Vitamines

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vitamines

Hey allemaal, ik ben nieuw op dit forum dus als ik iets verkeerd doe zeg dat dan even! Ik ben forums gewent, dus don't worry!

Ik moet voor een opdracht met mijn groepje vitamine gehaltes bepalen, voornamelijk de 'makkelijke' vitamines zoals vitamine C

Ik doe HBO (mn eerste jaar) en mijn vraag is of er nog suggesties zijn van waarvan we de gehaltes het beste kunnen bepalen (zelf zaten we te denken aan vitamine pillen en dan vergelijken onderling) verder zou ik het fijn vinden als ik er voorschriften voor zou kunnen vinden, want google heeft me nog niets opgeleverd!

bij voorbaat dank, Tyhon

(p.s. gelieve niet dranken suggereren waar pulp of stukjes in zitten!)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Vitamines

Ik denk dat je wel kan denken aan AAS, GC als ik het mij goed herinner. Op internet moet hier denk ik genoeg over te vinden zijn.

Berichten: 516

Re: Vitamines

Misschien een vergelijking maken tussen het gehalte aan vitamines in de schil van een vrucht en het vruchtvlees? Het kan ook zijn dat een schil helemaal geen vitamines bevat, maar dat moeten de biologen onder ons dan maar zeggen. Ik reik enkel het idee aan, zou het zelf ook interessant vinden om weten.

Berichten: 25

Re: Vitamines

ik zou voor vit. c bepaling

paprika (groen) of sinasappel gebruiken of gewoon een vitamine pil gebruiken.

voor een paprika:

in kleine reepjes snijden, vermalen in een mortier, dan in een bekerglas met h2so4 doen, en blijven (roeren?) of in ieder geval vermalen!

het h2so4 zal groen worden, dat is de kleurstof maar als het goed is zit er inde vloeistof ook vit. c, dit filtrenen met trechter en filtreerpapier, zo haal je de schillen van de paprika en al het pulp eruit.

het vloeistof eerst testen of er wel vitamine c inzit. eerst KI toevoegen en met een buret KIO3 gaat titrenen. als het donker blauwig/groen word zit er vit. c in. de hoeveelheid KIO3 is dan nodig in je formule

ook inweeg, mol ect heeft er mee te maken

formule daarvan zou ik wel voor je kunnen maken, maar dan ga ik een hele proef voor je voorbereiden en volgens mij is dat toch je eigen opleiding!

het zelfde geld voor sinasappel en vit. pil

voor de rest kan je altijd googlen

vit. a is retinol ;) als je vitamine a intikt in google vind je allemaal troep.

meer vind-resultaten met retinol.

hoop je hiermee geholpen heb

Reageer