Biochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Biochemie

Hallo mensen,

Ik ben al jaren lang van plan om na het halen van mijn vwo diploma (waar nu 2 jaar vertraging in zit 8-[ ) biochemie te studeren. Echter, alvorens je dat kan gaanstuderen moet je eerst een jaar of iets meer of minder biologie of scheikunde studeren, waarna je kan doorstromen naar biochemie. Mijn vraag is wat het beste zou zijn om te kiezen. Met biologie heb je een hele goede basis met genetica en eiwitsynthese e.d. terwijl scheikunde me ook een hele goede basis lijkt, ook mede omdat het een naar mijn gevoel meer met biochemie te maken heeft dan biologie. Ik ga er namelijk van uit dat je bij biologie niet alleen les krijgt over de celbiologie maar ook over zaken die er veel minder toe doen.

Dus, wat te doen, wat te doen. Ik vind beide vakken even leuk trouwens, waardoor mijn keuze voor de hand ligt, maar waardoor het tevens moeilijk is een van deze studies te kiezen :P

Verder heb ik ook vaaggehoord over biomedische chemie, maar wat daar nou weer zo anders aan is weet ik niet.

Iemand een logisch antwoord of tip?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Biochemie

biologie lijkt mij het meest nuttige.

wat je met scheikunde zal krijgen dat direct nuttig is krijg je ook wel met biologie (op een paar dingetjes na denk)

Ik denk dat biologie het beste is. Maar als je het zeker wilt weten, moet je ff de uni opbellen en vragen wat hun aanraden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 516

Re: Biochemie

Naar mijn mening is Biologie ook de beste keuze.

Ikzelf studeer Bio-Ingenieurswetenschappen, en ik krijg van alles wat, chemie, biologie en biochemie. Ik ga me verdiepen in de Cel- en Gentechnologie, zoals dat hier heet, dus ik krijg behoorlijk wat biochemie. En ik kan je verzekeren dat de chemie die nodig is om cellulaire processen te snappen, wel uitgelegd wordt in lessen biologie. Het omgekeerde is helaas niet altijd waar, in lessen chemie zijn er dikwijls maar weinig raakvlakken met biologie, je leert er geen genetica of opbouw van eiwitten.

Dus ik sluit me aan bij ArcherBarry, biologie kiezen en gaan! Succes alvast!

Berichten: 365

Re: Biochemie

een nuttig naslagwerk/studieboek voor zelfstudie chemie als je biologie gaat doen is Algemene Chemie van Luc Nagels.

Acco Leuven ISBN 90-334-5974-4

de ondertitel is voor medische en biomedische wetenschappen en voor natuurwetenschappen

Ik volg nu de cursus Biologie van de Cellen aan de open Universiteit en dit boek heeft heeft mijn chemie voldoende opgefrist en extra kennis aangerijkt.

(Ik heb MBO alg en medische microbiologie gehaald 22jaar geleden en werk nu op een ROC als praktijkinstructeur medische laboratoriumtechniek)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Biochemie

Ik zou zeker voor biologie gaan kiezen. Daarin leer je inderdaad heel veel extra op het gebied van biologisch processen en dat is inclusief de chemische kennis van deze processen. Dus je hoeft volgens mij niet bang te wezen voor een tekort aan chemie.

Je kunt natuurlijk altijd een gesprek aan gaan met een decaan of studenten van de opleiding.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Biochemie

Wauw, bedankt voor alle reacties! Biologie raden jullie dus aan? Precies anders dus dan wat ik verwachtte. Bij scheikunde leek mij ook dat je nauwelijks celbiologie, eiwitten e.d. zou krijgen, maar biologie leek mij gewoon te breed voor biochemie. Maar het 1e jaar wat je daar volgt sluit dus echt grotendeels aan op biochemie? Hartstikke bedankt, ik heb sowieso nog genoeg tijd om me er verder in te verdiepen, maar dit helpt me erg verder :)

Zijn er hier geen mensen van een andere mening?

Berichten: 516

Re: Biochemie

Nouja, evenzeer zal chemie te breed zijn voor biochemie. Maar als je kijkt naar wat bruikbaar is, zal biologie meer bruikbare informatie geven dan dat pure chemie dat doet, lijk mij althans.

Berichten: 1

Re: Biochemie

Ik had t zelfde als jij, ongeveer dan... Ik wil de medisch chemische kant op.

Ik heb gekozen voor een scheikundige basis omdat ik zelf erg van het exacte ben en omdat ik geen zin had in dingen als plantenkunde en dieranatomy.

Ik doe de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen aan de RU in nijmegen.

Het eerste jaar krijg je echt een wetenschappelijke basis, wat je erg helpt in het inzicht in biologische processen.

In het tweede jaar (waar ik nu aan ga beginnen...) is het de bedoeling dat je ingaat op de moleculaire processen in het lichaam, celbiologie, genetica, enz. Vanaf nu dus echte biochemie/moleculaire biologie :) ... het echte werk...

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Biochemie

Oeh, dan moet ik ook nog maar eens nazoeken wat dat voor studie is. Ik heb nog even tijd dus ik vind wel iets wat mij het beste bevalt :)

Reageer