reactie aan anode?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 364

reactie aan anode?

ik zit hier met een vraagje over elektrochemie, ben hier echt niet goed in

er wordt hier veel gesproken over reducties aan een kwikdruppelelektrode bij polarografie (voltammetrie). Daar wordt aan de kathode bv Cd2+ gereduceerd en vormt een Cd(Hg) amalgaam.

De reacties aan de anode echter, worden hier bijna niet beschouwd in deze cursus omdat ze uiteraard van minder belang zijn, maar wat gebeurt er dan juist aan die kathode? Ieder elektron dat Cd2+ krijgt is toch afkomstig van een oxidatie aan de anode?

Welke reactie speelt er zich daar af? of zijn er meerdere reacties afhankelijk van de potentiaal en/of samenstelling?

Berichten: 1.379

Re: reactie aan anode?

Robin 85 ,

De Cd2+ ionen zitten al in de oplossing en worden niet gevormd aan de anode. De bolvormige kathode onttrekt zo weinig van deze ionen uit de electroliet dat er geen merkbare concentratieveranderingen optreden.

De anode is kwik. Als de geleidingselectroliet KCl is, is de anodereaktie Hg + Cl- -----) HgCl (calomel) + e-.

Ook de stofomzetting bij deze reaktie is te verwaarlozen. Er treden bij benadering dus geen concentratieveranderingen op in de electroliet tijdens de opname van een polarogram.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 364

Re: reactie aan anode?

voor zover ik weet is kwik de kathode. Daar worden metaalionen gereduceerd (kathode=reducties) tot atomaire metalen die dan oplossen in het kwik., wat is dan de oxidatiereactie aan de anode?

De reacties aan de anode echter, worden hier bijna niet beschouwd in deze cursus omdat ze uiteraard van minder belang zijn, maar wat gebeurt er dan juist aan die Anode? Ieder elektron dat Cd2+ krijgt is toch afkomstig van een oxidatie aan de anode?

had per ongeluk kathode gezet ipv anode

Berichten: 1.379

Re: reactie aan anode?

Ik denk dat ik je vraag al beantwoord heb. Ik zal alles nog eens kort samenvatten:

De kathode en anode zijn beide van kwik. Er is wel een grootteverschil. Er is een kleine, druppelende kwikelectrode en een veel grotere stationaire kwikelectrode als tegenelectrode.

Door dit grootteverschil is de druppelende electrode polariseerbaar over het gehele ingestelde potentiaaltrajekt. De grote tegenelectrode wordt nauwelijks gepolariseerd.

De reaktie aan die grote tegenelectrode heb ik je al gegeven. De tegenelectrode is meestal anode, zoals bij de cadmiumionreduktie aan de hangende druppels. De stroomdichtheden aan die druppels zijn relatief groot en diffusiegelimiteerd. Die aan de kwik tegenelectrode verwaarloosbaar klein. De anode brengt dus geen cadmiumionen in oplossing ! Die ionen zijn er al.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 364

Re: reactie aan anode?

aha, ik wist dus niet dat er gewoon 2 kwikdruppels waren. Worden er ook soms geen referentie-elektroden gebruikt als tegenelektrodes? (kalomel of Ag/AgCl) ofzo?? of is die kalomel waar jij het over hebt de befaamde Hg2Cl2 referentieelektrode?

Berichten: 1.379

Re: reactie aan anode?

Er is altijd maar een druppelende kwikelectrode !

De kwikplas onder in je vat is de tegenelectrode en de calomel referentieelectrode als derde electrode dient voor de potentiaalmeting. Er zitten dus aan een goede polarograaf drie aansluitingspunten. Er is een stroomcircuit en een apart potentiaalcontrole circuit.

Vandaar de drie aansluitingen. Maar evenueel kun je de calomelelectrode en de tegenelectrode met elkaar combineren. Dan wordt je potentiaalas iets minder nauwkeurig weergegeven.

Je begrijpt het pas echt als je dit zelf op een praktikum hebt uitgevoerd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 23

Re: reactie aan anode?

Er wordt meestal een platina electrode of grafiet electrode als tegen electrode gebruikt in het stroom circuit. Voordeel is dat je dan als je net begint niet alvast wat kwik moet weg laten lopen in je schone opstelling maar direct kunt beginnen. Ook is het nu mogelijk om je opstelling schoon te maken tussen verschillende metingen waardoor eventuele complexen die noodzakelijk zijn voor de meting maar wel de neiging hebben zich af te zetten op de electroden/roerder kunnen worden verwijderd zonder dat je telkens een kwikplas moet maken.

Reageer