labjournaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

labjournaal

Ik ga dit jaar beginnen aan HBO Chemie op Avans, in Breda.

Ik vroeg mij alleen af, krijg je een labjournaal van de school zelf of moet je deze zelf aanschaffen?

En wat schrijven jullie er zowel in?

Berichten: 1.379

Re: labjournaal

Iedere ringband met 23 ringen kan een labjournaal zijn. Om thuis, op het lab en in de bibliotheek te gebruiken. Zoiets koop je gewoon.! De tabbladen kun je zelf maken.

Wat je er in schrijft?

Alle informatie die bij een bepaald experiment horen. Per experiment bij elkaar gehouden tussen tabbladen. Want vandaar uit moet je je verslag schrijven. Ruitjespapier is het gemakkelijkste ( 1 cm2). Daarop kun je zowel schrijven als tekenen. En tabellen maken van je waarnemingen. Uitgeprinte resultaten kunnen er , na perforatie, ook bij gedaan worden. Maar.... had je dit al niet eerder geleerd op school. Bijvoorbeeld bij een werkstuk over een bepaald onderwerp?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: labjournaal

Een ringband raad ik af, aangezien dat uitnodigd tot blaadjes uitscheuren en overschrijven. Klinkt misschien raar, maar ook aan doorgestreepte resultaten kun je iets hebben. Neem daarvoor gewoon een a4 gebonden schrift.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: labjournaal

ik pakte een kladblok en bewaarde (ook de doorgestreepte) aantekeningen in een argiefmap.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: labjournaal

Ikzelf gebruik nog een ingebonden schrift. Naast het feit dat je ook nog je 'doorgestreepte' notities hebt kun je niets kwijtraken. Met een losbladig systeem, ringband etc., haal je er wel eens bladen uit om ze daarna niet meer terug te kunnen vinden.

Je schrijft alles ook in chronologische volgorde op waardoor het makkelijker is om iets terug te halen, zoiets van wanneer heb ik wat gedaan en wat kwam er uit.

Hiermee geef ik ook al aan wat er in moet.

Wat ga je doen, hoe ga je je proef uitvoeren (voorwerk), notities van opmerkingen en wijzigingen tijdens de uitvoering van je proef. Dan komen de meetresultaten met je uiteindelijke resultaten.

Waarschijnlijk heb ik nog wel iets vergeten, dus wie vult aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: labjournaal

Afhankelijk van de normen waar je onder werkt is het niet eens toegestaan om een losbladig labjournaal te hebben.

Het gaat dan nl. om een systeem om alle werkzaamheden en daarbijkomende zaken te archiveren in een kwaliteitssysteem waarbij zelfs open ruimtes en doorhalingen niet zijn toegestaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: labjournaal

Over wat je er inschrijft, ik had/heb altijd eerst een aanloopje tot wat ik ga doen als geheugen steun (theorie en degelijke). Daarna wat ik allemaal precies heb gedaan en wat de resultaten daar uiteindelijk van zijn.

Als laatste natuurlijk een conclusie bij de resultane en misschien al een soort van aanbeveling aan jezelf wat je de volgende keer kan/moet doen.

Berichten: 365

Re: labjournaal

Onderwerp; Richtlijnen voor het gebruik van een labjournaal

Inleiding.

Aan het chemisch praktisch werk worden kwaliteitseisen gesteld. Deze zijn de volgende:

- waarnemingen die op het practicum worden gedaan en die van belang kunnen zijn voor het praktisch werk moeten schriftelijk worden vastgelegd.

- alle waarnemingen moeten genoteerd worden, ook als ze verdacht zijn.

- er mogen geen waarnemingen "verdwijnen".

- alle waarnemingen moeten naderhand teruggevonden kunnen worden; ook door een ander. (Daarom is datering van belang!)

Het is duidelijk dat er geen metingen genoteerd mogen worden op losse papiertjes. Er wordt er op het practicum gewerkt met een notitieboek wat altijd bij de hand is, een zogenaamde labjournaal. Dit labjournaal moet goed worden onderscheiden van een meetrapport of verslag, dat na het uitvoeren van de proef gemaakt wordt. Waarnemingen worden direct in het labjournaal genoteerd. Ook berekeningen kunnen er in worden genoteerd, maar dan alleen in zoverre het noodzakelijk is een resultaat op het eerste gezicht te kunnen beoordelen.

Uitvoering

Om aan de eerder genoemde eisen te kunnen voldoen, dienen de volgende richtlijnen te worden gevolgd:

Voordat het labjournaal wordt gebruikt:

de voorkant voorzien van:

- naam

- elke bladzijde moet genummerd worden (dit om te voorkomen dat er bladzijden uitgescheurd worden)

Voordat een experiment wordt uitgevoerd (dit hoort dus bij de voorbereiding van de proef):

vermeld wordt vooraf:

- code experiment

- titel

- eventueel met wie samengewerkt is

- eventuele voorberekeningen

gegevens omtrent:

- veiligheid van stoffen en gebruikte apparatuur (zie verder)

- afvalverwerking (zie verder)

- verdunningsschema's voor calibratiereeksen en monsteroplossingen

Terwijl een experiment wordt uitgevoerd:

tijdens een proef worden vermeld o.a.:

- datum uitvoering

- gegevens

- waarnemingen

- berekeningen

Na het experiment:

- datum waarop het verslag is ingeleverd

- eventueel belangrijke conclusies

Er mogen geen waarnemingen "verdwijnen":

- alle gegevens dienen met onuitwisbare inkt genoteerd te worden

- als een meting overgedaan wordt, dan mag de meetwaarde niet verdwijnen. Zet bij de meetwaarde die (waarschijnlijk) niet gebruikt zal gaan worden een ster *. Er mag nooit met correctievloeistof (Tippex) gewerkt worden.

De reden van het overdoen moet vermeld worden.

- Er mag niets in het journaal worden geplakt.

Waarnemingen moeten volledig zijn

Bijvoorbeeld:

- De eenheid moet steeds vermeld worden.

- Bij afwegen moet het nummer van de balans vermeld worden.

- Bij een apparaat, bijvoorbeeld een spectrometer, moet het merk, type en eventueel nummer worden genoteerd.

- Van de gebruikte buret moet de maatverdeling en type vermeld worden.

enz.

Sommige waarnemingen bestaan niet uit getallen, ook deze waarnemingen moeten zeer duidelijk worden vermeld, denk hierbij bijvoorbeeld aan:

- kleur en vorm van een vlek bij chromatografie;

- kleur en geur van een organisch preparaat;

- een onoplosbare stof bij het oplossen van een monster;

- het geluid van een slecht werkende ventilator bij een gethermostatiseerde oven.

enz.

Alles wat van belang kan zijn voor het experiment moet worden genoteerd.

Bijvoorbeeld:

- onverwachte waarnemingen (bijv. gasontwikkeling, kleurveranderingen, troebelingen in gebruikte chemicaliën, enz.);

- storingen (stoten tegen de tafel, gespat in het bekerglas (vergeten met horlogeglas af te dekken);

- instellingen van de gebruikte apparatuur;

- datum laatste calibratie van de gebruikte apparatuur;

enz.

De waarnemingen moeten teruggevonden kunnen worden.

Dit stelt hoge eisen aan de volledigheid en de duidelijkheid van de notities:

- het handschrift moet ook voor anderen goed leesbaar en eenduidig zijn.

- de notities moeten zo volledig zijn dat er geen misverstand kan bestaan welke experimenten het betreft.

- bij de voorbereiding merk je hoe bepaalde meetwaarden gerangschikt moeten worden, het is heel overzichtelijk als je een tabel maakt waarin de meetgegevens worden gepresenteerd.

Mogelijkheid tot het maken van berekeningen en gebruik als klad.

Berichten: 21

Re: labjournaal

Hoi!

Je labjournaal is gewoon een schrift met een harde kaft waar je niet zomaar papieren uit kan scheuren zonder dat te zien. Bij avans is het a4 (althans, bij mij, forensisch onderzoek). In je labjournaal schrijf je alles wat te maken heeft met je experiment.

Het labjournaal moet zeker bevatten:

· Je eigen naam (+eventueel je teamgenoten + klas/groep)

· Naam proef en bijbehorende datum

· Doel van de proef

· Materialen

o Apparatuur: Geef een lijst van de te gebruiken materialen en apparatuur

o Reagentia : Welke chemicaliën ga je gebruiken, geef hun zuiverheidsgraad aan

(technisch of p.a.).

· R en S zinnen

o noteer voor al de chemicaliën/gebruikte stoffen de R en Szinnen/

veiligheidsvoorschriften, deze worden, indien nodig, volledig uitgeschreven

per practicumonderdeel. De R en S zinnen vind je in de map op het lab of op internet.

· Puntsgewijze samenvatting van de werkwijze (niet overschrijven!). Je schrijft zelf een protocol en geeft aan wat de kritieke stappen zijn.

· Uitkomstentabellen, pipetteerschema"s of andere manieren om resultaten te ordenen (waarnemingsformulieren)

· Paginanummering Er moet een inhoudsopgave aanwezig zijn en AL de pagina"s moeten worden voorzien van een paginanummer. Het is niet toegelaten om pagina"s uit het schrift te scheuren! Naarmate het practicum vordert, zorg je dat de volgende zaken terug te vinden zijn in je

labjournaal:

· Materialen

o Apparatuur : geef nader uitleg over het merk, type, serienummer, etc

o Glaswerk: geef de nauwkeurigheid van het gebruikte glaswerk

· Opmerkingen/ zaken die anders of fout gelopen zijn, en of er contaminatie kan zijn

opgetreden.

Het labjournaal dient volledig handgeschreven te zijn, met uitzondering van de R en S

zinnen/veiligheidsmaatregelen. Deze mogen in de meeste gevallen wel uitgetypt worden.

Succes met chemie! Misschien zie ik je bij Avans!

Reageer