[scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Hey allemaal,

Voor school moeten we een opdracht doen met redoxreacties. Van een aantal proeven moeten wij alvorens we ze uitvoeren het onderstaande maken:

- de verwachte waarnemingen (voor en na mengen)

- de twee halfreacties

- de totaalreactie met bijbehorende fasen

- berekening van ∆V0

Het zijn in totaal 7 proeven. En de laatste 2 kom ik echt niet uit. Van de andere 5 ben ik ook niet helemaal zeker dus zouden jullie daar ook naar willen kijken?

Alvast bedankt, ;)

1. Voeg enkele milliliters zoutzuur (1M) toe aan een reepje magnesiumlint

Magnesiumlint + zoutzuur

Mg(s) + HCl(l)

Oxidator: H+ (0V)

Reductor: Mg (-2,37V), Cl-

∆V0 = 0V - (-2,37V) = 2,37V

De reactie is aflopend.

Mg(s) --> Mg2+ + 2 e-

2 H+ + 2 e- --> H2(g)

------------------------------------- +

Mg(s) + 2 H+(aq) --> Mg2+(aq) + H2(g)

Verwachte waarnemingen:

Voor: magnesiumlint (grijs) en zoutzuur (kleurloos)

Na: de oplossing wordt lichtgroen?

2. Herhaal proef 1 nu met een spatelpuntje koperpoeder (Cu). Verwarm dit mengsel even. En schud het reageerbuisje om kookvertraging te voorkomen.

Koperpoeder + zoutzuur

Cu(s) + HCl(l)

Oxidator: H+ (0V)

Reductor: Cu (-0,34V), Cl-

∆V0 = 0V - 0,34V = -0,34V

De reactie zal niet merkbaar verlopen.

Verwachte waarnemingen:

Voor: koperpoeder (rood) en zoutzuur (kleurloos)

Na: er zal geen zichtbare reactie optreden.

3. Voeg enkele milliliters geconcentreerd salpeterzuur bij een paar koperkrullen. Verwarm het mengsel even. Er ontstaat o.a. NO2(g).

Salpeterzuur + koperkrullen

HNO3(l) + Cu(s)

Oxidator: H+, NO3- (+0,81V)

Reductor: Cu (+0,34V)

∆V0 = 0,81V - 0,34V = 0,47V

De reactie is aflopend.

[2x] NO3- + 2 H+ + e- --> NO2(g) + H2O(l)

[1x] Cu(s) --> Cu2+ + 2 e-

------------------------------------------------- +

2NO3- + 4 H+ + Cu(s) --> 2NO2(g) + 2H2O(l) + Cu2+

Verwachte waarnemingen:

Voor: koperkrullen (rood) en salpeterzuur (kleurloos)

Na: er ontwijkt een bruin gas met onderin een groenblauwige oplossing

4. Voeg enkele milliliters verdund salpeterzuur (1M) bij een paar koperkrullen. Verwarm het mengsel even. Er ontstaat o.a. NO(g)

Salpeterzuur + koperkrullen

HNO3-(l) + Cu(s)

Oxidator: H+, NO3- (+0,96V)

Reductor: Cu (+0,34V)

∆V0 = 0,96V - 0,34V = 0,62V

De reactie is aflopend.

[2x] NO3- + 4 H+ + 3 e --> NO(g) + 2 H2O(l)

[3x] Cu(s) --> Cu2+ + 2 e-

------------------------------------------------------- +

2NO3- + 8 H+ + 3Cu(s) --> 2NO(g) + 4 H2O(l) + 3Cu2+

Verwachte waarnemingen:

Voor: koperkrullen (rood) en salpeterzuur (kleurloos)

Na: er ontstaat een blauwe oplossing

5. Neem een beetje I2-zetmeeloplossing en voeg daar een overmaat van een oplossing van natriumthiosulfaat aan toe.

I2 + Na2s2O3

Oxidator: I2 (+0,62V), Na+, H2O

Reductor: S2O32- (+0,10V)

∆V0 = 0,62V - 0,10V = 0,52V

De reactie is aflopend.

I2 + 2 e- --> 2I-

2S2O32- --> S4O62- + 2 e-

----------------------------------- +

I2 + 2S2O32- --> 2I- + S4O62-

6. Neem een kwart buis met een oplossing van kaliumdichromaat (K2Cr2O7) en voeg er een klein beetje verdund salpeterzuur (1M) aan toe. Breng vervolgens een spatelpunt vast natriumsulfiet Na2SO3 in het ontstane mengsel.

7. Herhaal proef 6 maar nu met een spatelpunt oxaalzuur (= ethaandizuur H2C2O4) i.p.v. natirumsulfiet.

Deze twee reacties snap ik niet. Eerst reageert kaliumdichromaat met salpeterzuur en vervolgens dat reactieproduct natriumsulfiet (en bij 7 met oxaalzuur)? Maar er ontstaat toch helemaal geen één soort stof uit de eerste reactie om vervolgens verder te reageren?

PS: Als het te onduidelijk is omdat alles niet gesub/supscript is. Wil ik ook best het word-documentje bijvoegen waar alles wel zo instaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Inderdaad geen sub/superscript. Terwijl dat het verhaal vééél duidelijker maakt.

Neem de moeite nou eens om de helpfunctie (klik) te lezen. Het is zo simpel... en dan weet je het voor altijd !! [-X

Als antwoord op je vragen:

De eerste vijf zijn correct, alleen die lichtgroene kleur bij de eerste vraag. Waarvan zou die moeten zijn? Een oplossing van magnesiumchloride (MgCl2 met subscript... [-X ) is kleurloos.

Bij 6 en 7:

Wat doet dichromaat dan met salpeterzuur? Dichromaat is de oxidator en neemt de electronen op. Als het iets met het nitraat van salpeterzuur doet, dan zou dat nitraat moeten worden geoxideerd, dus electronen afstaan. Waar gaat het dan naar toe? (Voor alle duidelijkheid: ik zou dat niet weten...).

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Een tip voor vragen 6 en 7. Je mag in dit experiment de verdunde salpeterzuur ook vervangen door verdund zwavelzuur of verdund perchloorzuur en evt. zelfs door verdund zoutzuur (maar dan moet je niet al te sterk verwarmen). Het gaat om het zuur, niet om het bijbehorende anion.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Bedankt voor de reacties, maar zou iemand de reacties van 6/7 ook willen uitschrijven?

Ik heb zelf dit bij 6:

Kalimdichromaat + zwavelzuur

K2Cr2O7 + H2SO4

Oxidator: H+, SO42-, K+, Cr2O72- (+1,23V), H2O

Reductor: H2O (+0,77V)

[1x] Cr2O72- + 14H+ +6e- --> 2Cr3+ 7H2O(l)

[3x] 2H2O(l) ---> H2O2 + 2H+ 2e-

----------------------------------------------------+

Cr2O72-(aq) + 14H+(aq) + 6H2O(l) --> 2Cr3+(aq) + 7H2O(l) + 3H2O2 + 6H+

Volgens mij klopt dit al niet. En de stap hierna snap ik niet.

2Cr3+(aq) + 7H2O(l) + 3H2O2 + 6H+ moet dit helemaal met natriumsulfiet reageren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Het is de bedoeling dat JIJ ze uitschrijft... 8-)

Wij gaan dat niet doen; we willen wel helpen.

Die eerste reacties bij 6 treden niet op. Dichromaat doet helemaal niets als je er zwavelzuur bij doet. De gevraagde reactie treedt pas op als je er sulfiet bij doet.

Dán pas treedt de door jou opgeschreven reactie van dichromaat op. En wat doet sulfiet?

Zo ook bij 7: de reactie treedt pas op als je er oxaalzuur bij doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Hallo! Ik moet precies hetzelfde doen en kom er niet uit.. Ik moet ook een verklaring bij de waarnemingen geven. Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Het is makkelijker als je even vermeldt waar je vastloopt. Met vragen als "ik snap het niet" kan ik ook niets :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Ja sorry dat snap ik. Nou ik beperk mij nu even tot de eerste 4 proeven. Ik vraag me af of alles wat hierboven staat klopt en mijn belangrijkste vraag: Hoe kun je verklaren dat het zoutzuur kleurloos blijft na het oplossen van het magnesiumlint in het zoutzuur? En dan graag geen antwoorden als ``dat is gewoon logisch´´. En kan ook iemand verklaren hoe het kan dat bij proef 3 de oplossing groen/blauw is en de damp rood/bruin?

Zou super zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Heb je al eens gezocht naar de kleur van bepaalde oplossingen en verbindingen die bij deze reactievergelijkingen ontstaan?

Opgelost magnesiumchloride...

Opgelost kopernitraat?

NO2-gas?

NO-gas?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

Ik wil daar wel naar zoeken maar waar moet ik dat vinden dan? Ik heb alleen nog niet de verklaringen van de waarnemingen van proef 1 en 3. Dit heb ik wel. Kan iemand helpen?

Proef 1

Uitvoering:

Wij namen een reageerbuis en deden daar een reepje magnesiumlint in. Hier goten wij enkele milliliters zoutzuur (1M) bij.

Waarnemingen:

Om het reepje magnesiumlint ontstonden allemaal belletjes. Er kwam een gas vrij en het magnesiumlint loste langzaam op. Het zoutzuur bleef kleurloos.

Reactie:

Magnesiumlint + zoutzuur

Mg(s) + HCl(l)

Oxidator: H+ (0V)

Reductor: Mg (-2,37V), Cl-

∆ V0 = 0V - (-2,37V) = 2,37V

De reactie is aflopend.

Mg(s) --> Mg2+ + 2 e-

2 H+ + 2 e- --> H2(g)

------------------------------------- +

Mg(s) + 2 H+(aq) --> Mg2+(aq) + H2(g)

Verklaring waarnemingen:

?

Proef 3

Uitvoering:

Deze proef werd uitgevoerd door meneer Hoekstra. Omdat er gassen zouden ontstaan (NO2) werd de proef uitgevoerd in de afzuigkast. In plaats van koperkrullen (zoals in het boek) gebruikte meneer Hoekstra koperpoeder. Dit koperpoeder deed hij in een 100 mL maatkolf en hier schonk hij voorzichtig enkele milliliters geconcentreerd salpeterzuur bij. Meneer Hoekstra verdunde de substantie nog met een klein beetje water.

Waarnemingen:

Het koperpoeder was rood/bruin en het salpeterzuur was kleurloos. Na het mengen van de twee substanties ontstond er een groen/blauwe substantie waar een bruine damp (gas) vanaf kwam. Na het verdunnen van de substantie met water zag je dat de substantie blauw was (en niet groen/blauw zoals het eerst leek).

Reactie:

Salpeterzuur + koperpoeder

HNO3(l) + Cu(s)

Oxidator: H+, NO3- (+0,81V)

Reductor: Cu (+0,34V)

∆ V0 = 0,81V - 0,34V = 0,47V

De reactie is aflopend.

NO3- + 2 H+ + e- --> NO2(g) + H2O(l) [2x]

Cu(s) --> Cu2+ + 2 e-

[1x]

------------------------------------------------- +

2NO3- + 4 H+ + Cu(s) --> 2NO2(g) + 2H2O(l) + Cu2+

Verklaring waarnemingen:

?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties (7 proeven)

De kleur van NO2: klik

De kleur van magnesiumchloride: klik

Google zelf eens naar de kleur van vastkopernitraat en opgelost kopernitraat.

Daarmee moet je het toch kunnen verklaren...

Reageer