TLC Rf gevraagd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 56

TLC Rf gevraagd

Ik ben op zoek naar de Rf van 2,5-dimethoxythiophenol.

Waar kan ik dit vinden (heb gezocht op google en gratis journals bekeken) of weet iemand het?

Liefst de Rf op een silicaplaatje met 254nm fluorescentie (standaard silica plaatjes).

Eluens maakt niet zoveel uit zolang ik maar een Rf weet.

Is het te vinden via scifinder en zo ja hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: TLC Rf gevraagd

Die kun je zo niet vinden aangezien dat afhankelijk is van je oplosmiddel.

http://orgchem.colorado.edu/hndbksupport/TLC/TLCrf.html

Grappig hoe makkelijk je met google iets vindt :)

Berichten: 56

Re: TLC Rf gevraagd

Ja ik weet wat een Rf is... Afbeelding

Ik bedoelde als iemand een Rf vind in een boek of literatuur dat hij dat dan kan posten.

Het oplosmiddel moet er natuurlijk bij vermeld worden maar ik bedoelde met oplosmiddel maakt niet uit.

Dat het niet perse in EtOAc/heptaan hoeft te zijn bijvoorbeeld maar dat ieder mengsel voor mij goed is aangezien alle oplosmiddelen beschikbaar zijn.

Alleen de Rf wil ik weten zodat ik de reactie kan volgen.

Hoe zou 2,5-dimethoxythiophenol trouwens op een TLC plaat lopen t.o.v 2,5-dimethoxysulfonylchloride? Hoger of lager, in de buurt of een groot verschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: TLC Rf gevraagd

Ik denk dat het chloride wat hoger uitkomt, omdat de fenol eerder waterstofbruggen vormt met je stationaire fase en dus blijft plakken. Beste is nog altijd om de stoffen die je wil bekijken als zuivere stof er gewoon naast te prikken.

Berichten: 35

Re: TLC Rf gevraagd

Altijd zuivere stoffen ook mee laten lopen idd

De gemeten Rf zelfs van dezelfde stof wil tenminste experimenteel nog wel eens verschillen ook al zou dat niet horen...

Berichten: 56

Re: TLC Rf gevraagd

Ja bedankt, maar dat is mijn vraag niet.

Ik snap zelf ook wel dat je zuivere stoffen moet laten mee lopen.

Het probleem is dat je die stof dan ook zuiver moet hebben...

Als je nieuwe verbindingen synthetiseerd dan weet je van te voren ook niet wat de Rf is en nu vroeg ik mij dus af of een thiol hoger of lager loopt dan een sulfonylchloride.

Niet alle stoffen zijn te koop, een heleboel verbindingen binnen de industriele farmacie zijn nog nooit gesynthetiseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: TLC Rf gevraagd

Volgens mij zou het sulfonylchloride langzamer moeten lopen dan het thiol. Ik heb zelf in het verleden sulfides omgezet naar sulfonen. Dat is wel enigzins anders, maar daarbij liepen de sulfonen altijd langzamer dan de sulfides.

Berichten: 56

Re: TLC Rf gevraagd

Ik heb nog wat experimenten gedaan met LiAlH4 in Et2O hierbij is er bijna geen omzetting.

Na 48u refluxen is er nog bijna geen product gevormd (volgens TLC een heeeel slecht zichtbaar vlekje).

Na toevoegen van THF aan dit mengsel en laten roeren voor 24u is er een even sterke vlek te zien als dat de grondstof (SO2Cl) aanwezig is.

Deze heeft een Rf van 0,2-0,3 ongeveer terwijl de SO2Cl een Rf heeft van 0,9-0,95.

Dit is in pure tolueen aangezien er momenteel geen apolairder oplosmiddel voorhanden is.

Reageer