. Andere oxidatoren, zoals permanganaat hebben nog veel andere doeleinden.

Er wordt gepraat over het verbieden van geconcentreerde zuren. Voor zoutzuur is dit geen gigantisch probleem, je kunt vaak het verdunde zuur gebruiken. Dit zal denk ik nog wel verkocht worden, als de 25% concentratie bij chemieleveranciers. Voor de gevallen dat je echt geconcentreerd zuur nodig hebt, heb je nu de tijd om voor de rest van je leven in te slaan. Als je kleine schaal werkt, lijkt me 10 liter 37% genoeg.

Zwavelzuur is het grootste probleem. Zonder dit zuur hebben we toch echt een probleem. De verdunde vorm wordt commercieel niet aangeboden (behalve accuzuur, en de 90-91% voor melkanalyse). Dit zuur is ongelooflijk handig. Zonder zwavelzuur geen hobbychemie zeg ik maar. Dus... Dit zuur moet je koste wat het kost inslaan.

Salpeterzuur is ook erg handig, al een stuk minder dan zwavelzuur. Zonder dit zuur valt te leven, maar ik heb het toch liever wel. Dit is ook iets wat ingeslaan moet worden, maar dan in mindere mate.

Valt ijsazijn ook onder geconcentreerde zuren?


Aceton en waterstofperoxide denk ik dat we maar afstand van moeten doen. Aceton is erg handig, maar kan vervangen worden voor andere solventen. Watertsofperoxide is gewoon jammer. Kun je ook niet inslaan, beperkt houdbaar.

Ook al vinden wij aceton een hele onschuldige stof, bij de politie en burgers zijn is deze stof, net als waterstofperoxide en kaliumnitraat er ingeprent. Afblijven dus maar.

Ik denk dat we hier de schade beperkt kunnen houden, maar er zal aardig wat zuur aangeschaft moeten worden. Dat is een project voor oktober voor mij, als ik weer wat weer wat geld heb. Dan komt er van zoutzuur, salpeterzuur en zwavelzuur allemaal een extra 2,5L fles.


Dus ik zou zeggen, blijf op kleine schaal werken, en je kunt een voorraad aanleggen voor de rest van je leven die niet te groot is.


Woelen, tijd om naar die leuke drogist te gaan toch ? :P


Maar toch, als dit er doorheen komt, wordt het allemaal wel erg lastig. Maar is dat echt waar dat ALLE chems aan banden gelegd kan worden (zelfs citroenzuur zei je!!!)?


Wat denken jullie van een brief naar de overheid ondertekend door zoveel mogelijk hobbyisten? Vragen voor vrijstelling. Het is dan toch alles of niets?


Labstuff, heb je al mails gekregen of zo die aankondigen dat de verkoop stop gezet moet worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Jor: Citroenzuur wordt gebruikt voor drugs... vandaar.


Maarja.. ook vitamine c, smaakstoffen, kleurstoffen, en andere keukenchemicalien worden voor drugs gebruikt.

En een zak meel kan een gigantische explosie veroorzaken.

Dus waar is het einde.

Berichten: 840

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Dat is het probleem. Als je een explosief wilt maken, dan lukt het je echt wel. Of het nou een paar dagen of desnoods 10 jaar duurt, het lukt je. Je stopt die terroristen dus echt niet door de chemicalientoevoer te stoppen. Desnoods kopen ze een grote hoeveelheid benzine en steken ze iets in de brand, of rijden ze met een auto de weg op en rijden ze 20 mensen over. Je stopt het gewoon niet. Je moet het anders aanpakken, stoppen met oorlog voeren, en radicalen oppakken en therapie geven...


Ik zit nu al een heel plan te maken :x

Welke oxidatoren moet ik gaan aanschaffen. Dichromaat heb ik genoeg, en bovendien is dat spul toch erg nasty. Permanganaat en bromaat heb ik nog meer van nodig voor de toekomst. Ook natriumnitriet.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Ik denk dat dit weer een extra onderdeel is van de (paranoide) bemoeizucht van de regering. Ze willen zoveel mogelijk kunnen bepalen en beinvloeden waardoor ze mensen kunnen manipuleren.


Het lijkt me een plan wat heel moeilijk uitvoerbaar is. Je kan namelijk een bv-tje oprichten dat zich richt op het op kleine schaal maken van spullen. Ik weet alleen niet of hier dan een behoorlijk papierbundel aan vast zit voor verschillende vergunningen enzo.

Berichten: 132

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Inderdaad erg bedenkelijk allemaal. Wat ik het meest bedenkelijk vind is dat infantiele niveau van denken van onze bestuurders -- gewoon alle kranen dicht draaien en de bron droogt vanzelf op, zo'n soort idee. (Ooit van grondwater gehoord? ;) )

Zoals jullie al hebben aangegeven, roei je terreur niet uit door het spul te verbieden. Sterker nog: sociologisch onderzoek heeft al lang uitgewezen dat het vooral leidt tot betere organisatie van degenen die het toch willen hebben. Het meest saillante voorbeeld is wel de drooglegging in de jaren '30; men zegt dat er nooit in de Amerlikaanse historie meer alcohol is gebruikt dan in die periode.

En laten we nou wel wezen: salpeterzuur kun je maken uit lucht en leidingwater en dat kun je nooit uitbannen. En ik denk helemaal niet dat je 10 jaar nodig hebt om een opstelling te maken om het langs die weg te bereiden.

Trouwens, als het criminelen te moeilijk wordt om het door een amateur te laten maken, dan richten ze zich op die takken van industrie waar het gebruikt wordt en halen het langs slinkse wegen daar vandaan. "Netwerken" is een veel adequater middel dan het laten uitvoeren complexe productieprocessen. Het werkt een beetje op het niveau van het A-team: het is doelmatiger om bedrijfskleding aan te trekken en te zeggen dat je van de inspectie bent, dan om de code van de kluis of de toegangsdeuren te kraken.


Maar ik ben het wel met jullie eens, dat we de overheid er met geen zinnig argument van af gaan houden. Dit soort waanideeën woekert als een kankergezwel, dus het beste wat we kunnen doen, is denk ik inderdaad Jor's voorstel: ons organiseren en vrijstelling krijgen middels een hobbyisten brevet.


Een andere en constructieve methode is om vast even wat kennis met elkaar uit te wisselen. Iemand een idee hoe je waterstofperoxide maakt?


Ik heb dit altijd met veel succes gebruikt om electronicaprintjes mee te etsen. De voorgestelde methode was om het koper op te lossen ijzer(III)chlorideoplossing, maat dat was een vreselijk proces waarbij vaak je maskers er de brui aan gaven vanwege de lange behandelingstijd. Bovendien zie je niet wat je doet in die groenbruine meuk. Etsen in een oplossing van waterstofperoxide en zoutzuur reduceerde de etstijd tot hooguit 10 minuten met een veel beter resultaat, o.a. omdat de maskers minder lang belast werden.

De reden waarom ik dit voorbeeld geef, is omdat H2O2 oplossing een nuttige en goed bruikbare stof is, ook als 30% oplossing. Ik snap werkelijk niet waarom dit product als zo gevaarlijk bekend staat, maar ik lees het op veel plaatsen hier op het forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zeer sterke beperkingen chemicalien-afgifte?

Omdat je er een explosief van kan maken en dat laat de regering weer in paniek rondjes rennen. Stelletje stresskippen zonder enige chemische kennis :x

Reageer