Springen naar inhoud

Eindwerk Chemie 6de jaar

• Log in om te kunnen reageren

Tom W

Tom W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 18:53

Hallo,

Ik ben Tom en ik zit nu in het zesde jaar chemie en ben dus toe aan een eindwerk. Ik heb al enkele maanden zitten denken over mijn onderwerp en nu ik het moet gaan vastleggen begin ik te twijfelen.

Eerst dacht ik water te onderzoeken op verschillende stoffen, calcium/natrium/fosfor gehalte etc... maar dit bleek en te algemeen onderwerp zijn. Wat nog in mij was opgekomen was om verschillende soorten drinkwater zoals Evian, Spa en chaudfontaine te vergelijken en van deze waters het calcium gehalte, natrium gehalte, magnesium gehalte en eventueel ook chloor gehalte te bepalen. Dit zou in mijn ogen een iets minder breed onderwerp zijn met nog tal van mogelijke proeven en vergelijkingen en besluiten wat een mooi eindwerk zou kunnen opleveren. Maar na die bepalingen valt er eigenlijk niet veel meer over te vertellen.

Ik ga binnen enkele dagen naar mechelen om in de bibliotheek wat wetenschappelijke artikels te vinden over water of eventueel andere onderwerpen, ik hou jullie zeker op de hoogte... :)

Nu heb ik met het rond googelen deze site gevonden en ik dacht dat ik de vraag maar eens aan jullie moest stellen. Lijkt dit een goed/interessant onderwerp of hebben jullie een beter onderwerp dat misschien mijn leerkrachten iets meer kan boeien.

Alvast bedankt,

Tom ;)

Veranderd door Tom W, 04 september 2008 - 18:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 19:31

Eventueel de ionen bepalen in bier ofzo? Daar heb je wel wat meer storende factoren zoals eiwitten en dergelijke...

Maar dan moet je wel in staat zijn om een significantieniveau te definiëren én bepalen of je "juiste" methodes gebruikt.

Probeer het een beetje te verdedigen he.

EDIT: als het mag, breng ik mijn zelfgebrouwen bier wel eens langs :P

Veranderd door epiphonix, 04 september 2008 - 19:32

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1629 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 19:52

Beter is een onderwerp te nemen wat jou boeit. Water is al zo lang onderzocht en er is zoveel over bekend dat het bijna niemand meer echt boeit.
Of je moet met heel iets nieuws komen.

Dus noem eens wat zaken die je werkelijk boeien, dan ga je er ook voor, denk ik.
Bedenk maar eens hoe een leraar erover denkt, "weer één met water", dat is voor hem toch ook niet leuk???????????????

Veranderd door thionyl, 04 september 2008 - 19:53

LiA

Tom W

Tom W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 20:25

Hmm is misschien wel waar maar ik wil mezelf niet teveel in de problemen werken en het niet TE moeilijk maken, ik zal er eens over nadenken maar wat als ik River (aldi) eens verelijk met de "echte" dranken van Coca Cola? ;)

joske007

joske007

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 20:46

Bent u Tom van 6 CH b te dbh ?

Tom W

Tom W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 20:51

Ja sander da ben ik =)

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1629 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 21:08

heb meer het idee dat je wat lui bent.

LiA

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2008 - 21:28

heb meer het idee dat je wat lui bent.

Enkel ideetjes aanreiken he? Voor een eindwerk/thesis krijg je meestal het onderwerp van een bedrijf? (Zeker in Nederland).

Je kan misschien de fysische toer op?

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2008 - 06:54

Hmm is misschien wel waar maar ik wil mezelf niet teveel in de problemen werken en het niet TE moeilijk maken, ik zal er eens over nadenken maar wat als ik River (aldi) eens verelijk met de "echte" dranken van Coca Cola? ;)

Zo te zien denk ik dat je jezelf er een beetje erg makkelijk vanaf wil maken.
Vaak is 'te moeilijk' meer een 'te veel'. Beperk je onderwerp en diep dat uit. Dan kom je misschien nog iets interessants tegen.

Water is al behoorlijk uitgekauwd maar als jij het wiel opnieuw wil uitvinden moet je dat zeker niet nalaten.

Een ander idee?

Kijk eens naar voeding. Bv. Wat eten mensen zoal op een dag? Waar komt obesitas vandaa"? Wat is daarvan de oorzaak? En dat is niet alleen de hoeveelheid vet wat mensen binnen krijgen. Toename van suikerziekte, met name op steeds jongere leeftijd. En probeer daar een relatie te leggen met voedingspatronen.

Tom W

Tom W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 16:07

Ten eerste vraag ik niet mijn Gip te maken dus met "je bent lui" moet je niet afkomen. Ten tweede ben ik natuurlijk van plan mijn onderwerp uit te diepen, dus geen zever hierover please.

Het enigste wat ik vraag is wat inspiratie voor ene onderwerp en ik heb al lang hierover zitten denken dus geen vooroordelen van "doe eerst zelf eens wat luiaard".

Wat bedoel ik met niet te moeilijk?

Ik heb op dit forum al dingen zien staan over DNA analyse etc. dit zijn dingen die mijn petje te boven gaan en waar ik waarschijnlijk niets zal over kunnen doen of snappen. Ik wil het ook niet te simpel houden natuurlijk. Maar dus niet analyse en onderzoek van DNA of andere microbiologische dingen.

Edit:

Ik heb denk ik mijn onderwerp al gevonden en tegenover water is dit iets interssanter denk ik.

Ik dacht een gip te maken over Vitamine C omdat volgens vele mensen dit het wondermiddel van de 21e eeuw is maar in te grote maten schadelijk en negatieve gevolgen kan hebben.

Ik dacht de werking en gevolgen van Vitamine C gebruik uit te diepen en in het labo het Vitamine C gehalte in bepaalde vruchten te bepalen. Dit leek mij nets iets origineler dan Water vergelijken.

Btw,

Testaankoop heeft net een onderzoek gedaan naar verschillende soorten drink water en gekeken naar de inhoud vooral Fosfor, calcium en magnesium gehaltes en deze bleken in vele soorten water TE hoog ook in bekende producten/merken als Spa,Contrex etc.

Over water zou ik dan dit onderzoek opnieuw kunnen doen in het labo (wat zeker haalbaar is) en hieruit mijn eigen conclusies trekken en vergelijken met die van testaankoop.

Voor het artikel:

http://www.pidpa.be/...nderzoek_TA.htm
http://www.test-aank...ter-s525753.htm

ZO achterhaald was dit dus blijkbaar NIET.

Veranderd door Tom W, 06 september 2008 - 16:13

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3755 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2008 - 18:07

Ik weet niet wat de eisen zijn voor het project maar vitamine c gehaltes in weet ik wat zijn zo te vinden op het internet.

een leuk onderzoek zou kunnen zijn om op een goedkope manier zout water te zuiveren naar drinkwater. Als je dat lukt heb je blauw goud.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1629 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 20:31

Met opmerkingen zoals: Niet Te moeilijk en Niet Teveel problemen en ik heb er lang over gedacht en ik zal er nog eens over denken, roep je zo'n indruk zelf over je af. Maar ok laten we dat maar verder zitten.

Maar vit.C is ook al zo'n uitgekouwd onderwerp. Volgens de één 50-100 mg/dag is genoeg en de ander zweert bij 5 gram of meer /dag.
Zonder in de biochemie te duiken krijg je daar echt geen goed antwoord op. Bovendien zit er in ons voedsel (ter conservering) zoveel vit.C dat je ook de statistiek waarschijnlijk niet rond gaat krijgen.
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Maar aangezien ik niet weet waarna je persoonlijke interesse uitgaat, is het ook moeilijk je een idee aan te reiken. Maar iets anders als normaal is altijd wel leuk.

Urine onderzoek is misschien iets voor je. Altijd interessant met betrekking tot eten en afscheiding. En dat kun je uitbreiden via echte vegetarier of vleeseter en dieren, tijden enz.enz. Daar zit nog onderzoek genoeg, van bacterieculturen tot zouten, vit.C enz enz.
Vooral honden eten soms weken hetzelfde en dan kun je kijken naar andere factoren die de samenstelling beïnvloeden, zoals beweging of stress enz, daar is best wel iets leuks van te maken.

Maar het is maar een ideetje.

LiA

joske007

joske007

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 23:20

Ik snap niet wat het probleem is van een uitgekauwd onderwerp, het is niet de bedoeling dat we met wereldschokkende ontdekkingen komen. De bedoeling van een gip, bij ons althans is nog altijd van te bewijzen dat je het waard bent in een labo te staan of verder te studeren. Daarenboven moeten we ook zorgen dat ons onderwerp haalbaar is, langs de praktische kant dan.

uiteraard is het leuk voor iets moeilijker te gaan, maar we moeten ook zorgen dat we niet verdrinken, niet te vergeten dat wij nog steeds met de basis bezig zijn.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1629 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2008 - 13:27

Ik snap niet wat het probleem is van een uitgekauwd onderwerp

Omdat een uitgekauwd onderwerp bij een leraar of beoordelaar geen extra interesse oproept. Zelf heb ik jaren lang allerlei kleine onderzoekjes moeten beoordelen en telkens hetzelfde is niet leuk en geeft ook geen extra punten, bovendien tellen fouten dan meer mee, want de vorige(n) had het wel goed enz. Vandaar mijn opmerkingen erover, wek de interesse van je beoordelaar door een andere benadering of iets aparts, ondanks dat het vrijwel dezelfde bepalingen zijn.

Je hebt dan andere storende factoren en maak je dan een foutje is het ook niet zo erg, want je kon het misschien niet weten.

Het ligt natuurlijk anders als je vooraf een keuzelijst krijgt, waaruit je moet kiezen, dan vervalt mijn betoog. Maar als je vrij bent om te kiezen zou ik dat dan ook doen. Bij mij waren beide mogelijkheden en bij vrij altijd een overleg over de haalbaarheid. En geloof me dat ik die rapporten met veel meer plezier ging lezen.

LiA

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2008 - 10:06

Ik weet niet wat de eisen zijn voor het project maar vitamine c gehaltes in weet ik wat zijn zo te vinden op het internet.

een leuk onderzoek zou kunnen zijn om op een goedkope manier zout water te zuiveren naar drinkwater. Als je dat lukt heb je blauw goud.

Sorry voor het wat late antwoord ...

Maar een leraar vertelde me eens dat dit werkelijk mogelijk is als men een pijpleiding zou aanleggen van die zoute zee naar de middelandse zee. Door het hoogteverschil zou dus via (omgekeerde) osmose ontzilting plaats vinden. Genoeg drinkwater dus voor Afrika.

Moest je nog twijfelen aan je onderwerp Tom, dit kan je altijd eens in overweging nemen. Het osmose proces kan je simpel aantonen en daar vindt je enorm veel info over, de exacte hoogte kan je berekenen met verwaarlozing van een aantal factoren want er komt heel wat bij te kijken, hoeveel water er gezuiverd kan worden en als dit veel is , waarom dit project niet uitgevoerd wordt, misschien een kostenraming maar dat is vrij moeilijk, etc

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures