Onkruidverdelger, herbicide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Onkruidverdelger, herbicide

Vraag:

Wie of welk laboratorium kan mij helpen de gif stoffen (herbiciden) te onderzoeken die op mijn planten en moestuin zijn gespoten.

Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onkruidverdelger, herbicide

Hoi RudolfSimon!

Kun je iets meer uitleggen over je probleem? Dit klinkt als een juridisch conflict met de buurman dat je het beste via een advocaat zou kunnen regelen. Die weet dan waarschijnlijk ook de goede resources te vinden.

De meeste "toegelaten" bestrijdingsmiddelen zijn mogelijk tamelijk snel weer verdwenen... Bovendien zijn er niet zoveel verschillende, dus iemand ermee identificeren zal niet makkelijk zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Onkruidverdelger, herbicide

Dit is inderdaad altijd erg lastig. Er zijn niet zoveel bestrijdingsmiddelen meer, die voor particulieren te koop zijn. Maar nog wel zoveel dat chemisch onderzoek kostbaar wordt (zeker voor een particulier). De verscheidenheid aan mogelijke middelen maakt dat één analyse niet volstaat, maar dat verschillende analyses moeten worden uitgevoerd.

Als je toch echt onderzoek wilt laten doen, dan zou je alvast een schifting kunnen maken door zelf goed te kijken wat er precies is gebeurd: Zijn er typen planten die zijn blijven leven? Als bijv. grassen wel zijn blijven leven en alle bladplanten niet, dan kun je een groot aantal bestrijdingsmiddelen al wegstrepen.

Berichten: 1.816

Re: Onkruidverdelger, herbicide

Of dit enige bijdrage levert, weet ik niet, maar kan je wel vertellen hoe wij dat vroeger deden.

Eerst werd er een lading "onbespoten??" groene en planten gehaald, ter onderzoek. Daarna een potje verdoofde vliegen en die werden ontkopt. De koppen gemalen met vloeibare stikstof.

De planten werden op dezelfde manier vermalen en een dunne laag chromatogram werd gemaakt. Daarna ging (meen ik ) eerst een spuitlaagje van de vliegenkoppen troep en daarna een spuitje ninhydrine. Onder UV zag je dan waar de enzymen v/d vlieg waren aangehecht en de plaats was bepalend voor het soort gif.

Weet niet meer of we ook een referentie lieten meelopen in het chromato-gram.

Maar het is al lang geleden, dit stond me nog bij.
LiA

Reageer