[scheikunde] Scheikunde taak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Scheikunde taak

Hey allemaal, k ben nieuw hier en gelijk al vragen 8-[

K heb voor de vakantie een mooie taak gekregen voor scheikunde omdat t niet echt mn beste vak is...

En nou loop ik vast op een schijnbaar makkelijk vraagje:

Bereken hoevel gram lood(II)jodide oplost in 1,00L gedestilleerd water waarin al 10,0 gr natriumjodide is opgelost

Ik weet dat ik iets met de Ks van beide van beide stoffen moet doen, maar ik heb geen idee wat...

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

Het oplosbaarheidsproduct van lood(II)iodide kun je schrijven als

Ks = [Pb2+][I-]2

Uit de 10 gram natriumiodide die in de liter oplossing zit kun je berekenen (molgewicht) wat de [I-] concentratie is voordat je het lood(II)iodide op gaat lossen.

Omdat er extra iodide in oplossing zit zal er minder lood(II)iodide oplossen dan in zuiver water.

Helpt dit al op weg?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

ok... als ik het zo zie is het inderdaad makkelijk ;)

maar dat is altijd achteraf

bedankt voor het zetje in de goede richting

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

Houd er wel rekening mee dat zowel het natriumiodide als het lood(II)iodide beiden bijdragen aan de totale iodide concentratie.

Berichten: 92

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

Hier is een standaard checklist

zet de concentratie om van g/l naar mol/l

bereken hoeveel mol van het gemeenschappelijke ion er is (in dit geval de jodide)

zoek het oplosbaarheidsproduct op van beide zouten (in dit geval loodjodide en natriumjodide)

vul de formule van het oplosbaarheidsproduct in

werk het uit en zet de hoeveelheid mol om in een massa in grammen.

klaar

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

kijk eens aan, allebei bedankt voor jullie reactie!

helpt me een heel stuk op weg :)

en ik heb gelijk weer een andere vraag, gaat over een fictief zuur-base paar:

Het zuur HInd en de geconjugeerde base Ind hebben beide een andere kleur, waarvoor kan dit zuur-base paar gebruikt worden: kwam ik zelf nog wel uit, dat is als zuur-base indicator.

Nu vervolgt de vraag:

Wanneer de pH van een oplossing geleidelijk verandert gaat de "HInd-kleur" langzaam over in de "Ind-kleur" (overgangsgebied)

De bekende grenzen zijn:

HInd-kleur - [HInd] > 10 [Ind]

Ind-kleur - [Ind] > 10 [HInd]

overgangsgebied - 1/10 [Ind] < [HInd] < 10 [Ind]

Leg uit wanneer de HInd-kleur verwacht moet worden, in een zure of basische oplossing. Formuleer vervolgens mbv de Kz en de gegeven de grenzen de pH-grenzen van het overgangsgebied.

Het is me wel duidelijk dat het om concentraties gaat, maar veel wijzer wordt ik niet uit deze vraagstelling... Misschien kan iemand hem anders (lees: makkelijker ;) ) formuleren of me een klein stukje op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Scheikunde taak

Er wordt hier gezegd dat de indicator zuur omgeslagen is wanneer de concentratie geprotoneerde indicator 10x zo groot is als de concentratie gedeprotoneerde indicator:

HInd-kleur - [HInd] > 10 [Ind] ofwel 1/10 [Ind] < 1 [HInd]

Hetzelfde geldt wanneer de indicator basisch omgeslagen is, maar dan precies omgekeerd:

Ind-kleur - [Ind] > 10 [HInd] ofwel 1 [HInd] < 10 [Ind]

De breedte van dit overgangsgebied kan dan worden geschreven als 1/10 [Ind] < [HInd] < 10 [Ind]

Ontbreekt natuurlijk de Kz van deze indicator, daarmee kun je dus zeggen waar deze indicator omslaat. Met bovenstaande gegevens kan dat namelijk niet, omdat je dat kunstje overal kan flikken. Wanneer de concentratie aan zuur 10x verkleind wordt bereikt men pas het volgende gehele pH getal. Dit geldt zowel voor pH = 0 als bijvoorbeeld pH = 8. Als je dit heel goed leest en terugkoppelt naar eerder vernoemde gegevens, kun je gelijk vertellen waar de pH-grenzen liggen.

Reageer