[scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

hallo allemaal,

ik ga voor mijn profielwerkstuk proberen milieuvriendelijker vuurwerk bedenken in theorie(dus niet in de practijk) alleen ik kon niet vinden wat voor kruit er over het algemeen in consumenten vuurwerk zit. weet iemand mischien de compositie van een aantal vuurwerk stukken die je in de winkel met oud en nieuw kunt kopen want anders kunnen we niet vergelijken.

met voorbaat dank

Rico

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Dit wordt wel moeilijk binnen de regels van het forum. Aan eenieder die wil helpen de opdracht om toch daarbinnen te blijven....

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Ik wil je wel een stukje op weg helpen hoe je het een en ander kan aanpakken kwa informatie verzameling. Stel jezelf eerst de volgende vragen:
  • Waar bestaat vuurwerk allemaal uit?
  • Welke onderdelen zijn niet milieu vriendelijk en/of welke combinaties van onderdelen zijn dit niet?
Daarna kan je kijken naar mogelijke milieu vriendelijke alternatieven voor die verschillende onderdelen en kan je bepalen hoe je milieu vriendelijk vuurwerk maakt.

Ik hoop dat ik je binnen de regels van het forum een beetje op weg heb kunnen helpen. Verder ben ik niet bekend met vuurwerk maar ik zou zeggen neem eens contact op met een fabrikant die je vast wel wat ondersteuning wil geven.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Wat het meest milieuonvriendelijk is in vuurwerk is de aanwezigheid van zware metalen t.b.v. kleuren. Knalvuurwerk is daarom ook beduidend minder belastend voor het milieu dan siervuurwerk. Knalvuurwerk geeft wel een hoop rook, maar echt giftige stoffen zitten daar niet in.

Kruit, gebaseerd op stoffen als zwavel, koolstof, natriumbenzoaat en oxidatoren als kaliumnitraat, kalium(per)chloraat is nauwelijks giftig bij verbranding. Flash mixes, gebaseerd op aluminium en/of magnesium zijn ook niet echt giftig. Uiteraard moet je de rook niet in hoge concentratie inademen, maar voor het milieu valt de schade van deze rook wel mee.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

hartsitkke bedankt voor die tips,

zelf had ik nog niet bedagt dat ik ook contact op kon nemen met de vuurwerk fabrikant. ook bedankt voor de korte toelichting over vuurwerk.

moderatoren:

sorry als deze vraag niet mocht vanwege de regels,

ik zal proberen om met mijn volgende post over dit pws er rekening mee te houden dat niet alles gepost mag worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Die heb je dan ook niet gebroken, discussies mogen. Vragen over hoe je het echt moet maken, in de trant van voeg 10 g A bij 10 g B, dat mag weer niet.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

In een donkergrijs verleden hebben we wel eens vlammen gekleurd van een bunsenbrander.

De opstelling was een uit de kluiten gewassen AAS-toestel, met als belangrijkste onderdeel een "parfumfles op perslucht". Allemaal niet belangrijk, het belangrijkste was dat we 0,1 M oplossingen van zouten door de vlam vernevelden.

Onderandere loodchloride, ijzerchloride, natriumchloride, kaliumchloride, wat nitraten en een fosfaatje ofzo.

Ik weet dat achteraf de bunsenbrander verkoperd was (van kopernitraat of iets dergelijks) en dat mijn laboschort nogal gelig was geworden. Voor de rest hebben we weinig gemerkt van schadelijke stoffen, misschien wat van de loodverbindingen? Maar dat kleurt dan ook niet verschrikkelijk mooi, dus zullen ze dat wel niet zo vaak gebruiken.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

epiphonix schreef: In een donkergrijs verleden hebben we wel eens vlammen gekleurd van een bunsenbrander.

De opstelling was een uit de kluiten gewassen AAS-toestel, met als belangrijkste onderdeel een "parfumfles op perslucht". Allemaal niet belangrijk, het belangrijkste was dat we 0,1 M oplossingen van zouten door de vlam vernevelden.

Onderandere loodchloride, ijzerchloride, natriumchloride, kaliumchloride, wat nitraten en een fosfaatje ofzo.

Ik weet dat achteraf de bunsenbrander verkoperd was (van kopernitraat of iets dergelijks) en dat mijn laboschort nogal gelig was geworden. Voor de rest hebben we weinig gemerkt van schadelijke stoffen, misschien wat van de loodverbindingen? Maar dat kleurt dan ook niet verschrikkelijk mooi, dus zullen ze dat wel niet zo vaak gebruiken.
ik had zelf nog wat gevonden op het net.

de metalen die in vuurwerk zitten zijn juist het milieu-onvriendelijke aan het vuurwerk.

deze zijn vooral schadelijk voor schapen, regenwormen en (als ik me goed heriner) vissen.

dit omdat de metaal verbindingen slecht tot niet afbreekbaar zijn en deze dan gaan ophopen in deze dieren, waardoor ze dus vergiftigt worden.

ook heb ik gevonden dat de metaal uitstoot van vuurwerk 40% is van de totale jaarlijkse uitstoot. Mijn conclusie is dus dat vooral siervuurwerk schadelijk is, omdat vooral hier metaal verbindingen in zitten.

zo luit mijn volgende vraag:

Weet iemand mischien alternatieven voor gekleurde effecten en of het dan nog wel mogelijk is om vuurwerk milieu vriendelijker te maken?

zelf dachten wij aan een wat sterkere compositie die minder metalen nodig heeft voor het zelfde effect als een wat zwakkere compositie.

denk ik nu in de goede richting of heb ik het helemaal fout?

even voor de duidelijkheid om misverstanden te voorkomen.

ik hoef niet een sterkere compositie te weten, alleen of we op de goede weg zitten en of er andere chems zijn die kleuren in een vlam veroorzaken.

ik waardeer alle hulp die ik tot nu toe heb gekregen en die hopelijk nog gaat komen.

Ps. mochten er ideeen zijn maar die niet gepost mogen worden zou je me dan alsjeblieft willen pm'en.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

is vlam kleuring ook mogelijk zonder metalen er in?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Jah, op zich hoef je niet per se een metaal te hebben voor vlamkleuring... alleen is het zo dat metalen wel waak de mooiste kleuren opleveren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

bedankt

weet je ook welke stoffen je daar dan ook voor kan gebruiken

dan kan ik daar namelijk een practicum over opstellen en daar filmbeelden van gebruiken in mijn presentatie.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Koper geeft een groene kleur aan vlammen. Dit kan ook bereikt worden dmz verschillende boor-bevattende stoffen. Zo geeft het verbranden van een zeer verdunde boorzuur-oplossing in methanol een felgroene kleur.

Een andere grote boosdoener voor het millieu naast koperhoudende chemicalien in composities zijn bariumhoudende chemicalien (zoals bariumnitraat).

Berichten: 180

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

kloontje schreef:bedankt

weet je ook welke stoffen je daar dan ook voor kan gebruiken

dan kan ik daar namelijk een practicum over opstellen en daar filmbeelden van gebruiken in mijn presentatie.
dag Kloontje,

ik had een tijdje geleden ook al iets gelezen over milieuvriendelijke explosieven. het is niet helemaal waarom je vroeg maar toch kan ik het niet laten om het toch even neer te zetten. het gaat namelijk niet over vuurwerk maar over explosieven.

(dus zonder kleur etc..) het gaat in dit artikel vooral om het vervangen van de milieu minder vriendleijke onstekers.

Wel wordt vuurwerk ergens tussen neus en lippen genoemd, maar niet dat ik om die informatie sta te springen. wellicht staat in de referenties of originele artikelen wel iets. (ga ik zelf ook nog even naar kijken hoor, maar lukt me denk ik komende paar dagen niet)

dus mocht je het willen lezen (in het engels) klik dan Hier!!

Groenten Niels

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

Bedankt voor de informatie!

Als iemand nog tips heeft, meld deze dan even ;)

Berichten: 1

Re: [scheikunde] pws milieu vriendelijk vuurwerk

kloontje schreef: Bedankt voor de informatie!

Als iemand nog tips heeft, meld deze dan even  ;)
Hoi mijneerste post hier :)

Interessant onderwerp en op dit moment zeer actueel op een ander forum wegens het verbieden van vuurwerk door stichting staakt het vuren. Op de site forum.vuurwerkcrew.nl kun je alles vinden over de metalen en kleuren en ingredienten. Ik hoop dat je hier wat aan hebt . Op dit forum kan je alles vragen en ook vinden. Ben er zelf ook lid. Gr rollende babba

Vandaag is er ook voor het eerst milieuvriendelijk vuurwerk geshowed.

Reageer