Hoe te bepalen wat voor metaal?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Hoe te bepalen wat voor metaal?

Is er iemand die me kan zeggen welke produkten aantonen of methode, met welk soort metaal je voor ligt.

Ik ben compleet leek op het gebied van chemie, en waar kan ik die kopen ingeval.

Of zijn er goedkope trucjes om te weten of je nu zilver hebt of aluminium, koper ,goud, messing, enz...

Mvg

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: bedenk de volgende keer een wat duidelijkere titel. Titels als 'hulp' zijn zo vaag.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe te bepalen wat voor metaal?

De meest simpele methode die werkt is de soortelijke massa bepalen:

1 - Weeg je stukje metaal

2 - Vul een nauwkeurige maatcilinder gedeeltelijk met water, dompel je metaal er in onder (hopen dat het geen natrium is :P ) en lees de volumetoename af.

Met bovenstaande gegevens ga je naar wikipedia, alwaar je een tabel hebt met de soortlijke massa's van allerlei vaste stoffen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_massa

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_m...n_vaste_stoffen

Mocht je soortelijke massa niet in de tabel staan, dan kun je de engelstalige wikipedia proberen want over het algemeen zijn die iets uitgebreider.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te bepalen wat voor metaal?

en bij natrium doe je dat truukje met plantaardige olie i.p.v. water
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te bepalen wat voor metaal?

Is deze vraag van ongegrond al niet eens eerder door hem gesteld en grotendeels beantwoord? (Anorganisch, printplaten)
LiA

Reageer