stoichoiometrie reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

stoichoiometrie reactievergelijking

Bij het uitwerken van onderstaande oefening kwam ik op uitkomst 33.0.

Dit blijkt fout te zijn. De juiste uitkomst zou 16.5 moeten zijn. Ik zou niet weten waarom, aangezien er geen sprake is van overmaat.

If 12.0 g CH4 and 24.0 g O2 react to form CO2 and H2O, how many grams of CO2 will be formed?

12.0

16.5

66.0

36.0

33.0

Klik hier voor de bron van deze oefening

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt

Brent

Berichten: 3.145

Re: stoichoiometrie reactievergelijking

Stel eerst de reactievergelijking op en bepaal welke stof limiterend is en welke dus in overmaat aanwezig is.

Gebruik vervolgens de molmassa's van de verschillende stoffen.

Laat eerst maar eens zien wat de reactievergelijking is, dan kunnen we daarna wel weer verder kijken.

Berichten: 4

Re: stoichoiometrie reactievergelijking

OK

Er is 12 g CH4 en 24g O2 gegeven.

CH4 heeft als molaire massa 12+4*1=16g

O2 heeft als molaire massa 2*16=32g

Er is dus ¾mol CH4 gegeven en ¾mol O2.

CH4 +2O2 ==> CO2 + H2O

Per mol CH4 is er dus 2 mol O2 nodig, terwijl er slechts O2 aanwezig is in verhouding 1:1. O2 is dus limiterend, wat verklaart dat er exact een halve mol CO2 gevormd wordt.

Dit is (12 + 2*16)*3/4*1/2 =3/8*44=12.5g

Klopt dit?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Brent

Berichten: 4

Re: stoichoiometrie reactievergelijking

16.5

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: stoichoiometrie reactievergelijking

wat verklaart dat er exact een halve mol CO2 gevormd wordt.
Je berekening is wel goed, maar bovenstaande zin niet. Er wordt nl. niet een halve mol CO2 gevormd, maar een (½x¾) mol, oftewel ⅜ mol.

Je bedoelt misschien dat exact de helft van de CH4 wordt omgezet, of dat de hoeveelheid CO2 die wordt gevormd de helft is van de hoeveelheid die ZOU KUNNEN worden gevormd bij voldoende zuurstof.

Berichten: 48

Re: stoichoiometrie reactievergelijking

Het eerste wat opvalt is dat deze reactievergelijking
CH4 +2O2 ==> CO2 + H2O
niet klopt. Tel de zuurstofatomen en waterstofatomen links en rechts van de pijl er maar op na. Toevallig heeft dit geen storende invloed op de verdere berekeningen. Maar in die berekeningen maak je de fout die Marjanne er al voor je heeft uitgevist.

Reageer