Enthalpiewaarde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Enthalpiewaarde

Hallo,

Ik wil een warmtebalans uitwerken over een condensor. Het medium dat condenseert is een damp waarvan ik de samenstellende stoffen ken in Vol% (NH3: 55.2 ; H2S: 18.2 ; CO2: 23.2 ; HCN: 2.7 ; BTX (een mengsel van benzol,tolueen en xylol) : 0.7 ).

De in- en uitgaande temperaturen van deze damp zijn bekend.

Om een deel van mijn probleem op te lossen wil ik de enthalpiewaarde bepalen van de ingaande en de uitgaande damp. Mijn vraag is nu hoe ik dit kan doen met enkel deze gegevens. Hetgeen ik al bekomen heb is hetvolgende:

(a)

Voor de enthalpie van de ingaande damp:

hin=hdrogedamp+omega*hwaterdamp

omega stelt het vochtgehalte van de ingaande damp voor en wordt gegeven door:

omega=0.622*pvapour/(p-pvapour) , waarbij ik als waarde voor p = 1 atm en pvapour wordt gegeven door:

pvapour=psat*phi , met phi de relatieve vochtigheid.

Dus onbekenden hier zijn: 1.hdrogedamp bij Tin=94.2 °C

2. psat bij Tin=94.2 °C

3. phi (kan misschien opgemeten worden)

(b)

Voor de enthalpie van de uitgaande damp krijg ik:

huit=hdrogedamp

Dus onbekenden hier zijn: 1. hdrogedamp bij Tuit=80°C

Kan iemand mij hier bij helpen? Met een verwijzing naar formules die je hiervoor kunt gebruiken ofzo zou ik ook al heel tevreden zijn.

grts,

Robin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enthalpiewaarde

De situatie is me niet helemaal duidelijk.
  • Waar komt de relatieve vochtigheid ineens vandaan? Er zit helemaal geen water in je mengsel?
  • Deze damp zal niet bij 1 temperatuur als mengsel van 1 verhouding condenseren. Bij een bepaalde temperatuur en druk zullen de "hoogstkokende" componenten preferentieel condenseren.
Heb je de verdampingsenthalpieën en dampspanningen van de verschillende componenten al opgezocht?

Berichten: 4

Re: Enthalpiewaarde

Hey rwwh,

Bedankt alvast voor de snelle reactie.

Ik heb een fout gemaakt in de voorstelling van mijn probleem. De samenstelling van de damp die ik opgegeven heb is de damp die uit de condensor komt en niet de damp die erin gaat...

De temperaturen en drukken waarover het gaat zijn: Tin=94.2 °C, pin=1.291 bar, Tuit=80 °C, puit=1.267 bar.

Voor de verdampingsenthalpieën van de verschillende componenten:

Van NH3 heb ik bijvoorbeeld wel een lijst met eigenschappen gevonden maar niet in het temperatuurgebied dat ik nodig heb...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enthalpiewaarde

Tja, ik hoop dat er anderen zijn die meer ervaring op dit gebied hebben.

Wat ik zou zeggen is dat de enthalpie van een verbinding redelijk kan worden berekend uit de enthalpie bij een andere temperatuur in combinatie met de warmtecapaciteit. De warmtecapaciteit kun je binnen zekere grenzen als constant beschouwen.

Natuurlijk moet je deze berekening voor elke fase opnieuw uitvoeren: voor de dampfase is die anders dan voor de vloeistoffase.

Als je de enthalpiewaarden hebt kun je uitvissen wat het evenwicht voor elke stof is. Alleen is dat voor de vloeistof natuurlijk niet genoeg: daarbij speelt ook de mengbaarheid, mengenthalpie en de entropie een rol.... Al met al lijkt me dit helemaal geen makkelijke opgave.

In welke context kom je dit tegen?

Berichten: 4

Re: Enthalpiewaarde

Het gaat over een ontzwavelingsproces.

Water dat aangerijkt is met H2S en NH3 moet gereinigd worden. Voor een deel van dit proces worden de volgende installaties gebruikt

1. Ontzuurder

2. Destillatiekolom

Het aangerijkte water komt binnen in de ontzuurder waar de zure bastanddelen (H2S, HCN en CO2) verwijdert worden door toevoeging van stoom. Deze zure bestanddelen komen dan als dampvorm in de top van de ontzuurder terecht.

Onderaan de ontzuurder worden ook de NH3 dampen toegevoegd. Deze NH3 dampen zijn afkomstig van de destillatiekolom. In de destillatiekolom komt het water dat op de bodem van de ontzuurder terecht komt na de ontzuring en worden dus de resterende NH3 verwijdert waarna deze dampen zoals gezegd naar de ontzuurder gaan.

De dampen in de top van de ontzuurder worden dan via een condensor naar een splitsingsreactor geleidt. En het is nu deze condensor waarover het gaat...

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg een schets heb gemaakt van de situatie...

Berichten: 4

Re: Enthalpiewaarde

Hey

Na veel gesurf op het net ben ik op volgende webpagina gestoten:

site

Je moet hier blijkbaar gewoon de samenstelling van je mengsel opgeven en er wordt een diagram gegenereerd. Op het eerste zicht ben ik daar wel wantrouwig tegenover. Als ik mijn waarden opgeef kom ik wel al in het dampgebied terecht dus dat is op zich wel al goed. Of de bekomen waarde van enthalpie correct is? Geen idee...

Iemand die hiermee reeds heeft gewerkt? Of mag ik hier helemaal niet op voortgaan?

groetjes,

Robin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enthalpiewaarde

Ziet er niet onbetrouwbaar uit, maar de site voegt zelf waarschuwingen toe over nauwkeurigheid voor mengsels, en zegt ook dat je de resultaten niet moet gebruiken om een proces te ontwikkelen.

Als eerste stap....

Reageer