Hoe mohr's zout maken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Hoe mohr's zout maken?

Hoe maak ik mohr's zout.

Ik heb alleszins ijzer(II)sulfaat nodig. Wat nog? Zou het met ammonia gaan of heb ik ammoniumsulfaat nodig?

Mohr's zout is een dubbelzout neem ik aan klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Hoe mohr's zout maken?

Je hebt ammoniumsulfaat nodig. Met ammonia kom je sulfaat te kort voor Mohr´s zout. Bovendien verwacht ik dat ijzer(II)hydroxide neerslaat als je zo zonder meer ammonia toevoegt.

Berichten: 132

Re: Hoe mohr's zout maken?

(...) Bovendien verwacht ik dat ijzer(II)hydroxide neerslaat als je zo zonder meer ammonia toevoegt.
Yep. Er ontstaat een groenachtige smurrie. Deze oxideert aan de lucht onder vorming van bruine ijzer(III) verbindingen.

Als ik het me goed herinner, lost het hydroxide niet op in een overmaat aan ammonia, terwijl koper(II)hydroxide dat wel doet.

Ammoniumsulfaat wordt verkocht als kunstmest. Ik heb het lang geleden op deze manier gekregen. De kunstmest heb ik opgelost in water en twee maal gefiltreerd en ingedampt. Dat leverde een fijn wit kristallijn ammoniumsulfaat, waarmee ik een paar dubbelzouten heb gemaakt.

Als kunstmest krijg je ongetwijfeld het ammoniumsulfaat niet in een zeer zuivere vorm, maar het is wel spotgoedkoop en het heeft voor het maken van dubbelzouten voor mij ruimschoots voldaan.

Reageer