HPLC analyse van steroiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 35

HPLC analyse van steroiden

Pas heb ik wat analyserapporten gezien van tabletten met steroiden als analyt.

Er stond bij dat het gebruikte oplos/extractiemiddel bestond uit 1:1:1 Acetonitril/MeOH/water.Zoals ik het begrijp werden de tabletten in het geheel hierin opgelost en daarna gefiltreerd.

(De analyse werd verricht in een Synergi Hydro-RP kolom.Dit zegt me niets ik ken wel silsica kolomen en weet dat er polaire en apolaire kolommen bestaan.Verder niets eigenlijk..)

Ik kan me voorstellen dat steroiden oplosbaar zijn in acetonitril, maar in principe in ieder apolaire stof.Dus waarom juist acetonitril? Of had er ook net zo goed iets anders gebruikt kunnen worden?

((In dit geval omdat het met water en methanol mengt misschien? Maar in analyses van steroiden als injecteerbaar preparaat in olie,werd ook acetonitril gebruikt))

En waar is de methanol en water voor nodig? Heeft dat iets met die tabletten te maken?

PS deze vraag is puur uit belangstelling ik heb geen plannen om zelf zonder begeleiding analyses te gaan verrichten maar ik probeer het vast een beetje te begrijpen. Ik heb al een beetje analytische chemie gehad maar duidelijk nog niet genoeg...

Berichten: 2.399

Re: HPLC analyse van steroiden

De Synergy is gewoon een silica gebaseerde C18 kolom. Volgens mij wordt deze gemaakt door phenomenex en zullen de details wel op hun site staan.

Acetonitriel en methanol zijn samen met water de meest gebruikte reversed phase oplosmiddelen/loopvloeistoffen. Waarschijnlijk lijkt de combinatie op je mobiele fase?!

Berichten: 35

Re: HPLC analyse van steroiden

okay, dat RP had me natuurlijk moeten vertellen dat het om een reversed phase gaat dus een apolaire stationaire fase.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de ACN/MeOH/H2O ook als mobiele fase gebruikt werd inderdaad.(aangezien daar verder niets over vermeld werd)

Maar wat zou er dan gebeuren als je alleen ACN neemt bijvoorbeeld? Bij de injecteerbare preparaten werd dat wel gedaan namelijk dus vandaar dat ik de indruk kreeg dat dat de methanol en water iets met de tabletten te maken moesten hebben...

Berichten: 2.399

Re: HPLC analyse van steroiden

Als je alleen ACN neemt, dan is je injectie plug te "sterk". Met andere woorden je runt zegmaar een mini gradient op je kolom en je krijgt een enorme brede rare piek. Waarschijnlijk wordt de olie vorm op een normalphase kolom geanalyseerd (dus een polaire kolom) en dan werkt 100% ACN wel prima.

Berichten: 35

Re: HPLC analyse van steroiden

Dat dacht ik eerst ook,maar nee het was precies dezelfde kolom...

Berichten: 35

Re: HPLC analyse van steroiden

Verder niemand, die hier nog iets van kan zeggen ???

Berichten: 11

Re: HPLC analyse van steroiden

Uit mijn ervaring met analyse van steroiden in RP-LC mode, heb ik toch meermaals ondervonden dat niet alle steroiden (maar het meerdendeel wel) oplossen in zuiver ACN. Vandaar dat er dikwijls gebruik gemaakt wordt van een meer algemeen extractie/oplos solvent bestaande uit meerdere componenten. MeOH op zich wordt beschouwd als één van de meest courante extractie solventen, dus voor steroiden is het volkomen niet verwonderlijk dat een water/ACN/MeOH mengsel gekozen wordt om (niet geïdentificeerde) steroiden op te lossen of te extraheren.

Gebruikersavatar
Berichten: 38

Re: HPLC analyse van steroiden

Uit mijn ervaring met analyse van steroiden in RP-LC mode, heb ik toch meermaals ondervonden dat niet alle steroiden (maar het meerdendeel wel) oplossen in zuiver ACN. Vandaar dat er dikwijls gebruik gemaakt wordt van een meer algemeen extractie/oplos solvent bestaande uit meerdere componenten. MeOH op zich wordt beschouwd als één van de meest courante extractie solventen, dus voor steroiden is het volkomen niet verwonderlijk dat een water/ACN/MeOH mengsel gekozen wordt om (niet geïdentificeerde) steroiden op te lossen of te extraheren.
...ik toch meermaals ondervonden dat niet alle steroiden (maar het meerdendeel wel) oplossen in zuiver ACN...


Inderdaad, steroïden zijn relatief apolair. Blijkbaar bekijk je relatief polaire steroïden. Dan zal het aangegeven extractiemiddel waarschijnlijk wel voldoende zijn. Mijn ervaring is extractie (uit urine) met hexaan en/of heptaan. Dan kom je al snel op normal phase uit. Maar met LC/MS zijn ze prima te analyseren.

Berichten: 35

Re: HPLC analyse van steroiden

Bij extractie uit urine zul je wel sterk apolaire stoffen moeten gebruiken neem ik aan, anders valt er weinig te extraheren.

ACN en MeOH water en urine dat wordt een prachtig mengsel ;)

Maar analyse van steroiden in hexaan/heptaan in Normal Phase dat werkt dus ook goed, het had toch gekund dat ze niet zo graag aan de kolom hechten en er wel erg snel van af komen..maar dat valt dus mee?

Het verbaast me wel dat er steroiden zijn die niet in ACN oplossen. Welke zijn dat dan zoal??

Reageer