Sulfiet, Sulfaat en Sulfide meting in wijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 92

Sulfiet, Sulfaat en Sulfide meting in wijn

Goede avond allemaal,

Ik heb als project op het HLO de analyse van zwavel in wijn.

Ik heb inmiddels een mooie partij websites bekeken, waaronder de website van het productschap wijn, om te kijken naar spullen die mijn ionchromatograaf kunnen slopen. Ik zit vooral met de hoeveelheid organische rommel die in wijn zit:

fenolen, glycerol, vitaminen, en aminozuren zitten in overvloed in de wijn.

Zelf denk ik dat een filtratie over een vouwfilter met norit volstaat, samen met een mooie verdunning van de wijn. Omdat ik de monsters en standaarden nog over een speciaal filter haal voordat ik het injecteer op de ionchromatograaf, lijkt mij dit een voldoende monster voorbewerking.

Is er iemand hier die ervaring heeft met het meten van SO32-, SO42-, en S2- in wijn die mij een aantal handige tips kan geven?

Ik moet donderdagavond mijn plan van aanpak als concept aanbieden aan de docent (tja weet ben aan de late kant, maar pas vandaag mochten we een onderwerp kiezen).

Alvast bedankt voor het meedenken,

Vincent

Berichten: 77

Re: Sulfiet, Sulfaat en Sulfide meting in wijn

Hmm, sulfiet oxideert heel gemakkelijk naar sulfaat, maar als je loog of formaldehyde toevoegd kan je dit tegen gaan. gemakkelijk om uit te proberen gewoon wat toevoegen en kijken wat er met het chromatogram gebeurt. Daarnaast is het met een ionchromatograaf wel moeilijk om deze twee componenten te scheiden. De pieken geven snel overlap, dus je zult een juiste kolom moeten zoeken. Het is misschien ook verstandig om je methodes te valideren met andere methodes, zoals titratie, Of een recovery uit te voeren.

veel succes

Berichten: 92

Re: Sulfiet, Sulfaat en Sulfide meting in wijn

Het spreekt voor zich om een blanco mee te nemen.

Ik heb sowieso basisch eluens (natriumbicarbonaat, natriumcarbonaat mengsel, met een spoortje aceton), en daarnaast is het geen probleem om de pH van me standaarden en monsters op te krikken met wat loog.

Ik denk zelf (na wat speurwerk in de biblotheek op de Hoge School) dat de pH ongeveer op 7,5- 8,0 moet zijn om de oxidatie te stoppen. Ik ga dat nog even uitproberen op het lab (kan ik ook thuis doen met de spullen die ik heb staan).

Een titratie door HCl toe te voegen, vervolgens een overmaat jodide, en dan terugtitreren met thiosulfaat kan natuurlijk ook. Is iets omslachtiger, maar is ook te doen (komen wel weer de trauma's van jodometrie naar boven).

Reageer