[scheikunde] Vraagstuk: hoeveel stikstofontwikkeling?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Vraagstuk: hoeveel stikstofontwikkeling?

Ik heb een akantietaak gekregen van chemie en het enige wat ik nog moet oplossen is een vraagstuk. Het lukt me niet bepaald, dus hoop ik dat iemand van jullie me kan helpen. Alvast bedankt.

Het vraagstuk:

Hoeveel liter stikstofgas wordt ontwikkeld door de reactie van 41 g natriummetaal en kaliumnitraat.

Ik heb de reactie al, maar ik weet niet of die juist is.

10Na + 2KNO3 -> K2O + 5Na2O + N2

10 mol 2 mol 1 mol 5 mol 1 mol

230 g 202 g

Dat is momenteel alles wat ik heb.

Die getallen an tot de 2e, moeten normaal langs onderen, sorry daarvoor.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Wat heeft dit met koolwaterstoffen te maken? Niets toch? Ik heb je topictitel daarom gewijzigd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: En nog wat: gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 92

Re: [scheikunde] Vraagstuk: hoeveel stikstofontwikkeling?

je weet dat je 41 gram natrium heb

je weet ook dat je 41 gram kaliumnitraat hebt

reken uit hoeveel mol je van elk hebt.

je kan dan afleiden hoeveel mol stikstof er ontstaat (met behulp van je reactievergelijking en de verhoudingen)

dan weet je dus hoeveel mol stikstof je hebt. Dit kan je eenvoudig omzetten in een volume met behulp van de gaswet

Reageer