Witte poeder

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Witte poeder

Hallo ben nieuw hier. :D

Ik ben opzoek naar een poeder goedje zoals borax.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borax

Borax verdampt bij verhitting. Maar is alleen giftig voor het zenuwstelsel, nieren, lever...etc. Dus ben ik opzoek naar een ander goedje. Wat minder gevaarlijk is. Maar wat in hetzelfde resulteert. Dus bij verhitting moet het verdampen. Weet iemand iets hiervoor?

greetz :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Witte poeder

Mag ik vragen waarvoor je het nodig hebt; misschien zijn er andere mogelijkheden te bedenken voor je toepassing?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Witte poeder

Ik vermoed dat hij een sublimatieproefje wil laten zien. In dat geval zou je het kunnen proberen met wat kristalletjes jood. Dat geeft bij sublimatie een goed zichtbare roze damp. Hou de damp wel goed van je vandaan. Als je ooit eens wat chloorgas hebt binnengekregen, dan heeft dit hetzelfde effect maar minder sterk.

Berichten: 9

Re: Witte poeder

Eactly :D

Oke, waar kan ik kristal-jood bestelen? Ik heb wat research gedaan, en kristal jood is donker van kleur ((paars). Is er geen wit goedje, dat zou me better uitkomen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Witte poeder

Volgens de Engelstalige wikipedia is ammoniumchloride (ook bekend onder de naam salmiak, algemeen verkrijgbaar, en wit) te sublimeren bij verhitting. Er ontstaat dan zoutzuurgas en ammonia. Dus wel in de zuurkast uitvoeren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Witte poeder

Volgens de Engelstalige wikipedia is ammoniumchloride (ook bekend onder de naam salmiak, algemeen verkrijgbaar, en wit) te sublimeren bij verhitting. Er ontstaat dan zoutzuurgas en ammonia. Dus wel in de zuurkast uitvoeren.
Is ammoniumchloride niet of tot moeilijk oplossbaar in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Witte poeder

Nee, het lost op in water. Ongeveer 300 gram per liter. Maar je hebt in je eerdere posts toch niks over oplosbaarheid gezegd toch?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Witte poeder

Nee, het lost op in water. Ongeveer 300 gram per liter. Maar je hebt in je eerdere posts toch niks over oplosbaarheid gezegd toch?
Dat klopt, raspoetin :oops: .

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een a-polair witte poeder die niet oplost in vloeibare zoals, water. Maar bij verhitting wel verdampt.

De poeder kan bestaan uit diverse mixen van witte poeders.

Ik heb vanmiddag toch borax gehaald. Ammoniumchloride was niet op vooraad. (ja ik wil alles uitproberen :D ). Maar helaas was ik niet tevreden. De borax verdampt maar gedeeltelijk, circa 30 %. Uiteindelijk blijft er een soort van piepschuimachtige droge stof over.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Witte poeder

Borax ontleedt dus, maar sublimeert daarbij niet :) . Die 30% zijn volgens mij zelfs afkomstig van het kristalwater wat je er zo uitdampt.

Berichten: 3.145

Re: Witte poeder

Borax is een natriumzout. Het kristalwater verdwijnt, er blijft watervrij basisch borax over, er ontwijkt ook nog enig boorzuur en boorsequioxide. Dit is een erg slecht voorbeeld van sublimatie.

Ik zou gaan voor jood. Mooi duidelijk te zien, ook de dampen en de giftigheid van jood is niet extreem. Zoals FsWd al aangaf, de damp niet inademen, maar mocht je toch iets ruiken, dan geeft dat niet. Een paar kristalletjes geeft al een mooi resultaat en dan is de hoeveelheid zo klein dat je nauwelijks bang hoeft te zijn voor giftige effecten.

Jood kun je kopen bij www.labstuff.nl, jood 25 gram. Dit is genoeg voor honderden sublimatie experimenten.

Als het perse wit moet zijn, dan is ammoniumchloride de optie, maar je moet VEEL sterker verhitten (gevaarlijker). Ook dat is te bestellen bij Labstuff, per kilo. Ammoniumbromide kan ook, gaat geloof ik iets gemakkelijker, maar is wel een stuk duurder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Witte poeder

Sneeuw, bij verlaagde druk?

Lost helaas ook op in water....

Berichten: 1.379

Re: Witte poeder

In het CRC-Handbook of Chemistry and Physics staat een grote tabel onder de naam:

Sublimation data for organic compounds.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Witte poeder

Droogijs misschien
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Witte poeder

Daarbij is volgens mij het probleem dat je droogijs niet ziet sublimeren.

Of geeft dat witte rook af?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Witte poeder

chemaniac schreef: Daarbij is volgens mij het probleem dat je droogijs niet ziet sublimeren.

Of geeft dat witte rook af?
Daar komt wel witte rook vanaf, maar je ziet waterdamp wat condenseert en niet de CO2 zelf.

Reageer