Verschil tussen koken en verdampen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Verschil tussen koken en verdampen?

Wat is het verschil tussen koken en verdampen? :)

Berichten: 915

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

Het kookpunt van een zuivere stof is de maximumtemperatuur waarbij de vloeistof vloeistof blijft. Toevoegen van energie leidt tot overgang van de vloeistoffase naar de gasfase. Bij voortdurende verhitting blijft de temperatuur van de vloeistof op het kookpunt, totdat alle vloeistof is verdampt. Dit proces van verdamping waar dampbellen in de vloeistof ontstaan en naar boven gaan onder de invloed van de zwaartekracht noemt men koken.


Verdampen gebeurt zowat constant, ook sneeuw verdampt.

Berichten: 9

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

Nu kort en bondig, hihi :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

Ga ik water verwarmen, dan zie je bij 70 graden Celsius al damp ervanaf komen. Het water is al aan het verdampen, maar kookt nog niet.

Kookpunt = wanneer de dampdruk van de vloeistof gelijk is aan de omgevingsdruk. Voorbeeld, de dampdruk van water bij kamertemperatuur is 0,023 atm.

De dampdruk stijgt met de temperatuur. Wanneer deze 1 atm bereikt, zal het water gaan koken, de temperatuur is dan toevallig ook 100 graden Celcius.

Trek ik dat vat met water nu vacuüm (lees: de omgevingsdruk is een stuk lager), dan zal water bij een veel lagere temperatuur gaan komen. Zet ik datzelfde vat onder druk, dan zal water bij een hogere temperatuur koken. Dat laatste wordt gebruikt bij een snelkookpan. De druk kan daar oplopen tot 2 atm, het water kookt dan bij 120 graden Celsius.

Trek ik dat vat met water nu ineens vacuüm terwijl het water net aan het koken was bij 10 graden Celsius, dan zie je de temperatuur ook ineens sterk dalen. Omgekeerd geldt hetzelfde. Kookt het water bij 100 graden Celsius en ik verhoog de druk ineens, dan kookt het water niet meer.

Als je dit goed hebt gelezen, en begrijpt, kun je zelfs de conclusie trekken dat het kookpunt van water afhankelijk is van een bepaalde weersinvloed [!] Welke?

Niet echt kort en bondig, wel vol met voorbeelden :)

Berichten: 1.816

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

Je kan het ook simpeler zeggen.

Verdampen gebeurt alleen aan het oppervlak, door botsingen, wind, enz. kunnen deeltjes aan de vloeistoffase ontsnappen (bij elke temperatuur enz) en koken is dat elk deeltje v/e stof genoeg (eigen) energie heeft om in gasfase te gaan, alleen zitten ze nog niet aan het oppervlak.
LiA

Berichten: 915

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

En bij koken wordt door verdamping een dampdruk van 1 atmosfeer (overdruk) opgebouwd zeker?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil tussen koken en verdampen?

En bij koken wordt door verdamping een dampdruk van 1 atmosfeer (overdruk) opgebouwd zeker?
Ik kan het je nog sterker vertellen, zou je de druk kunstmatig brengen tot 15,7 atm, dan kookt het water je bij 200 graden Celsius

Bekijk dit diagram maar eens:

Afbeelding

Tussen Liquid en Vapor loopt een lijn die het verband tussen temperatuur en druk weergeeft.

Het is dus inderdaad zo dat zolang de opgebouwde druk niet kan ontsnappen, het water steeds heter zal worden.

Reageer