van ferrofumaraat naar fumaarzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

van ferrofumaraat naar fumaarzuur

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik moet een IR spectrum van ferrofumaraat maken.

Daarbij moet ik bij ferrofumaraat poeder een hoeveelheid geconcentreerde HCL opl toevoegen en 15 min verwarmen. Er wordt dan fumaarzuur gevormd en dat wordt uiteindelijk gemeten.

Alleen is dat verwarmen een behoorlijke kritieke stap heb ik gemerkt. Ik ben ook niet zo'n held geweest in organische chemie en moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er precies gebeurt tijdens die stap. Zou iemand mij dit uit willen leggen?

Ook zit ik met de temperatuur in mijn maag. Er staat niet beschreven bij welke temperatuur ik de oplossing moet verwarmen. Ik heb gemerkt dat 15 min op een waterbad van 80 graden niet zo'n succes is. Heeft iemand een beter idee over het verwarmen en bij welke temperatuur dat beter zal gaan?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

furmaraat http://www.chem.purdue.edu/gchelp/molecules/fumacm.html

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: van ferrofumaraat naar fumaarzuur

Het lijkt erop dat je het fumaaraat losmaakt van het ijzer wat erin zit, hence ferro. Tevens zorgt het aanzuren dus dat je beide carbonzuurgroepen protoneert. Ik heb het idee dat hier koken onder reflux een beter idee is. Hang wel een gasval aan de koeler.

Berichten: 26

Re: van ferrofumaraat naar fumaarzuur

Bedankt voor je reactie.

In de USP staat niet beschreven dat ik het moet verhitten onder reflux. Het enige wat er staat is 10 min verwarmen(heat) en koelen. Ik weet ook niet goed hoever de USP in detail gaat en of ze met heat ook koken bedoelen.

Wat opvallend is, is dat wij geconcentreerd zoutzuur gebruiken en de USP een oplossing beschrijft met verdund zoutzuur.

Als je de oplossing verwarmt wordt het zoutzuur geel. Zolang het zoutzuur geel blijft, krijg je wit poeder. Maar wordt het zoutzuur oranje ( dit gebeurt als het een kwartier bij 80 graden staat of bijna direct bij 98 graden) dan krijg je zwart poeder. Dat lijkt me ook niet helemaal goed.

Zou dat beter gaan als ik de oplossing kook, of is het misschien toch beter om verdund zoutzuur (1:1) te gebruiken?

Reageer