Het Vlampunt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Het Vlampunt

Het Vlampunt :

" De minimum temperatuur waarbij een vloeistof voldoende dampen afgeeft om aan het oppervlak, bij 1013 Mbar, en met behulp van een externe onstekingsbron te kunnen ontbranden en te blijven branden."

Ik werk bij een niet niet nader genoemde firma, en wij voeren gas-metingen uit.

Echter bij de speurtocht naar 'wat' we nu juist hebben gemeten berusten wij ons vaak op een theorie die in mijn ogen nogal zwak onderbouwd is.

Waneer wij met een explosiemeter een bepaalde meting uitvoeren .. uitgedrukt in % LEL berusten wij vaak op de stofeigenschappen, meerbepaald het vlampunt.

Ik meet bijvoorbeeld ergens 40% LEL ... dan gaan we de stofeigenschappen raadplegen, en vaak worden op basis van 'het vlampunt' meerdere stoffen geëlimineerd. ... omdat een stof onder het vlampunt niet voldoende dampen zou vormen om LEL te meten.

Maar klopt dit ?

Is het bereiken van het vlampunt niet enkel noodzakelijk om een mengsel met 100% LEL te vormen ?

Kan ik onder het vlampunt niet perfect een bv. 40% LEL mengsel meten ?

Deze discussie duurt nu al een tijdje ... ik hoop hier uitsluitsel te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het Vlampunt

Ik heb nog nooit zulke metingen uitgevoerd, dus ik wil graag een verduidelijking; misschien dat ik dan kan helpen (en anders misschien iemanddd anders).

Hoe bepaalt zo'n explosiemeter het % LEL? Moet het mengsel daarvoor tot 100% LEL worden opgevoerd?

Overigens hoop ik dat je in je definitie "mbar" bedoelde..... 1013 Mbar is wel een erg hoge druk!

Berichten: 4

Re: Het Vlampunt

Idd ... mbar lijkt me beter.

Er zijn verschillende soorten explosiemeters, en verschillende soorten sensoren.

Het kan een katalytische sensor zijn, die werkt op het principe van een katalytische verbranding van het monster en thermische geleiding, en deze heeft ook 12 vol% O2 nodig om een kwalitatieve meting uit te voeren.

Of het kan gaan om een infrarood sensor, die gaat eerder moleculen tellen die IR licht hebben geabsorbeerd. Deze meet wel enkel de koolwaterstoffen. En heeft uiteraard geen O2 nodig voor een nauwkeurige meting.

De meet toestellen worden een bepaald ijk-gas aangeboden ... bv een mengsel waarin 2,2 vol% CH4 zit.

De explosiegrenzen van CH4 zijn 4,4 - 16 vol% ... aldus wordt het toestel nu gecalibreerd en geijkt op 50% LEL.

Uiteraard meet je vaak niet het ijk-gas maar een ander gas of damp dus moet je rekening houden met correctiefactoren. De toestellen worden wel geijkt op het kortstbijliggende gas.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het Vlampunt

Maar als ik het goed begrijp moet je dus van tevoren weten met welke stof je te maken hebt? Kun je eens uitleggen hoe een complete meting werkt?
  • Monster komt binnen
  • ...
  • Meter wordt geijkt
  • ...
  • Nu weten we .... en de klant is gelukkig.

Berichten: 4

Re: Het Vlampunt

Wij werken meestal op chemische/petrochemische bedrijven.

Gewoonlijk zijn wij aanwezig tijdens een shutdown van een fabriek of een gedeelte.

En staan wij in voor de veiligheid.

Wij doen dus metingen in toestellen en omgeving en bepalen of de atmosfeer (explosie) veilig is.

We doen dus metingen om het zuurstofgehalte, explosiegevaar (LEL) en het gehalte aan toxische stoffen (ppm) te bepalen.

Voor wij naar een bepaalde plant vertrekken krijgen wij gewoonlijk de procesbeschrijving, en de te verwachten stoffen die aanwezig kunnen zijn.

Op dit punt worden de meettoestellen geijkt op een gas dat zo kort mogelijk ligt bij de (mogelijk) te meten gassen. - correctiefactoren ed. komen van de fabrikant.

Bij een TOX meting werken we bv. meet een CMS (meet chips) of accuropomp (meetbuisjes) en meet je specifiek op een bepaalde stof (geen rekening houdend met kruisgevoeligheden)

Maar bij een explosiemeting (%LEL) katalytisch voor atmosfeer met +12 vol% O2 en IR in stikstof atmosfeer (indien koolwaterstoffen) weet je dus nooit precies wat je meet. Je meet gewoon een bepaald percentage LEL.

Toen ik sprak over het monster dat binnenkwam ... bedoelde ik de flow van lucht/gas mensel op het moment van de meting.

In geval van een positieve waarde gaan we vaak aan de hand van stof informatie proberen te achterhalen wat we gemeten hebben. ... Zit er bv. H2S en H2 ... en meet ik het enkel boven in het toestel kan ik concluderen dat het H2 was (dampdichtheid H2 = 0,07 ... H2S = 1,2)

Zou er bv. Benzine of Kerosine kunnen zitten en ik meet bij 20°C 40%LEL dan zou ik kunnen concluderen dat het benzine zit omwille van het vlampunt.

Bij een meting met een explosiemeter weet je dus niet wat je meet. En dit word ook niet gevraagd, het gaat hem gewoon om explosief of niet. ... Maar wij doen vaak een gissing aan de hand van die vlampunten, en ik vroeg me dus af of dat klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het Vlampunt

Ik ben hier werkelijk een groentje. Je hebt het over een explosiemeter die met IR werkt?

Volgens mij redeneer je zo in een cirkel: eerst moet je weten wat ongeveer de compositie kan zijn van je brandstof, en dan doe je een meting. De meting komt dan terug met een waarde, en die gebruik je dan om de vermoedelijke compositie aan te passen.... ?!?!?

Mijn grootste onbekende is dat meetapparaat. Er is geen eenvoudige parameter %LEL die je direct fysisch kunt meten (behalve door concentreren en gecontroleerd verbranden). Dus is dat een berekening die door dat apparaat wordt uitgevoerd gebaseerd op de vermoedelijke compositie die je het apparaat geeft. Maar als je tegen het apparaat zegt "koolwaterstoffen", en de werkelijke boosdoener is H2, dan denk ik dat de uitkomst stevig zou kunnen afwijken!

Reageer