Serine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 77

Serine

Goedendag mensen,

Ik heb 99% zuivere serine die ik wil derivatiseren met een sanger reagens (1-fluor-2,4-dinitrobenzeen. Ik heb alleen nog geen duidelijke procedure gevonden hoe ik dit kan aanpakken. Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen of een artikel weet waar de derivatisering is beschreven?

Berichten: 516

Re: Serine

Ja, ik heb een boek waar de procedure in staat

The Systematic identification of Organis Compounds

geschreven door Shriner, Hermann, Morrill, Curtin en Fuson.

uitgever Wiley

Daar staan de derivatiseringsprocedures zeer goed en eenvoudig uitgelegd.

indien je dit boek niet te pakken kan krijgen, dan mag je altijd nog een berichtje posten, zal ik proberen om het hier neer te pennen. Maar in het boek staat natuurlijk meer informatie, die ik niet allemaal kan geven, dus ik raad aan eerst naar het boek op zoek te gaan.

Berichten: 77

Re: Serine

alvast bedankt, ik ga nu even het boek opzoeken

Berichten: 77

Re: Serine

Ik heb net gevraagd maar we hebben hem niet direct voor handen, zou je misschien enige info kunnen geven over de procedure

Berichten: 516

Re: Serine

Dit had ik ergens wel verwacht. Het is natuurlijk makkelijker om te posten dat je het boek niet hebt, dan om er naar te zoeken. Er is wel ergens een universiteitsbibliotheek die zulke boeken voorhanden heeft. Maar goed:

los 0,8 g 2,4-dinitrofluorobenzeen op in 5ml ethanol en voeg dit toe aan een oplossing van 0,5 g van het serine in 10 ml water en 1,0 g natriumcarbonaat. zeer goed schudden, daarna een uur laten staan op kamertemperatuur, met regelmatig stevig schudden.

5 ml gesatureerde natriumchlorideoplossing toevoegen, en tweemaal extraheren met 10 ml ether. (Waarom doe je dit?)

de waterige laag stevig blijven roeren en in 25 ml koude 5% zoutzuur gieten.

Het gewenste product scheidt soms af als een olie, anders dient men door het roeren en schrobben, het product van de wanden af te schrapen (soms even laten rusten om de kristallisatie te laten voltrekken). De kristallen afzonderen door filtratie en opzuiveren door herkristallisatie in 50% ethanol.

Reageer