aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Ik wil een aluminium pijp die vast is gaan zitten in een stalen buis verwijderen door deze op te lossen met bv zoutzuur. Heeft iemand nog tips om het op een andere wijze te doen en kan zoutzuur nog negatieve gevolgen hebben voor de stalen buis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

JA,

je zuur zal de stalen pijp ook aantasten.

een nieuwe pijp zal het makkelijkste zijn denk ik.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Hoe zit deze pijp precies vast? en heb je wat afmetingen? en zit het helemaal rondom vast of alleen over een stukje in de lengterichting?

als ze bijvoorbeeld meegenomen kunnen worden kan je met een apparaat dat flink wat kracht kan geven die alluminium buis er wellicht uitdrukken.

Het probleem met zuren is dat dit ook de stalen pijp zal aantasten zoals ArcherBarry al zei

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Misschien kun je er een gasbrander opzetten zodat het buitenste metaal sneller uitzet dan heb binnenste.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.379

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

In een geconcentreerde, hete NaOH oplossing lost het aluminium op en blijft het staal gespaard. Dit moet enige dagen lang reageren in 30-35 % oplossing.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 216

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Met een hamer flinke klappen geven kan ook helpen.

Berichten: 1.816

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Alu heeft een grotere uitzettingscoëff. dan ijzer, dus zeer koud maken (vloeibare stikstof of droogijs) kan helpen (lang verhitten dus niet, kort misschien wel), maar waarschijnlijk is er ook vervorming dus zal het lastig worden. Maar zet er anders een gelijkstroom op in zoutig water ( of aangezuurd water). Het Alu zal dan vrij snel aantasten en zich misschien vrij maken. Op de Alu de + en op het IJzer de -, van een regelbare voeding. (Al - 3e---> Al3+)

Of gewoon effe wachten, IJzer vreet dwars door Alu heen in een paar weken.
LiA

Berichten: 1.379

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

RSebel,

NaOH is natriumhydroxyde, ook bekend als bijtende soda of caustic soda. Je kunt het kopen als gootsteenontstopper. Het reageert met het aluminium onder vorming van waterstofgas. Dus je moet zorgen voor een goede ventilatie. Je moet werkhandschoenen gebruiken bij met maken van de oplossing. Je moet daarbij ook een beschermbril dragen. De oplossing is etsend voor huid en ogen.

Als je weinig verstand van chemie hebt moet je het samen doen met iemand die er wel verstand van heeft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Iedereen bedankt voor de reacties. Het is gelukt met een gootsteen ontstopper van het kruidvat a € 1,90.

Werkt perfect, met 3 kwartier 1.5 mm wanddikte aluminium opgelost.

mvg,

Rob

Berichten: 2.337

Re: aluminium pijp in stalen buis oplossen.

Ik wil juist nog even vermelden dat je er goed aan gedaan hebt om geen zoutzuur in die buis te kappen. Die reactie is zeer agressief en exotherm. Bij grote hoeveelheden zou je wel eens onaangenaam verrast kunnen geweest zijn.

Reageer